کنفرانس اقدامات سیاسی محافظه‌کاران در آکسون هیل در ماه فوریه، از پیام رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد: با شعار «آمریکا علیه سوسیالیسم» و اینکه «سوسیالیسم دستاوردهای کاپیتالیسم را از بین خواهد برد»، اعلام کردند که سوسیالیست‌ها آزادی‌های شخصی و حقوق مالکیت خصوصی را نابود خواهند کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در این کنفرانس همچنین علیه شعارهایی مانند دولت بزرگ و «بیمه درمانی برای همه» موضعی منفی گرفته شد. لری کودلاو، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را کوچک نخواهد کرد». او افزود: «چیزی که اقتصاد آمریکا را کوچک یا به خطر خواهد انداخت، سوسیالیسمی است که از سوی برخی از دوستان ما مطرح می‌شود». سخنگوی اصلی اقتصادی دونالد ترامپ تصریح کرد: «ما دموکرات‌های رادیکال را که خواهان کنترل کامل هستند، شکست خواهیم داد.» چهار هفته بعد اما با ویروس کرونا اقتصاد آمریکا کوچک‌تر شد و قرار شده است تا به ده‌ها میلیون آمریکایی چکی به مبلغ ۱۲۰۰ دلار داده شود که این بخشی از آن بسته اقتصادی ثبات‌بخش ۲ تریلیون دلاری است. افزون بر این قرار شده است به کسب و کارهای کوچک نیز وام بدون بهره داده شود تا در بحبوحه ویروس کرونا دچار ورشکستگی نشوند و بتوانند حقوق کارمندان و کارگران خود را پرداخت کنند.دولت دونالد ترامپ پس از شیوع ویروس کرونا مجبور شد تا از مردم بخواهد که در خانه‌های خود بمانند، این در حالی است که دولت وی به‌دنبال ایجاد مشاغل بیشتر در جهت اصلاح زیرساخت‌ها است.پیام کنفرانس اقدامات سیاسی محافظه‌کاران برای زمان‌های دور است. زندگی در شرایط فعلی و پیش از اوج بیماری کووید-۱۹ برای شوالیه‌های سیاست وارونه خواهد بود و این پیام را به هر دو طرف سیاست خواهد فرستاد که تا پاییز اوضاع به همین منوال است.درحالی‌که جمهوری‌خواهان برای نبرد انتخابات مجدد آماده می‌شوند، تقریبا اطمینان دارند به منظور حفاظت از جان آمریکایی‌ها باید وظیفه خود را درست انجام دهند و دهه‌ها بحث و اختلافات ایدئولوژیک برای اداره حکومت در آمریکا وارد فاز ناشناسی از اختلالات سیاسی شده است. رئیس‌جمهوری که رهبری جنبش را با شعار چهار کلمه‌ای رونالد ریگان مبنی بر «برای کمک اینجا هستم»، به عهده گرفته است، در حال واکنش نشان دادن به بزرگترین فاجعه اقتصادی پس از رکود بزرگ است. استیفن بنن، معمار ایدئولوژیک ترامپ در پیروزی‌اش در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «عصر دولت محدود و رویکردهای جمهوری‌خواهانه در مقیاس کشوری به پایان رسیده است.»

همزمان، نبود اعتماد به نقش محافظه‌کارانه دولت و کارشناسان، همراه با شکاف قرمز و آبی، به دلیل شدت بحران، اختلالات بیشتری را در سطح ملی نمایان کرده است: کسانی که به فاصله اجتماعی احترام می‌گذارند و آن را بسیار جدی گرفته‌اند با کسانی که آن را اقدامی غیرضروی می‌دانند، کسانی که با تعطیلی طولانی‌مدت اقتصاد کشور موافق هستند و کسانی که می‌گویند باید تبعات تلفات را پذیرفت و اقتصاد به حالت عادی خود بازگردد، شکاف‌ها روز به روز بیشتر و عمیق‌تر می‌شود. مت شلاپ، رئیس اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا در این زمینه می‌گوید: «در ماه نوامبر مردم آمریکا به این سوالات پاسخ خواهند داد».

در میان این همه مسائل، رئیس‌جمهوری که اقدامات متناقضی را انجام می‌دهد، روز شنبه پیش‌بینی کرد که آمریکا احتمالا با مرگ‌های زیادی روبه‌رو شود، اما همزمان پیش‌بینی می‌شود برای برخی خدمات روز عید پاک، برخی سهولت‌ها در نظر گرفته شود که در تناقض با رویکرد فاصله اجتماعی است. البته هنوز روزهای اولیه بحران است و هر دو طرف نظرات مردم را روزانه رصد می‌کنند و هنوز مشخص نیست که این خطوط فعلی باقی بمانند یا در آستانه انتخابات خطوط ایدئولوژیک سابق ظهور مجدد داشته باشند. آنیتا دان، مشاور ارشد، جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری دوران باراک اوباما و نامزد مطرح دموکرات‌ها می‌گوید: «ما هنوز نمی‌دانیم نگرش مردم چه خواهد بود. آیا کوتاه مدت است یا اثرات آن برای طولانی‌مدت باقی خواهد ماند.»

