به گزارش الجزیره، در همین حال، ترکیه متحد اصلی دولت مورد حمایت سازمان ملل تهدید کرد که قدم بلندی برای حمله به نیروهای خلیفه حفر در شرق لیبی برخواهد داشت. در ادامه بیانیه آنکارا آمده است: «گروه ارتش ملی لیبی وابسته به خلیفه حفتر اقدام به سرنگون کردن دو پهپاد ترکیه‌ای که به دنبال حمله به پایگاه هوایی الوطیه واقع در جنوب شرق طرابلس بودند، کرده است. وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرد: حملات نیروهای ارتش ملی لیبی وابسته به خلیفه حفتر به فرودگاه معیتیقه و تاسیسات دیپلماتیک جنایات جنگی هستند.  نیروهای خلیفه حفتر بیش از یک سال است که قصد دارند طرابلس، پایتخت لیبی را تصرف کنند.

در صفحه رسمی دولت مورد حمایت سازمان ملل در فیسبوک آمده است: «نیروهای جنایتکار جنگی حفتر بیش از صد موشک و راکت به مناطق مسکونی در مرکز پایتخت شلیک کردند.» در پی حملات حفتر گفته می‌شود فرودگاه اصلی طرابلس به شدت آسیب دیده است. همچنین بنابر گزارش‌ها این فرودگاه مجددا صبح یکشنبه مورد حملات موشکی قرار گرفت.  محمد عبوالواحد، خبرنگار الجزیره، از طرابلس در گزارش خود تصریح کرد که دولت مورد حمایت سازمان ملل برای تلافی، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ارتش ملی لیبی را که سلاح‌های پیشرفته در آن انبار است، مورد حمله قرار داد. عبدالواحد در ادامه گزارش خود تاکید کرد که نیروهای دولت مورد حمایت سازمان ملل تلاش می‌کنند تا پایگاه نظامی در جنوب طرابلس را دوباره به دست آورند. این پایگاه چند ماه است که در تصرف نیروهای خلیفه حفتر قرار دارد. نیروهای حفتر از این پایگاه برای حمله به مناطق مسکونی و فرودگاه استفاده می‌کنند.

منابع نظامی از موسسه واگنر گروپ می‌گویند که تصرف این پایگاه بسیار مهم است، برای اینکه توسط نیروهای متخصص روسی که همپای نیروهای حفتر با دولت مورد حمایت سازمان ملل می‌جنگند، مورد حفاظت قرار گرفته است.

دولت مستقر در طرابلس می‌گوید که در پی دو روز حمله راکتی و موشکی نیروهای حفتر ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. یکی دیگر از مصیبت‌های ساکنان طرابلس این است که یکی از مسیرهای اصلی تامین آب این منطقه در شمال غرب لیبی از قسمت جنوب آن توسط نیروهای حفتر مورد حمله قرار گرفت و موجب کاهش ورودی آب به پایتخت شده است.

ترکیه روز یکشنبه گفت: در صورت ادامه حملات به طرابلس، پاسخ متقابل به نیروهای حفتر را برای خود مشروع قلمداد خواهد کرد. روز پنج‌شنبه ترکیه و ایتالیا گفتند که اطراف سفارتخانه‌های آنها مورد حملات راکتی قرار گرفته است.

ترکیه حامی اصلی دولت مستقر در لیبی است. اخیرا بین این دولت و آنکار توافق‌نامه‌ نظامی امضا شده است که به موجب آن نیروهای دولت مستقر در لیبی تحت آموزش نیروهای ترکیه قرار می‌گیرند. ترکیه همچنین تامین‌کننده اصلی تجهیزات جنگی این دولت، از جمله پهپادهای جنگی است  که در حمله به نیروهای حفتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیه نیروهای حفتر را به عنوان برانداز می‌بیند. این نیروها مورد حمایت امارات متحده عربی، مصر و روسیه هستند. ترکیه می‌گوید اگر اهداف آنها در خاک لیبی مورد حمله قرار گیرد، این حملات را بدون پاسخ باقی نخواهد گذاشت. به گفته آنکارا، مسوولیت مالی، سیاسی و نظامی این حملات به عهده نیروهای ارتش ملی لیبی است.

روز یکشنبه همچنین گزارش شد که نیروهای خلیفه حفتر به فرودگاه معیتیقه حمله کردند که نقض‌کننده آتش‌بس به حساب می‌آید و ترکیه آن را جنایت جنگی می‌داند. ترکیه بر این باور است که حمله به فرودگاه غیرنظامی و مناطق مسکونی جزو جنایت جنگی محسوب می‌شود. نیروهای حفتر افزون بر یک سال است که قصد دارند پایتخت را تصرف کنند. سازمان ملل می‌گوید چهارپنجم از ۱۳۰ کشته غیرنظامی در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ رخ داده است.