شرایط اضطراری ملی در آمریکا

در سراسر دنیا بیشتر مدارس، دانشگاه‌ها و کسب و کارها تعطیل شده و برنامه‌های ورزشی نیز به تعویق افتاده است. حالا در آمریکا و سایر نقاط دنیا، محدودیت‌های بیشتری برای مردم در نظر گرفته شده است. به همین مناسبت دونالد ترامپ در سخنان روز جمعه خود گفت که با در نظر گرفتن جوانب شرایط اضطراری ملی اعلام می‌کند.

ترامپ همچنین در سخنانی با دفاع از تصمیم اخیر خود مبنی بر ممنوعیت سفر از کشورهای اروپایی به جز بریتانیا به ایالات متحده، آن را در راستای حفاظت از مردم آمریکا عنوان کرد و گفت که سازمان جهانی بهداشت نیز بر آن صحه گذاشته است. وی سپس با اعلام وضعیت اضطراری در کشور گفت که این مساله دست دولت را برای تخصیص ۵۰ میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا باز می‌کند. بر اساس قانون بلایای‌ طبیعی‌ و کمک‌‌های اضطراری، موسوم به استافورد، دولت آمریکا در چنین شرایطی می‌تواند منابعی از صندوق ویژه اضطراری را بدون گرفتن تاییدیه کنگره برای کمک به دولت‌های ایالتی برداشت کند. در سال ۲۰۰۰ نیز بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای مبارزه با ویروس «نیل غربی» وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از اختیارات وزارت بهداشت کشور برای لغو «برخی قوانین دست و پا گیر» خبر داد تا کار امداد به بیماران سریع‌تر پیش رود. از جمله وزارت بهداشت می‌تواند به پزشکان اجازه ‌دهد که از دور با بیماران در تماس باشند. ترامپ سپس وعده داد که هفته آینده نیم میلیون کیت جدید تشخیص کرونا در دسترس خواهد بود و در روزهای پس از آن نیز شمار کیت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت. بر اساس آخرین آمارها تا لحظه تنظیم گزارش بیش از ۱۸۰۰ نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و ۴۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. دولت ترامپ طی روزهای گذشته به شدت برای اعلام وضعیت اضطراری تحت فشار بود. ترامپ در باغ رز کاخ سفید این نکته را هم گوشزد کرد که شرایط می‌تواند بدتر از این هم شود و ۸ هفته آینده بسیار حیاتی است.

ترامپ پس از اینکه هفته گذشته در کلوب اختصاصی خود با مقامات برزیلی در فلوریدا دیدار داشت، حالا می‌گوید که خود قرار است به زودی تست کرونا بدهد، چرا که یکی از اعضای هیات همراه برزیلی تست کرونایش مثبت اعلام شده است. با این حال ترامپ ۷۳ ساله گفته است که قصد ندارد خود را در قرنطینه قرار دهد و هیچ علائمی از بیماری هم ندارد.

ممنوعیت سفر که ترامپ وضع کرده است، شرکت‌های هوایی را به شدت تحت فشار قرار داده است. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا بدون اشاره به شرکت‌های هوایی گفته است که قصد دارد خدماتی را برای شرکت‌های آمریکایی ارائه دهد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ در سخنرانی خود گفت که بهره ناشی از وام‌های دانشجویی را به حالت تعلیق در می‌آورد و به وزارت انرژی این کشور دستور داده است تا به اندازه کافی نفت برای بالا بردن ذخایر استراتژیک خرید کند.

ترامپ روز جمعه در حالی شرایط اضطراری ملی اعلام کرد که خود هیچ‌کدام از پروتکل‌های جهانی برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ را رعایت نکرد. او با هیات همراه خود دست داد و به کرات سطوح نزدیک به تریبون را لمس کرد و پس از دستکاری میکروفن، آن را در اختیار دیگران قرار می‌داد.

