تاخیر در انتخابات ایالات‌متحده یک تحول بسیار نامعمول در کارزارهای سیاسی به‌حساب می‌آید، هرچند که یک امر کاملا بی‌سابقه هم نیست. با لغو انتخابات در دو ایالت، پرسشی که هم‌اینک مطرح می‌شود این است که در ماه‌‌های آینده تا چه میزان اختلال را باید انتظار داشت. مقامات محلی و فدرال تا چه حد آزادانه می‌توانند تاریخ انتخابات را تغییر دهند؟ نیویورک‌تایمز می‌نویسد در پاسخ به برخی از سوالات شکست خورده و به نتیجه خاصی نرسیده است.

چرا لوییزیانا و جورجیا تاریخ انتخابات خود را تغییر دادند؟

کایل آردویین، وزیر اجرایی جمهوری‌خواه لوییزیانا از جان بل ادواردز از حزب دموکرات‌ها خواست به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ایالات‌متحده انتخابات مقدماتی در این ایالت را تا تاریخ ۴ آوریل به تاخیر بیندازد. این دو نفر با قانون لوییزیانا مجاز بودند از طریق هماهنگی با فرماندار انتخابات را به‌دلیل شرایط اضطراری به تعویق بیندازند تا زمانی که وزیر اجرایی این ایالت شرایط را برای برگزاری انتخابات مساعد ببیند.

افزون بر وزیر اجرایی لوییزیانا، برد رافن‌اسپرگر، وزیر اجرایی جورجیا نیز گفت که قصد دارد انتخابات مقدماتی این ایالت را تا ماه مه به تاخیر بیندازد و این خواسته به تایید حزب دموکرات در این ایالت رسیده است.

آیا دیگر ایالت‌ها نیز چنین خواهند کرد؟

پاسخ به این سوال «نه»، یا دست‌کم «فعلا نه» است. چهار ایالت برای سه‌شنبه‌ای که در پیش است، خود را برای انتخابات مقدماتی آماده می‌کنند: فلوریدا، اوهایو، آریزونا و ایلینویز. این ایالات برای ایمنی رای‌دهندگان چاره دیگری اندیشیده‌اند و ترجیح داده‌اند تا تاریخ انتخابات را تغییر ندهند. اما این احتمال وجود دارد که برخی دیگر از ایالات آمریکا همچون لوییزیانا و جورجیا عمل و انتخابات را با تاخیر برگزار کنند. درحالی‌که تغییرات لحظه آخری در انتخابات مقدماتی ایالات‌متحده بسیار نامعمول است، ایالات آمریکا اما از این استقلال برخوردارند تا تاریخ جدید انتخابات را تغییر دهند. با این حال فرآیند تغییر یا تعیین تاریخ جدید انتخابات در هر ایالت متفاوت است. به همین دلیل است که برخی از ایالات تاریخ انتخابات خود را توانسته‌اند تغییر دهند و برخی دیگر مانند جمهوری‌خواهان برای مهار بیماری کرونا، انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ خود را لغو کرده و رقابت درون‌گروهی با ترامپ را به حداقل رسانده‌اند. اما دموکرات‌ها برای انتخابات مقدماتی قوانین مخصوص به خود را دارند و باید تا نهم ژوئن فرآیند انتخابات مقدماتی خود را کامل طی کنند تا در روز ۲۰ ژوئن هیات‌های نمایندگی در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها نامزد نهایی را انتخاب کنند. هر ایالتی که مخالف جدول زمانی باشد، از جمله لوییزیانا، ممکن است با جریمه‌هایی از جمله کاهش هیات‌های نمایندگی روبه‌رو شود.

آیا انتخابات عمومی می‌تواند به تاخیر بیفتد؟

این حالت فقط در شرایط بسیار سخت ممکن است رخ دهد. انتخابات عمومی در ایالات‌متحده از سال ۱۸۴۵ توسط قوانین فدرالی تعیین شده است. برای همین تغییر تاریخ، نیازمند تغییر قوانین فدرالی است. این به آن معنا است که قانون به تصویب کنگره برسد، سپس توسط رئیس‌جمهوری امضا شود. البته که این امر در دادگاه قابل اعتراض و به چالش کشیده شدن است. به این ترتیب باید گفت که احتمال وقوع این امر بسیار ضعیف است. حتی اگر همه طرف‌ها موافق این امر باشند، تعیین تاریخ جدید برای انتخابات نمی‌تواند از انعطاف زیادی برخوردار باشد. قانون اساسی می‌گوید که کنگره جدید باید تا تاریخ ۳ ژانویه و رئیس‌جمهوری تا ۲۰ ژانویه سوگند بخورد. این تاریخ‌ها نمی‌توانند تغییر کنند مگر با تصویب قوانین جدید، طی یک فرآیند عادی.

