«چو سانگ هون» در گزارش یک می ‌در نیویورک‌تایمز نوشت، «کیم‌جونگ‌اون» در مراسم افتتاح یک کارخانه تولید کود شیمیایی در منطقه‌ای در شمال پیونگ‌یانگ شرکت کرده بود. تصاویر این مراسم را خبرگزاری رسمی کره‌شمالی منتشر کرد. تصاویر نشان می‌دهد کیم‌یوجونگ، خواهر کوچک‌تر رهبر کره‌شمالی در این مراسم برادرش را همراهی می‌کند. خبرگزاری کره‌شمالی دیروز (شنبه) تصاویری را از مراسم افتتاح یک کارخانه کود شیمیایی در «سونچون» منتشر کرد و گزارش داد که این مراسم روز جمعه با حضور رهبر کره‌شمالی برگزار شده است. براساس گزارش یونهاپ، این نخستین بار از تاریخ ۱۱ آوریل به این‌سو است که رهبر کره‌شمالی در انظار عمومی حاضر می‌شود. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید: «این گزارش را نمی‌تواند به‌طور مستقل تایید کند.»

از ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین ماه) به این‌سو شایعات زیادی در مورد رهبر کره‌شمالی منتشر شده بود. برخی از مرگ او حین عمل جراحی قلب سخن می‌گفتند؛ برخی دیگر از سکته مغزی او خبر داده و برخی دیگر می‌گفتند او زندگی نباتی دارد. برخی هم پا فراتر گذاشته و می‌گفتند «کیم‌پیونگ‌ایل»، برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی که سفیر بی‌سر و صدای کره‌شمالی است که دهه‌هاست در اروپای شرقی خدمت می‌کند، قرار است با کمک نخبگان چینی قدرت را قبضه کند. برخی دیگر «کیم‌یوجونگ»، خواهر «اون» را رهبر آینده می‌نامیدند و تعدادی هم از سناریوهای «پسا اون» و احتمال شورش و درگیری داخلی بر سر قدرت سخن به میان می‌آوردند. در این میان، بسیاری از رهبران جهان موضعی خنثی گرفتند هرچند دونالد ترامپ برای «اون» آرزوی سلامتی کرد. ترامپ شایعات مربوط به درگذشت «اون» را رد کرد و اخیرا هم در سخنانی گفته بود «خبری در راه است». اکنون این سخن ترامپ تعبیر شده و «اون» ظاهرا به عرصه سیاست بازگشته است. در این میان، رهبران و رسانه‌های کره‌جنوبی موضعی محتاطانه گرفتند و همواره می‌گفتند رهبر کره‌شمالی «خوب و زنده است» و نشانه‌ای دال بر «تحرک نظامی» در این کشور نیافته‌اند.

به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، رسانه‌های دولتی کره‌شمالی دیروز (شنبه) تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد «اون» درحال تشویق، دست زدن و لبخند زدن و بریدن روبان با دستان خود است و در کنار او هم خواهرش مشاهده می‌شود. رسانه‌های کره‌شمالی در گزارش خود چنین نوشتند: «تمام حضار با بریده شدن روبان هورا کشیده و سخت می‌خندیدند.» در این گزارش همچنین آمده بود که رهبر کره‌شمالی «به گرمی سازندگان این کارخانه و مردمی را که برای او هورا می‌کشیدند، مورد تشویق و عنایت قرار می‌داد.» اگرچه مقام‌ها و رسانه‌های کره‌جنوبی بلافاصله در این رابطه موضع‌گیری نکردند اما بسیاری بر این باورند که واکنش احتیاطی و هوشمندانه جنوبی‌ها تحسین‌برانگیز بوده و آنها با پیش‌بینی آینده و البته آگاه بودن از غیبت‌های این چنینی در میان رهبران کره‌شمالی مانع از به خطر افتادن روابط دو کره (با دامن زدن به شایعات مربوط به مرگ «اون») شدند. («دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر در گزارش‌های مفصلی به این مساله پرداخته و در کنار گزارش‌های مربوط به وضعیت جسمی رهبر کره‌شمالی و بررسی سناریوهای احتمالی «پسا اون» به این نکته هم اشاره کرده بود که این حقیقت که رهبر کره‌شمالی مدتی در انظار دیده نشود امر غیرمعمولی نیست؛ این مساله در چارچوب «امر طبیعی» غیبت رهبر کره‌شمالی انجام می‌گیرد چراکه چنین غیبت‌هایی برای او «طبیعی» است؛ در گذشته از این غیبت برای ارزیابی تحولات و شورش‌های احتمالی داخلی و ارزیابی‌های خارجی استفاده می‌کرد. برای مثال بنگرید به: «جهان درحالت ابهام و انتظار» در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه؛ «اولین نامه پس از ۱۲ آوریل» در ۱۰ اردیبهشت ماه؛ «پایان حاکمیت سه کیم؟» در ۷ اردیبهشت ماه؛ «رهبر بزرگ زن در پیونگ‌یانگ؟» در ۸ اردیبهشت ماه).