او گفت که طرح او موجب می‌شود که شمار زیادی آمریکایی‌ در مدت کمتری تست کرونا بدهند. همچنین در این طرح پیش بینی شده است که شرکت‌های خصوصی نیز به کمک آمریکا بیایند. رئیس‌جمهوری آمریکا در این ارتباط تصریح کرد: «کمپانی گوگل به همین مناسبت وبسایتی را طراحی کرده است که افراد با رجوع به آن می‌توانند اطلاعات خود را تکمیل کنند و قرار است این اطلاعات به‌طور مستقیم به مراکز درمانی و پیشگیری آمریکا فرستاده شود.» به گفته رئیس‌جمهور آمریکا قرار است این سایت از امروز کار خود را آغاز کند. این در حالی است که ساعاتی پس از نشست خبری ترامپ در مورد کارآیی این سایت ابراز شک و تردید کرد. یکی از سخنگویان این شرکت گفت که این سایت در مراحل اولیه خود بوده و فعلا در یک منطقه خلیجی قرار است کار خود را آغاز کند. ترامپ با آن که ادعا کرده است هر کسی بخواهد می‌تواند تست دهد، اما هیچ‌گونه تاخیر در انجام آزمایش‌ها را متوجه دولت خود ندانسته است.

هزینه‌های شرایط اضطراری

هنوز کسی از میزان هزینه شرایط اضطراری که بر آمریکا تحمیل می‌شود، اطلاع دقیقی ندارد. به‌عنوان مثال در قرارداد‌های امدادرسانی، پیش بینی شده است که برای خانواده آسیب دیده و بیمار تا ۳ ماه مرخصی خانوادگی در نظر گرفته شود اما میزان هزینه آن مشخص نیست. این شرایط برای پزشکانی که از این طریق آسیب می‌بینند نیز صدق می‌کند. همچنین پیش بینی شده است که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط برخی مزایای مالیاتی تعلق گیرد. البته تعلیق مالیاتی چیزی نیست که ترامپ برای کسب و کارها در نظر گرفته باشد. هر نوع تعلیقی می‌تواند هزینه ۸۰۰ میلیارد دلاری روی دست آمریکا بگذارد و ترس از اخراج کارگران و بیکاری افراد وجود دارد.

در این شرایط نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان می‌گوید که ما قصد داریم به مردم آمریکا نشان دهیم که قادر هستیم برای مردم آمریکا با همدیگر همکاری کنیم. هر چند که بورس‌های آمریکا که طی دو هفته گذشته به شدت با سقوط شاخص مواجه شده بودند، با اعلام وضعیت اضطراری مقداری جان گرفتند. شاخص بورس داوجونز، «اس‌اند‌پی ۵۰۰» بعد از اعلام خبر وضعیت اضطراری بیش از ۴ درصد افزایش یافت. ترامپ قبلا اعلام کرده بود برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا و همچنین فشارهایی که بر شرکت‌ها وارد می‌شود، اقدام خواهد کرد و تسهیلاتی ارائه خواهد شد. جی‌پی مورگان، غول خدمات مالی و بانکداری آمریکا اخیرا پیش‌بینی کرده که رشد اقتصاد کشور در سه ماه اول سال جاری میلادی منفی ۲ درصد و در سه ماه دوم منفی ۳ درصد باشد و بعد از آن مثبت شود، به این شرط که دولت ۵۰۰ میلیارد دلار تسهیلات برای تحرک وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و بازارهای داخلی تخصیص دهد. در شرایط فعلی بسیاری از غول‌های آمریکایی مانند اپل، مایکروسافت و... نیز طی ۲ هفته گذشته با افت چشمگیر ارزش سهام مواجه بوده‌اند. شرکت خطوط هوایی دلتا نیز اعلام کرد که ۳۰۰ هواپیمایش زمین گیر شده‌اند و ظرفیت پروازهای این شرکت تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. افزون بر این عکس‌های منتشر شده از فروشگاه‌ها نشان می‌دهند مردم تقریبا همه قفسه‌ها را خالی کرده‌اند و رستوران‌ها نیز پس از دستورالعمل «فاصله در اجتماعات را رعایت کنید»، با کاهش شدید مشتری روبه‌رو شده‌اند. رستوران‌ها بر اساس این دستورالعمل مجبور هستند میزهای مشتریان خود را با فاصله از یکدیگر قرار دهند.