پس از بیانیه لوییزیانا که در روز جمعه قرائت شد، مارک الیاس، وکیل ارشد دموکرات‌ها سوالاتی را در خصوص این فرآیند و تاخیر انتخابات در ایالات‌متحده مطرح کرد. او در حساب کاربری توییتر خود نوشت: من با سوالات زیادی درباره تغییر تاریخ انتخابات در نوامبر مواجه شدم. او سپس نوشت: درحالی‌که ایالات‌می‌توانند تاریخ انتخابات مقدماتی خود را راسا تعیین کنند، انتخابات عمومی طبق قانون‌اساسی باید پس از اولین دوشنبه ماه نوامبر (یعنی روز سه‌شنبه) برگزار شود. این تاریخ نه می‌تواند توسط ایالات، نه توسط رئیس‌جمهوری تغییر کند.

آیا رئیس‌جمهوری با دستورات اجرایی می‌تواند تاریخ انتخابات را تغییر دهد؟

پاسخ به این سوال «خیر» است. رئیس‌جمهوری در ایالات‌متحده از قدرت بسیاری برخوردار است اما وقتی بحث انتخابات می‌شود حتی قدرتش از فرماندار لوییزیانا محدودتر می‌شود.

در مورد مراحل رای‌گیری در انتخابات نوامبر چطور؟

درحالی‌که تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری باید طبق قانون پیش برود، رویه‌های رای‌گیری به‌طور کلی در سطوح ایالتی کنترل می‌شود. به همین دلیل، برخی از ایالات از شرایط پیچیده‌ای برخوردارند و به آنها اجازه رای‌دهی زودهنگام یا غیابی داده شده است. برخی دیگر نیز می‌توانند از طریق ادارات پست ثبت‌نام کنند و رای بدهند. برخی دیگر نیز خواستار تعیین دقیق هویت‌ها هستند و در نهایت برخی دیگر از ایالات تابع هیچ‌کدام از شرایط بالا نیستند. از این‌رو این احتمال وجود دارد که برخی ایالات، در واکنش به بحران ویروس کرونا، دست به اصلاح رویه‌های رای‌گیری خود بزنند و با رای‌گیری پستی یا غیابی شرایط را برای ایمنی رای‌دهندگان فراهم کنند. اصلاح این رویه‌ها، موجب می‌شود که شرایط کنترل این ویروس همه‌گیر راحت‌تر شود و از تجمع افراد جلوگیری به عمل خواهد آمد. ایالت واشنگتن، یکی از ایالات پرخطر و مرکز کانونی شیوع ویروس کرونا، برای سالیان متمادی رای‌گیری را از طریق پست انجام داده است و انتخابات مقدماتی‌اش در ۱۰ مارس را بدون ترس از شیوع بیماری انجام داد.

دولت فدرال همچنین می‌تواند بدون تغییر زمان انتخابات، اقداماتی را برای تغییر رویه‌های انتخاباتی صورت دهد. ریچارد ال. هاسن، متخصص قوانین انتخاباتی در ایالات‌متحده و استاد دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین، پیشنهاد داده است که کنگره دست ایالات را برای جایگزینی رای‌گیری فعلی باز بگذارد و هر ایالت بنا به شرایط خود دست به تعیین رویه‌های را‌ی‌گیری بزند.

آیا به دلیل شرایط اضطراری سابقه تاخیر در انتخابات وجود داشته است؟

در سطوح محلی و ایالتی باید گفت بله. چنین چیزی رخ داده است. در سال ۲۰۰۱ و بعد از حملات تروریستی در آمریکا، قانون‌گذاران محلی نیویورک، انتخابات را با تاخیر دو هفته‌ای برگزار کردند.  در سال ۲۰۱۷ هم به دلیل توفندهای ایرما برخی از انتخابات شهرداری‌ها با تاخیر برگزار شد. در سال ۲۰۰۴ نیز برخی از مقامات دولت تاخیر در برگزاری انتخابات به دلیل ترس از حملات تروریستی را مطرح کردند که بلافاصله این ایده مورد عتاب قرار گرفت و کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا گفت آمریکا زمانی هم که در جنگ بوده، شاهد برگزاری انتخابات بوده است و ما باید انتخابات را به موقع انجام دهیم.