ماهیت ناگهانی و بی‌سابقه این بحران در رصد چرخه انتخابات، ارائه استراتژی‌های از پیش ساخته را غیر‌ممکن کرده است: کنوانسیون‌های حزبی، جایی که نامزدها جای پای خود را با ارائه افکار و راهبردهایشان محکم می‌کنند تا آرای پایگاه خود را حفظ یا بیشتر کنند، در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند، زیرا تخمین خواسته‌های رای‌دهندگان در شرایط فعلی مقدور نیست و هر لحظه ممکن است رای‌دهندگان روی راهبردی دیگر - با توجه به کند یا تند شدن شیوع بیماری - شیفت کنند.  با افزایش تعداد مرگ و میر در هفته گذشته، طرفین در مورد اظهارات اولیه ترامپ، مبنی بر محدود کردن این بیماری که به بهای جان آمریکایی‌ها تمام شد به وی هجوم آوردند. دان می‌گوید: «او دارای نقاط ضعفی است و مهم نیست چند پیشنهاد ارائه می‌دهد و مهم‌ترین آن نیز در همان فوریه ارائه شد.» وی می‌افزاید: شمار افرادی که هم‌اینک بیمار شده‌اند بسیار زیاد است و اقدامات دولت نسبت به شیوع این بیماری آهسته‌تر است و اینها مسائلی نیستند که به این زودی از بین بروند.»

به نوبه خود اما دستیاران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، به رویکرد تهاجمی خود ادامه می‌دهند و سعی می‌کنند تا بایدن و دموکرات‌ها را افرادی نشان دهند که به قصد تضعیف اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا وارد میدان شده‌اند، درحالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا با اقداماتی همچون «زمان جنگ» به‌دنبال رهبری و حل مشکلات ناشی از این پاندمی است. کارزار انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ماه ژانویه، درحالی‌که دموکرات‌ها به‌دنبال استیضاح رئیس‌جمهوری بودند، وی اما با محدود کردن سفر به چین، قدم مهمی در مبارزه با این بیماری برداشته است.» این کارزار در ادامه می‌گوید که بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را فردی «بیگانه‌هراس» می‌خواند، این در حالی است که نظرسنجی‌ها حکایت از رضایت مردم از مدیریت ترامپ از این پاندمی دارد. فراتر از چم و خم سوالات فعلی، یک سوال که در قلب هر آمریکایی جای دارد و از زمان معامله جدید که از سوی روزولت مطرح شد، این است که جایگاه مناسب حکومت فدرالی در رفاه عمومی و مشی خصوصی‌گرایانه کجاست؟

دان به‌عنوان نماینده دموکرات‌ها به این سوال پاسخ می‌دهد: دموکرات‌ها به جایگاه دولت و کارکردهایی که فقط یک دولت می‌تواند انجام دهد، اعتقادی دیرینه دارند. محافظه‌کاران نیز در چند دهه اخیر همواره رویکردی ضددولتی دارند و از زمان جنبش تی‌پارتی به موسسات و نهادهای دولتی شک و تردید دارند. ترامپ نیز زمانی که قدم به کاخ سفید گذاشت، همین رویکرد را داشت و علیه نخبگان و متخصصان بود و بودجه‌های آنها را کم کرد که در این زمینه می‌توان به مرکز کنترل از شیوع بیماری در آمریکا اشاره کرد. استیوارت استیونز، استراتژیست جمهوری‌خواهان در دوران جورج بوش و کارزار انتخاباتی میت رامنی می‌گوید: «ما در بحرانی هستیم که فقط دولت بزرگ و نخبگان می‌توانند ما را نجات دهند. این دو ترکیبی است که جمهوری‌خواهان از آنها متنفرند.» به همین منظور ترامپ تاکنون در برابر واکنش فدرالی ۲ تریلیون دلاری برای مشکلات ناشی از این بیماری مطیع بوده و حتی از آن استقبال کرده است. او رویکرهای خود در قبال مهار این بیماری را با با مرکز کنترل بیماری‌ها به اشتراک می‌گذارد، این در حالی است که این سازمان جزو نهادهایی است که طرفداران ترامپ آن را بخشی از دولت پنهان می‌دانند. شاید به همین دلیل است که ترامپ در سخنان اخیر خود از ضرورت ماسک زدن می‌گوید و کارشناسان آن را ناشی از راهنمایی‌های مرکز کنترل بیماری‌ها می‌دانند. البته خودش گفته است که ماسک نخواهد زد اما از دکتر آنتونی فاوسی به دلیل مبارزه با این بیماری ستایش کرد و به نقل از این دکتر معروف از مردم آمریکا خواست در خانه‌ها بمانند، درحالی‌که برخی از فرمانداران جمهوری‌خواه در برابر رهنمودهای مرکز کنترل بیماری همچنان مقاومت می‌کنند. به گفته کارشاسنان فضای فعلی راهبردهای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با توجه به شیوع بیماری مبهم و مه‌آلود است.