امیدهای بربادرفته دانشمندان

به گزارش سی‌ان‌ان، محققان انگلیسی به بررسی جهش این ویروس پرداختند و شواهدی از سرعت شیوع آن پیدا کردند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این ویروس به آسانی انتقال پیدا کرده یا احتمال بروز بیماری جدی داشته باشد.

فرانسیس بالوکس، محقق ژنتیک از موسسه دانشگاه لندن کالج، به سی‌ان‌ان گفت: «ویروس در حال تغییر است اما این به معنای بدتر شدن آن نیست.» بالوکس و همکارانش اطلاعات درخصوص توالی‌‌های ویروسی را از یک پایگاه داده‌های جهانی که دانشمندان سراسر جهان به اشتراک می‌گذارند، استخراج کرده‌اند. آنها نمونه‌هایی را که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف ارائه شده است، بررسی کرده‌ و گفته‌اند که داده‌ها نشان می‌دهد این ویروس در ابتدا از اواخر سال گذشته میلادی شروع به آلوده کردن افراد کرده است.

تیم بالوکس در گزارش خود که در مجله «عفونت، ژنتیک و تکامل» منتشر شد، نوشتند: این سناریو، حدس و گمان پیشین را که می‌گفت ویروس از مدت‌ها پیش پخش شده و تعداد زیادی را آلوده کرده است، رد می‌کند. البته این خبر خوبی نیست. برخی دکترها امید داشتند که این ویروس از مدت‌ها پیش پخش شده باشد و احتمالا بی‌سر و صدا افراد را آلوده کرده است. به این طریق آنها امیدوار می‌شدند که در برخی جوامع یک سیستم ایمنی نسبت به این بیماری به‌وجود آمده است. بالوکس می‌گوید: «همه همین امید را داشتند. من هم.»    

یافته‌های آنها امیدهای متخصصان را به باد داد. بالوکس تخمین می‌زند که در بدترین حالت ۱۰ درصد مردم جهان در معرض این ویروس قرار دارند.

بین انسان و خفاش

بسیاری از مطالعات نشان داده است که ویروس کرونا جدید که دانشمندان اغلب آن را سارس-کوو-۲ می‌خوانند، از خفاش سرایت کرده است اما برای اینکه انسانی را آلوده کند ابتدا باید وارد بدن یک حیوان دیگر شود و به واسطه آن حیوان، انسان آلوده شود.

ویروس‌ها در هر بار تکرار خود اشتباه می‌کنند و از این جهش‌ها می‌توان به آنچه ساعت مولکولی خوانده می‌شود، برای ردیابی ویروس از طریق زمان و جغرافیا استفاده کرد. تیم بالوکس در گزارش خود نوشته است: نتایج ما با برآوردهای پیشین یکسان است و به همه داده‌هایی که می‌گوید دارای یک ریشه از سال ۲۰۱۹ هستند، تطابق دارد. این دوره (اواخر سال میلادی گذشته)، دوره‌ای است که ویروس وارد بدن انسان شده است. بالوکس تصریح می‌کند: «همین اواخر بوده است. با اطمینان می‌گویم که به‌تازگی وارد بدن انسان شده است.» تیم بالوکس در این‌باره نوشت: «برای اینکه نمونه‌های چرخشی از گوشه گوشه دنیا چندین جهش را نشان می‌دهد و جهش‌ها نیز شبیه یکدیگر هستند. محدودیت پراکندگی وجود نداشته است.»

بالوکس می‌گوید: «تقریبا در همه کشورها به یکسان معرفی شده و پیش رفته است.» او همچنین افزود: «تلاش‌ها برای پیدا کردن بیمار صفر بیهوده است. برای اینکه ما با یک بیمار صفر سر و کار نداریم و تعداد بی‌شماری بیمار صفر وجود دارد.» یافته‌های تیم بالوکس پیش از انتشار در ژورنال تحصصی بیماری‌های عفونی توسط سایر متخصصان بررسی شده بود و به این تحقیق بررسی همتا یا تحقیق همتا می‌گویند. بالوکس تصریح می‌کند: «همه ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند. جهش‌ها به خودی خود بد نیستند و هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوید ویروس سارس-کوو-۲ سریع‌تر یا کندتر از سایر ویروس‌ها جهش پیدا می‌کند. هنوز ما نتوانسته‌ایم پی ببریم که این ویروس کشنده‌تر یا مسری‌تر از سایر ویروس‌ها است.»

لین وارم‌برد، تحلیلگر در مرکز امنیت و سلامت دانشگاه جان هاپکینز اخیرا گزارش‌های مربوط به ویروس کرونا را که در جای‌جای دنیا منتشر شده، بررسی و تحلیل کرده است. وی گفت که مطالعات زیادی روی حیوانات صورت گرفته است تا نشان دهد چگونه تغییرات ژنتیکی ویروسی می‌تواند کمابیش عفونی یا بیماری‌زا باشد. او افزود: «فقط به این دلیل که این مطالعات به ما می‌گوید این جهش‌ها به سرعت گسترش می‌یابند یا سریع تسلط پیدا می‌کنند، به این معنا نیست که چیزی که انتظار داشته‌ایم، اتفاق افتاده است.» او تصریح کرد: «در واقع حتی به ما نمی‌گوید از نظر بیولوژیک چه اتفاقی در حال رخ دادن است.»

گزارش‌ها در مورد جهش‌های ویروس‌ها می‌تواند برای تیم داروساز یا واکسن‌ساز مهم باشد. با این یافته‌ها می‌توان به جنگ ویروس کرونا رفت.  به‌ویژه واکسن‌ها که باید آن قسمت‌هایی را که از ویروس محافظت می‌کنند، مورد حمله قرار دهند. در حال حاضر امیدها برای پیدا کردن واکسن ویروس کرونا که بیماری کووید-۱۹ هم خوانده می‌شود، بین یک سال تا ۱۸ ماه است. این در حالی است که برخی با ابراز ناامیدی می‌گویند احتمال دارد کشف واکسن دیرتر یا اصلا رخ ندهد. چنین سناریویی نیز پیش‌تر برای ایدز در نظر گرفته شده بود اما هنوز منجر به کشف واکسن نشده است.