با این حال، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده سعی کرده بود که خود را برای مدت طولانی از اختلاف‌نظرها دور نگه دارد. اما بنابر گزارش‌ها، باراک اوباما در تماس خود در روز جمعه با انجمن فارغ‌التحصیلان هواداران اوباما که به ۳ هزار تن می‌رسیدند، و همچنین کارکنان سابق دولتش گفت که از جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کنند تا بتواند در انتخابات ماه نوامبر دونالد ترامپ را شکست دهد. او افزود: «این انتخابات از هر نظر مهم است، برای اینکه این رقابت تنها بر سر انتخاب یک فرد یا یک حزب نیست. آنچه ما با آن درحال مبارزه هستیم، این روندهای طولانی‌مدت است، که در آن خودخواهی‌ها، قبیله‌گرایی‌ها و اختلافات و دیگران را به‌عنوان دشمن دیدن حرف اول را می‌زند. ما این رویه را در سطح بین‌الملل نیز شاهد هستیم.» سخنان اوباما بنابه گفته یاهو نیوز یک تماس خصوصی بود که حالا به بیرون درز پیداکرده است. اوباما افزود: «دلیل اینکه واکنش جهانی نسبت به بیماری کرونا این همه ضعیف و هولناک بوده، به واکنش دولت ترامپ باز می‌گردد. این یک فاجعه مطلق است.» اوباما در ادامه درباره شیوه مدیریت دولت ترامپ در بحران شیوع کووید-۱۹ گفت: «حتی اگر بهترین دولت هم در آمریکا روی کار بود، اوضاع بد می‌شد اما وقتی طرز فکر تو این باشد که «از این بحران چه برای من درمی‌آید؟» و «دیگران بروند به جهنم»، شرایط را می‌توان یک فاجعه پرهرج و مرج توصیف کرد. این درست همان طرز فکری است که دولت ما در بحران شیوع کرونا داشته است.» او در ادامه تصریح کرد: «برای همین است که من عمده وقت خود را برای کمک به کارزار دوستم، جو بایدن اختصاص خواهم داد.» ایالات‌متحده درحال‌حاضر با بیشترین اختلاف، دارای تعداد زیادی مبتلا به بیماری کووید-۱۹ است. همچنین بیشترین تعداد کشته با ۷۸ هزار تن، به آمریکا اختصاص دارد.

ترامپ بارها به‌دلیل اینکه رهبری جهان را برای مبارزه با این بیماری بر عهده نگرفته است، تحت فشار قرار گرفته است. برخی این بیماری را بدترین بحران قرن می‌دانند. دولت ترامپ چون ایالت‌ها را در مبارزه با این بیماری به حال خود رها کرده و آنها نیز مجبورند راسا برای به‌دست آوردن مایحتاج‌ خود تلاش کنند، تحت شدیدترین انتقادات قرار دارد. منتقدین می‌گویند که ترامپ، طلایی‌ترین زمان، یعنی ماه فوریه را برای کاهش این بیماری از دست داد. از سویی برای تهیه کیت‌های آزمایش و سایر تجهیزات و همچنین تهیه یک راهبرد منسجم برای برخورد با این بیماری، کاهلی کرده است.

ترامپ به‌دلیل اینکه نگاهی به انتخاب مجدد در ماه نوامبر سال‌جاری دارد، بازگشایی اقتصاد برایش بسیار حائز اهمیت است، اما هنوز فاقد طرح و برنامه برای بازگشایی اقتصاد به شکل بهداشتی است. این درحالی است که دولت ترامپ اعتقاد ندارد که واکنشش به این بیماری بد بوده است. مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که واکنش دولت ترامپ به این بیماری بی‌سابقه بوده و جان آمریکایی‌ها را نجات داده است.

هشدار نسبت به،  به‌خطر افتادن حاکمیت قانون

انتقاد اخیر اوباما از ترامپ بسیار شدیداللحن و یکی از تندترین انتقاد‌هایی است که از زبان او شنیده ایم. در واقع، انتقاد اوباما یکی از تندترین و شدیدترین انتقاد‌های تاریخ آمریکا است که از زبان رئیس‌جمهور قبلی علیه رئیس‌جمهور کنونی آمریکا مطرح می‌شود. البته این سخنان اوباما را باید در قالب رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مدنظر داشت. به گزارش سی‌ان‌ان، هرچه به زمان انتخابات ماه نوامبر نزدیک می‌شویم نقش اوباما درحمایت از جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات امسال بیشتر و بیشتر می‌شود. اوباما انتقاد‌های اخیر خود را در گفت‌وگوی خصوصی با شماری از دانشجویان آمریکایی مطرح کرده است.

گفته می‌شود هدف از این سخنان اوباما این است که مسوولان و مقامات دولت اوباما برای حمایت از ستاد انتخاباتی جو بایدن نقش فعال‌تری ایفا کنند و فعال‌تر شوند. اوباما درسخنان اخیر خود از دولت ترامپ در چند حوزه انتقاد کرده است. یکی از انتقاد‌های اوباما از ترامپ به پرونده مایکل فلین مربوط است. فلین مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ بود. او در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد به اف‌بی‌آی دروغ گفته است و خودش به جرم خودش اعتراف کرد. اما چند روز پیش وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد قصد دارد از مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دولت دونالد ترامپ رفع اتهام کند. اوباما این اقدام را عامل به خطر افتادن قانون در آمریکا توصیف کرده است.

اوباما از این تصمیم وزارت دادگستری آمریکا به شدت انتقاد کرده است

اوباما در این تماس تلفنی تصریح کرد: «هیچ جایی در گذشته مسبوق به سابقه نیست که فردی باوجود سوگندخوردن، دروغ بگوید و محکوم هم شود، اما اینگونه رها شود. این نوع مسائل، نگران‌کننده است. این رویه نه تنها برای هنجار‌های نهادینه شده نگران‌کننده است بلکه درک اساسی ما را از حاکمیت قانون نیز به خطر می‌اندازد.»فلین یکی از افراد کلیدی تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به حساب می‌آمد. روسیه متهم است که در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ به شیوه‌های گوناگون دخالت کرده است تا دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شود. به همین دلیل فلین نقش حیاتی در این پرونده ایفا می‌کرد و در سال ۲۰۱۷ نیز به‌دلیل دروغ گفتن به اف‌بی‌آی محکوم شناخته شد. درحالی‌که خود ترامپ، مایکل فلین را به‌دلیل دروغ گفتن به مایک پنس از کاخ سفید اخراج کرد، اما بارها در توییتر از نحوه بازجویی از مشاور سابق امنیت ملی خود انتقاد کرد. ترامپ اخیرا نیز به‌وضوح خواستار تبرئه فلین شده بود. در این راستا اوباما چنین رویه‌ای را برای حاکمیت قانون خطرناک خواند و گفت: اخبار را که در ۲۴ ساعت گذشته پیگیری می‌کردم، متوجه شدم از اهمیت این مساله کاسته شده است. وی افزود: «تاکنون سابقه نداشته است، کسی که پیش‌تر مجرم شناخته شده است، ناگهان دستبندش را باز کنند. این از آن چیزهایی است که باید احساس نگرانی کرد، چراکه دیگر اساس، هدف قرار گرفته است، نه هنجارهای قانونی. حالا درک درست ما از اصول پایه به خطر افتاده است. وقتی که شما در آن جهت حرکت کردید، این کژکاری به سایر نقاط نیز سرایت خواهد کرد.»