تعلیق تمامی مهاجرت‌ها به آمریکا

توییت دونالد ترامپ دربرگیرنده جزئیاتی نیست و مشخص نیست به کدام یک از برنامه‌های مهاجرتی اشاره دارد. کاخ سفید هنوز واکنشی به توییت رئیس‌جمهوری نشان نداده است. به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، روند صدور روادید معمول ورود به آمریکا، از جمله روادیدهای مهاجرتی، توسط کنسولگری‌های آن کشور در بسیاری از کشورها موقتا متوقف شده است. اظهارات ترامپ در حالی منتشر شده که شمار قربانیان ناشی از شیوع ویروس کرونا در آمریکا به ۴۲ هزار نفر رسیده است. ایالات‌متحده با اختلاف زیاد بالاترین شمار موارد تایید شده از ویروس کرونا را دارد و بیش از ۷۷۴ هزار تن در آنجا مبتلا شده‌اند و روز دوشنبه آمارها ۲۰ هزار مورد افزایش نشان داد.

البته رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه اظهار کرد به احتمال زیاد شمار قربانیان شیوع کووید-۱۹ در کشورش کمتر از برآوردهای پیشین است و بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن خواهد بود. با این حال پیامدهای کووید-۱۹ بر اقتصاد آمریکا، همان‌طور که بر اقتصاد دیگر کشورها سایه انداخته، همچنان از چشم‌انداز روشنی برخوردار نیست و در روندی تیره و تار رو به فزونی‌ است. این تحولات در شرایطی رخ می‌‌دهد که در جریان رخدادی بی‌سابقه، بهای نفت آمریکا برای تحویل در ماه مه به شدت سقوط کرد و در برخی لحظات به منفی ۳۷ دلار رسید.

با این حال دستور رئیس‌‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات‌متحده برای توقف مهاجرت، یک آرزوی دیرینه به حساب می‌‌آمد که به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تخریب بیشتر اقتصاد آمریکا صورت گرفته است. این در شرایطی است که بیش از ۲۲ میلیون نفر در ایالات‌متحده خواستار دریافت مزایای ناشی از بیکاری شده‌اند. این آمار مربوط به ماه گذشته می‌شود، زمانی که آمریکا اجرای محدودیت‌ها و مقررات مختلف برای قرنطینه و جلوگیری از شیوع ویروس را آغاز کرد.

با این وجود اقدام اخیر ترامپ با محکومیت برخی از دموکرات‌‌ها روبه‌‌رو شده است و وی را متهم می‌کنند که به این بهانه قصد دارد اذهان را از ضعف دولتش در برخورد با بیماری کووید-۱۹ منحرف کند. ترامپ اما می‌‌گوید هدف وی از این دستور محافظت از محیط‌‌های کاری بوده است. او تصریح می‌‌کند که بعد از تعطیلی کسب و کارها و شرایط قرنطینه، میلیون‌‌ها آمریکایی از بیکاری رنج می‌‌برند. ترامپ تاکید می‌‌کند که با حمله دشمن نامرئی باید کاری صورت می‌‌گرفت که از مشاغل شهروندان آمریکایی محافظت به عمل آید. در مقابل ایمی کلوبوچر، نامزد انصرافی دموکرات‌‌ها از انتخابات سال ۲۰۲۰ در یک توییت پاسخ رئیس‌‌جمهوری آمریکا را داد و نوشت: «در حالی که کشور ما با این بیماری پاندمی در حال جنگ است و کارگران ما در خط مقدم این جبهه جانشان را در دست گرفته‌‌اند، رئیس‌‌جمهوری به سیستم مهاجرت حمله‌‌ور می‌‌شود و دیگران را مسوول شکست خود معرفی می‌کند.»

البته مهاجرت به آمریکا به لطف محدودیت‌‌های مرزی در دوران دونالد ترامپ به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اما دستور جدید ترامپ برای طرفداران وی بسیار حائز اهمیت است. ترامپ سال ۲۰۱۶ به‌دلیل رویکردهای ضد مهاجرتی‌‌اش توانست انتخابات ریاست‌‌جمهوری را ببرد و همان زمان نیز قول داد تا در مرز با مکزیک دیوار بکشد. او و مشاورانش در سه سال نخست ریاست‌جمهوری، هر دو مهاجران قانونی و غیرقانونی را به شدت سرکوب کردند.  در زمان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، مردمی که دور او جمع می‌‌شدند یک صدا شعار می‌‌دادند، دیوار را بساز و حالا این ویروس فرصت را برای پیاده کردن طرح‌‌های ضد مهاجرتی ترامپ فراهم کرده است.