آمار کرونایی در چین اصلاح شد

به نظر می‌رسد این اقدام پاسخی به شبهات و سوالات فزاینده در مورد صحت آمار چین درخصوص کشته‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ صورت گرفته است که به نوعی چین را در قبال بحران بهداشت جهانی پاسخگو می‌دانند؛ چراکه تا لحظه تنظیم گزارش تعداد تلفات افزون بر ۱۵۴ هزار نفر بوده است.چین در ابتدا به دلیل سوءمدیریت و پنهانکاری مورد انتقاد بود و عقیده بر این است که اطلاعات غلط چین موجب گسترده شدن بیماری تنفسی موسوم به کووید-۱۹ شده و در نهایت همین امر به کند شدن اقتصاد دنیا منجر شده است.     

اخیرا هم سایر کشورها، در حالی که درگیر این بیماری پاندمی شده‌اند، مقامات چینی تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند تا توضیح دهند این ویروس چگونه در ووهان ظهور و بروز پیدا کرده است.

ژان پیر کبستان، استاد علوم سیاسی و کارشناس مسائل چین در دانشگاه باپتسیت هنگ‌کنگ گفت: «آنها به وضوح به لاک دفاعی فرو رفته‌اند.» او افزود: «این یک جنگ نفسگیر برای چینی‌ها است، تا چهره خود را بهبود بخشند.» روز جمعه در مصاحبه‌ای که خبرگزاری دولتی شینهوا با یکی از مقامات شهر ووهان داشت و البته نامی هم از او برده نشد، گفته شد که این اصلاح آماری برای حفاظت از اعتبار چین و احترام به زندگی تک‌تک افراد چینی حائز اهمیت است.مقامات محلی می‌گویند که تعداد کل این موارد پس از بررسی دقیق حاصل شده و این رقم شامل کشته شده‌های در منازل نیز بوده که در روزهای ابتدایی شیوع آن گزارش نشده بود یا علت مرگ توسط بیمارستان‌ها اشتباه اعلام شده بود. پس از پیک این بیماری در ماه فوریه، به نظر می‌رسد این بیماری اپیدمیک در چین تحت کنترل درآمده و محدودیت‌ها نیز در ووهان برچیده شده است.

متخصصان می‌گویند این اصلاحات غیرمعمول نیست. بسیاری از کشورها به دلیل مشکلاتی که در زمینه تست کرونا و سرعت گسترش این بیماری دارند، گزارش‌های اشتباهی درخصوص میزان شیوع و مرگ و میر داده‌اند. این در حالی است که هنوز به نظر می‌رسد در مورد صحت آمار چین شک و شبهه وجود دارد و ارقام کمتر از حد واقعی اعلام شده است. محققان دانشگاه هنگ‌کنگ اخیرا در گزارشی اعلام کرده‌اند که احتمالا در چین تا اواخر ماه فوریه ۲۳۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که این چهار برابر آماری بوده که دولت اعلام کرده است. تا روز جمعه مقامات چینی تعداد مبتلایان را ۸۲ هزار نفر و تعداد مرگ و میر را ۴ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کردند. این رقم با اصلاح جدید دولت چین به دست آمده است.

دولت‌های خارجی همچنین پس از اینکه چین مردم خود را به این بلا دچار کرد، سوالاتی را مطرح کرده‌اند. دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا روز پنج‌شنبه به رویترز گفت: چین باید بعدا به سوالات سختی همچون ریشه این بیماری پاندمی و اینکه چگونه آن را متوقف کرد، پاسخ دهد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به فایننشال تایمز گفت: «مطمئنا چیزهای دیگری هم رخ داده است و ما از آن خبر نداریم.» همزمان برخی مقامات سابق و فعلی اطلاعاتی آمریکا فاش کردند که سی‌آی‌ای به کاخ سفید گفته است که مقامات چینی آمار بیماری را دستکاری کرده و رقم دقیق تعداد کشته‌ها و مبتلایان را نمی‌دانند.

در روز جمعه در نیویورک مقامات گفتند که ۱۲۳ هزار و ۱۴۶ نفر مبتلا و ۸ هزار و ۶۳۲ نفر نیز کشته شده‌اند که حتی رقم کشته‌ها در این شهر بالاتر از رقمی است که مقامات شهر ووهان پس از اصلاح اعلام کرده‌اند. این در حالی است که ووهان شهری وسیع است و برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیماری از ماه نوامبر در این شهر ظهور کرده است.

دیوید هویی، مدیر مرکز استنلی هو که یک مرکز تخصصی بیماری‌های عفونی در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ است، حتی پس از اصلاح آمار و ارقام از سوی چینی‌ها گفت: «خیلی عجیب است. من واقعا نمی‌دانم که چینی‌ها چگونه توانسته‌اند در مورد افراد اضافی این اطلاعات را کسب کنند.»    این در حالی است که چین گفته که از ابتدا شفاف بوده و به سرعت سازمان بهداشت جهانی را مطلع و از اول ژانویه نیز دیگر کشورها را آگاه کرده است. در این راستا گفته می‌شود تجدید نظر در آمار مرگ و میر که در روز جمعه از سوی چینی‌ها صورت گرفت، آخرین تلاش این کشور برای شفاف نشان دادن خود بوده است.

مقامات چینی از پیش در مواجهه با این بیماری از سوی افکار عمومی و دیگر کشورها تحت فشار بودند و پکن در تست کرونا عقب‌تر از سرعت شیوع بیماری بوده است. به‌رغم اینکه چین سعی در بهبود چهره خود به‌عنوان کشوری مسوولیت‌پذیر دارد و تلاش کرده است تا با ارائه گزارش‌های جدید، اعتبار خود را به دست آورد اما در ابتدای کار، افشاگر این بیماری را وادار به سکوت کرد و در ارائه اطلاعات دقیق تاخیر داشت و نگفت که احتمال سرایت این بیماری از انسان به انسان وجود دارد. از آن زمان دولت به‌دنبال کنترل و تسلط بر اخبار و روایت‌های ارائه شده از این بیماری بود و از اینجا با پروپاگاندا به تبلیغ کارهای خود پرداخت و شهروند خبرنگاران را دستگیر و به شدت اخبار مربوط به ویروس کرونا را سانسور کرد. در این بین اما درگیری لفظی پکن و واشنگتن شدت یافته است و هر دو طرف علت نارسایی‌های موجود را به یکدیگر نسبت می‌دهند.