مجادله ترامپ با خبرنگار آسیایی‌تبار

ویجیا جیانگ، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز در این جلسه از ترامپ پرسید که چرا وی همچنان اصرار دارد در زمینه آزمایش بهتر از دیگر کشورها عمل کرده است. همین سوال همچون پرتاب یگ گلوله و آغاز یک جنگ بود. این کنفرانس خبری در محل باغ رز کاخ سفید برگزار شد و هدف از آن دادن شانسی به رئیس‌جمهوری آمریکا برای تعریف از تلاش‌هایش در حوزه افزایش ظرفیت آزمایش‌های مربوط به ویروس کرونا بود و برای حدود یک ساعت دونالد ترامپ به پرسش‌ها پاسخ می‌داد.

این کنفرانس خبری از همان ابتدا با مناقشه همراه شد وقتی که دونالد ترامپ رقم اشتباهی را برای حجم بودجه اختصاص یافته از سوی دولتش به ایالت‌ها به منظور کمک به آنها در زمینه آزمایش‌ها ذکر کرد. ترامپ گفت: ما در حال فرستادن یک میلیارد دلار به ایالت‌ها و مناطق آمریکا هستیم. به گفته چند مقام آمریکا، این بودجه معادل ۱۱ میلیارد دلار است نه یک میلیارد دلار. به عبارت دیگر این بودجه ۱۱ میلیارد دلاری از سوی کنگره آمریکا بر مبنای قانون CARES تصویب و در ماه آوریل نیز امضا و به قانون تبدیل شد. یک سخنگوی کاخ سفید بعدا تایید کرد که در حقیقت حجم این بودجه معادل ۱۱ میلیارد دلار است. ترامپ در باقی مانده حرف‌هایش درباره مسائلی همچون آمار تجهیزات حفظ سلامت شخصی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و دیگر اقلام تولید و در نظر گرفته شده برای مبارزه با ویروس کرونا در آمریکا حرف زد. این در شرایطی است که بیشتر ایالت‌ها نگران کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی هستند و ترامپ در تهیه این دستگاه آنها را تنها گذاشته است.  با این حال به هنگام پرسش و پاسخ رئیس‌جمهوری با خبرنگاران جنجال‌های جدید به وجود آمد. ویجیا جیانگ، خبرنگار حوزه کاخ سفید از رسانه سی‌بی‌اس نیوز از ترامپ پرسید: شما به دفعات گفته‌اید که آمریکا در زمینه آزمایش‌ها خیلی بهتر از هر کشور دیگری عمل می‌کند. ترامپ به این صحبت وی پاسخ «مثبت» داد. جیانگ که یک چینی‌تبار آمریکایی است در ادامه اظهار کرد: چرا اصلا چنین موضوعی برای شما اهمیت دارد؟ چرا وقتی هر روز آمریکایی‌ها دارند جانشان را از دست می‌دهند شما به این وضعیت به چشم یک رقابت جهانی نگاه می‌کنید در حالی که ما همچنان هر روز داریم موارد بیشتری را می‌بینیم؟

ترامپ نیز پاسخ داد: «در هر جایی از دنیا مردم دارند جانشان را از دست می‌دهند. شاید شما باید این سوال را از چین بپرسید. از من چنین سوالی نپرسید. این سوال را از چین بپرسید. باشد! اگر شما این سوال را از آنها بپرسید ممکن است یک جواب بسیار غیرمعمول را بشنوید.» ترامپ چین را متهم به پنهان ساختن اطلاعات درباره ویروس کرونای جدید کرده است.

در ادامه وقتی ترامپ خواستار سوال یک خبرنگار دیگر شد، جیانگ صحبتش را ادامه داد و گفت: «جناب چرا شما مشخصا دارید این صحبت را رو به من مطرح می‌کنید؟»

ترامپ به شکلی مشخص از این سوال ناراضی شد و گفت: «من این را مشخصا به شخص خاصی نمی‌گویم. من دارم این حرف را به هر کسی می‌گویم که یک چنین سوال شیطنت‌آمیزی را بپرسد.» جیانگ گفت: «این سوال شیطنت‌آمیزی نبود.» در ادامه ترامپ به او اعتنایی نکرد و خطاب به خبرنگاران گفت: کس دیگری هست؟ او در ادامه به کایتلین کالینز، خبرنگار سی‌ان‌ان که در ردیف پشت جیانگ ایستاده بود اشاره کرد و گفت: بله، لطفا شما که آن عقب هستید ادامه دهید. کالینز به میکروفن نزدیک شد و گفت: من دو سوال از شما دارم. با این حال ترامپ به شکلی عجیب بلافاصله او را رد کرد و به او گفت: خیر. کافی است. کالینز گفت: «اما شما به من اشاره کردید و من دو سوال دارم.» ترامپ بدون نگاه کردن به کالینز گفت: «نفر بعدی. نفر بعدی لطفا.» کالینز با لحنی اعتراضی خطاب به ترامپ گفت: «اما شما من را فراخواندید.» ترامپ هم با بی‌اعتنایی واکنش نشان داد و گفت: «بله من این کار را کردم و شما پاسخ ندادید و حالا دارم خانم جوان دیگری را که در عقب است فرامی‌خوانم.» کالینز پاسخ داد: «اما قصد من فقط این بود که اجازه دهم همکارم صحبت‌هایش را تمام کند.» ترامپ صحبت او را قطع کرده و گفت: «خانم‌ها و آقایان، خیلی از شما متشکر هستم.» رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه بلافاصله از اتاق خارج شد. این جدیدترین جنجالی است که بین ترامپ و خبرنگاران از زمان آغاز کنفرانس‌های خبری تقریبا روزانه او درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در اواسط ماه مارس بروز پیدا کرده است.

در این زمینه برایان استیلر، رئیس گروه خبری سی‌ان‌ان درباره مجادله ترامپ با خبرنگار آسیایی‌تبار گفت: چیزی که من متوجه شدم، لحن نژادپرستانه ترامپ بود. پیتر مائر، خبرنگار بازنشسته سی‌بی‌اس که مامور حضور در کاخ سفید بود در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع پرداخت و رفتار ترامپ را مصداق بارز نژادپرستی خواند. در عین حال در توییتر نیز هشتگ حمایت از خبرنگار سی‌بی‌اس به راه افتاده است. جورج تاکئی، بازیگر معروف سری فیلم‌های استار ترک، نیز در توییتر با هشتگ «همقدم با جیانگ» از این خبرنگار اعلام حمایت کرد. خبرنگار سی‌ان‌ان هم که وارد آخرین مجادلات با ترامپ شده بود، خبرنگار سی‌بی‌اس را مورد خطاب قرار داد و نوشت: «به این کلوب خوش آمدید. این رویه بیمار گونه‌ای است که ترامپ به آن دچار است.» خود جیانگ پیش‌تر در توییتر، مقامات کاخ سفید را به رفتار نژادپرستانه متهم کرده بود. او در حساب کاربری خود نوشته بود که یکی از مقامات کاخ سفید در ماه مارس به چشمان وی زل زده بود و این بیماری را «Kung-flu» خوانده بود [در واقع این مقام کاخ سفید که نامش را نبرده است با کلمه کونگ‌فو و «flu» که به معنی آنفلوآنزا است، بازی کرده بود.] برخی دیگر اما می‌گویند ترامپ افزون بر اینکه نژادپرستانه رفتار می‌کند، با زنان نیز رفتار مناسبی ندارد و بسیار جنسیت‌زده عمل می‌کند.