خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، KCNA، گزارش داد که تاریخ این نامه که ۲۷ آوریل قید شده نشانی است دال بر اینکه حال «رئیس کیم» خوب است. در این نامه «کیم جونگ اون» اعلام کرد که مطمئن است دوستی دو کشور به شکلی قطع‌نشدنی توسعه یافته و ادامه خواهد داشت. او در این نامه به «روز آزادی» در این کشور هم اشاره کرده و این روز را به «رامافوسا» تبریک گفت. روز شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه «مون چونگ این»، مشاور عالی رئیس‌جمهور کره جنوبی، اعلام کرد که حال رهبر کره‌شمالی «خوب» است؛ هرچند حدس و گمان‌ها خلاف آن را نشان می‌دهد.

این مشاور عالی رئیس‌جمهور کره جنوبی همچنین افزود که از ۱۳ آوریل به این سو کیم در وونسان اقامت دارد و از آن زمان به این سو «هیچ تحرک تردید برانگیزی مشاهده نشده است.» وب‌سایتی که در زمینه مسائل کره‌شمالی تخصص دارد و به «North ۳۸» شهره است می‌نویسد: قطاری که در وونسان پارک شده متعلق به رهبر کره‌شمالی است و از این نشانه، نتیجه گرفته که او در این منطقه است. بر اساس گزارش این وب‌سایت، مجتمع لوکس وونسان دارای مراکز تفریحی از جمله یک اتاق میهمانی ۹ اتاقه و بزرگ، یک مرکز تفریحی و جزیره‌ای حفاظت شده، یک مرکز تیراندازی، ساختمان‌های تفریحی، یک حوض سرپوشیده و یک باند کوچک است که در سال ۲۰۱۹ به مسیر اسب‌دوانی تبدیل شد. گزارشگر سی.ان.ان به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی می‌نویسد رصد اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که کیم در وضعیت خوبی قرار ندارد. یک مقام دیگر اخبار مربوط به بیماری کیم را معتبر می‌داند اما ارزیابی آن را دشوار می‌داند.

سایت خبری NK هم که در کره جنوبی مستقر است می‌افزاید، پس از بهبود وضعیت کیم برخی از پزشکان مرخص و به پایتخت بازگشته‌اند و برخی دیگر نزد «رهبر عزیز» مانده‌اند تا مراقب وضع سلامتی او باشند. سی.ان.ان می‌افزاید که قادر به تایید این خبر هم نیست. به نوشته سایت خبری NK، این چهارمین خبررسانی از وضعیت کیم در رسانه‌های این کشور از ۱۲ آوریل به این سو است. روز یکشنبه روزنامه دولتی کره‌شمالی «رودونگ سینمون» هم نوشته بود که کیم سپاس‌های خود را تقدیم کارگران کره‌شمالی کرده است که در بازسازی شهر «سامی جیون» حضور داشته‌اند. این اخبار ضد و نقیض در حالی است که «جیم اسکوتیو»، «زاخاری کوهن» و «ویل ریپلای» در گزارش دیگری مورخ ۲۸ آوریل در سی.ان.ان نوشتند که دونالد ترامپ هم بر احساس سردرگمی در مورد وضعیت سلامتی رهبری کره‌شمالی دامن زده است. او که در محوطه «باغ رز» کاخ سفید سخن می‌گفت روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که «باور بسیار خوبی» به سلامتی کیم دارد اما لحظاتی بعد افزود: «هیچ کس نمی‌داند او اکنون کجاست.» او در بخش دیگری از سخنان خود برای او آرزوی سلامتی کرد.

ترامپ همچنین گریزی هم به تشکر کیم از کارگران کره‌شمالی زد و گفت، با وجود تشکرهای او اما هیچ چیز بلافاصله روشن نمی‌شود. با این حال، «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید ایالات‌متحده از نزدیک اوضاع کره‌شمالی و وضعیت رهبر این کشور را رصد می‌کند. او افزود: «همان طور که می‌دانید کره‌شمالی کشوری بسیار بسته است. رسانه آزاد ندارند. آنها در مورد اطلاعات در مورد بسیاری از چیزها خساست به خرج می‌دهند. وضعیت کیم هم از این قاعده مستثنا نیست.»

«اسکوتیو- کوهن- ریپلای» در گزارش خود افزودند که برخی از گزارشگران سی.ان.ان به وزارت خارجه رفتند اما مقام‌ها هیچ اطلاعاتی فراتر از آنچه منتشر شده به آنها ندادند. آنها می‌نویسند ایالات‌متحده برای ارزیابی وضعیت کیم به کارشناسان متبحر در امور کره‌شمالی روی آورده تا با بررسی نظرات آنها بتواند به ارزیابی دقیق‌تری برسد. با این حال، مقام‌های کره جنوبی همچنان معتقدند رهبر کره‌شمالی سالم و زنده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سلامت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی گفت که «به خوبی» از وضعیت او مطلع است اما «اکنون» چیزی نمی‌گوید و افزود که به زودی درباره وضعیت او خواهید شنید.