تظاهرات علیه‌کابینه ائتلافی در تل‌آویو

اعتراضات روز شنبه ۶ اردیبهشت باعث شد میدان «رابین» در تل‌آویو مملو از جمعیت شود. با این حال، این جمعیت به دلیل شیوع کرونا فاصله منطقی با یکدیگر را حفظ کرده بودند. قوانین و پروتکل‌های بهداشتی چند هفته‌ای است در سراسر این رژیم اعمال می‌شود تا از سرعت شیوع کرونا بکاهد. معترضان ماسک‌هایی بر صورت داشتند و فریاد اعتراض علیه فساد نتانیاهو سر داده بودند. سخنگوی پلیس می‌گوید صدها نفر در این تظاهرات حضور یافته بودند اما گزارش رسانه‌های محلی حاکی است که هزاران نفر در این تظاهرات حضور یافته بودند. دوشنبه گذشته نتانیاهو- گانتس بر سر تشکیل کابینه اضطراری و فراگیر پس از هفته‌ها بن‌بست به توافق رسیدند. استدلال آنها این بود که باید در بحبوحه شیوع کرونا در این رژیم، از اختلافات سیاسی کاست. به نوشته الجزیره، این توافق دست برتر را برای ماندگاری در قدرت به نتانیاهو می‌دهد. برهمین اساس، حزب او از توان اعمال نفوذ بر قضات هم برخوردار خواهد بود و این به این معناست که این وضعیت در صورت تداوم فشار دیوان عالی، می‌تواند به نتانیاهو اقتدار لازم برای ایستادگی در برابر دیوان عالی را بدهد.

«رائول ووتلیف» هم در گزارش ۲۵ آوریل برای «تایمز اسرائیل» نوشت که تعداد معترضان حدود ۲ هزار نفر بود که شنبه‌شب به‌عنوان بخشی از تظاهراتی که با عنوان «پرچم سیاه» معروف شده میدان رابین را به اشغال خود درآورده بودند. به نوشته این گزارشگر، حضور نتانیاهو در رأس قدرت به معنای فرسایش نظام سیاسی است. مخالفان بر این باورند که ائتلاف جدید تهدیدی است بر قانون اساسی نیم‌بند اسرائیل و موجب نابودی اقتدار کنست می‌شود. این گزارش حاکی است که هزاران نفر دیگر هم در «خیرات تیوون»، در حومه حیفا، دست به تظاهرات زده بودند. نام جنبش «پرچم سیاه» از نام معترضانی گرفته شده که پرچم سیاه را حول خودروهای خود به اهتزاز درآورده بودند تا نشان دهند که نظام سیاسی در این رژیم با تداوم حاکمیت نتانیاهو به ورطه خطر افتاده است.

برگزاری این تظاهرات در حالی بود که آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» هم با انتقاد شدید از کابینه آتی رژیم صهیونیستی به ریاست دوره‌ای بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، تاکید کرد: «این نه دولت یکپارچه فراگیر است و نه دولت فوق‌العاده بلکه همانند هر دولت عادی برای نتانیاهو است. این دولت مصونیت نتانیاهو در برابر محاکمه به دلیل پرونده‌های فساد مطرح شده علیه او و دولت پست‌هایی برای اعضای حزب آبی-سفید است و از وحدت و یکپارچگی نمی‌گوید.» لیبرمن در ادامه با رد اتهام‌ها علیه خود درباره تلاش برای سرنگونی نتانیاهو گفت: «تلاش می‌کنم یک ایدئولوژی را رهبری کنم و نتانیاهو به دنبال هدایت طرح‌های نفاق و ریاکاری است، تلاش کردیم یک جایگزین حزبی و لیبرال ایجاد کنیم. اگر گانتس به طرحی که تدوین کرد، ادامه داده بود، امروز به یک کابینه یکپارچه دست یافته بودیم نه کابینه نتانیاهو.» او در این مصاحبه بعید دانست نتانیاهو به تعهدات خود در توافقنامه تشکیل کابینه یعنی کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری پس از اتمام دوره یک سال و نیمه عمل کند.لیبرمن گفت: «نتانیاهو بهانه‌تراشی کرده و هرگز به تعهدات خود عمل نمی‌کند و به این ترتیب دولت سقوط خواهد کرد، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) منحل خواهد شد و کشور به سوی انتخابات دیگری کشیده خواهد شد.»