بخت بلند «هریس» بـرای معاونی بایـدن عکس: AFP

اتوبوس مدارس در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی موجب جنجال‌های فراوانی شد، زیرا سرویس اتوبوس مدارس ابزاری بود که جوامع ایالات متحده برای غلبه بر تفکیک نژادی در مدارس دولتی از آن استفاده کردند اما در عمل به تفکیک نژادی ادامه دادند. بایدن خود یکی از حامیان طرح سرویس اتوبوس مدارس بود. این حمله به ویژه به دلیل ارتباط کاملا هریس به‌عنوان دادستان کل وقت، با بایو بایدن، پسر جو بایدن بسیار دردناک به نظر می‌رسید (بایو بایدن دادستان دله ور بود). با این حال بایدن و دیگر افراد نزدیک به وی می‌دانند مناظرات برای حذف یکدیگر بوده و این بخش سخت مناظرات به حساب می‌آید. با این حال حتی پیش از اینکه هریس از دور رقابت‌های انتخاباتی کنار برود، شاهدان از روابط گرم بایدن با هریس خبر دادند و دوستان بانوی دوم سابق کاخ سفید، یعنی جیل بایدن می‌گویند وی بر این باور نیست که حمله هریس یک اقدام ساختارشکنانه بوده باشد. هر چند که پیش‌تر حمله هریس به همسرش را «مشتی به دل و روده» توصیف کرده بود. رابطه این دو با پست‌هایی که با یکدیگر به اشتراک گذاشتند، تلطیف شد. جیم کلیبورن به پولیتیکو می‌گوید: «من به شدت اعتقاد دارم افراد هنگام کارزار سیاسی داغ می‌شوند و در این بین ممکن است اشتباه کنند.» او می‌افزاید: «من فکر می‌کنم فارغ از هیاهو همه باید در یک تیم قرار بگیرند و به نظر من این دو الان در یک تیم هستند.» کلیبورن تصریح می‌کند: «جو بایدن عاقل است. من تا به‌حال ندیده‌ام بایدن نسبت به گفته‌های کاملا هریس در ایام رقابت گله و شکایت کند.»

بایدن و هریس چندین بار به‌طور خصوصی با یکدیگر صحبت کرده‌اند و مشارکت فزاینده‌ای در داخل حزب بین معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا و کاملا هریس برقرار شده است. در این میان از نقش اهداکنندگان کمک‌های مالی نیز نباید غفلت کرد که بایدن را برای انتخاب این نام تحت فشار گذاشته‌اند. آنها کاملا هریس، دو رگه هندی-جامائیکایی را بلیت پیروزی بایدن، به‌عنوان مرد سفیدپوستی که اواخر دهه هفتم زندگی‌اش را طی می‌کند، می‌دانند. برخی از کمک‌کنندگان مالی که در طی ماه‌ها حرفی از هریس نشنیده بودند، می‌گویند که با هریس یا نمایندگانش دیدار داشته‌اند. یکی از کمک‌کنندگان مالی بایدن که در عملیات جذب هریس حضور دارد، می‌گوید: «او (هریس) واقعا کسی است که می‌تواند رابطه کمک‌کنندگان مالی و حزب دموکرات را گرم نگه دارد. او کسی است که می‌تواند مخالفان را هم جذب کند و این ویژگی غریب وی به حساب می‌آید.»

هریس ۵۵ ساله، کما بیش تمایل خود را برای پست معاونی بایدن نشان داده است. او پیش‌تر در ماه آوریل در جلسه کمک‌کنندگان مالی جو بایدن حضور پیدا کرده بود. این در حالی است که وی تا روز سه شنبه بزرگ برای تایید بایدن صبر کرد و همزمان با کوری بوکر، در میشیگان از کارزار انتخاباتی جو بایدن حمایت به عمل آورد و به جای برنی سندرز، جو بایدن را که در آن زمان رقابت تنگاتنگی با پیرمرد پیشرو داشت، انتخاب و تایید کرد. میشیگان در آن زمان یک نقطه بسیار حیاتی برای کارزار انتخاباتی سندرز به حساب می‌آمد و با چرخش هریس ضربه سختی به وی وارد آمد.

هریس از افراد متعددی حمایت کرده بود و برای سایر رقبای باقی مانده نیز در جمع‌آوری کمک‌های مالی حضور فعالی داشت. یکی از کمک‌کنندگان مالی می‌گوید: «مشخص است که او از بایدن حمایت می‌کند، اما او از موضع قدرت وارد کارزار خواهد شد.» وی می‌افزاید: «او همچنان به بازی در تیم جو بایدن ادامه داده و خود را یک بازیگر مهم در میان سناتورهای دموکرات نشان داده است. این امر در نهایت به سود او تمام خواهد شد؛ چرا که احتمال انتخاب وی برای معاونت ریاست جمهوری بالا خواهد رفت.» البته در این میان نام‌های دیگری از سناتورها نیز مطرح شده است؛ از جمله ایمی کلوبوچر از مینه‌سوتا و کاترین کورتز ماستو از نوادا. البته نام برخی دیگر از دموکرات‌ها که خارج از دایره سناتورها هستند نیز مطرح شده است: وال دیمینگز، نماینده مجلس نمایندگان از فلوریدا و گرچن وایتمر فرماندار میشیگان که پیش‌تر نیز مشاور سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما بوده است. همچنین استیسی آبرامز از جورجیا که در سال ۲۰۱۸ برای انتخابات فرمانداری با نتیجه‌ای نزدیک رقابت را به رقیب جمهوری‌خواهش واگذار کرد، نامش در این فهرست دیده می‌شود.

یکی دیگر از نام‌هایی که بسیار مطرح شده، الیزابت وارن است. او کسی است که به‌عنوان متحد‌کننده حزب شناخته می‌شود و بهترین نماینده برای پیشروها به حساب می‌آید. به اعتقاد طرفداران سناتور وارن، وی کسی است که می‌تواند مخالفان بایدن را به سود او به پای صندوق‌های رای بیاورد. افزون بر این بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید که هفته گذشته صورت گرفت ۷۱درصد از رای‌دهندگان، الیزابت وارن را به‌عنوان بهترین گزینه برای معاونت بایدن انتخاب کردند. در فهرست مذکور کاملا هریس، یک سناتور دموکرات زن دیگر حمایت ۵۹ درصدی رای دهندگان را کسب کرد و در ادامه استیسی آبرامز، نامزد سابق فرمانداری ایالت جورجیا با انتخاب ۵۰ درصد رای دهندگان در جایگاه سوم و سناتور ایمی کلوبوچر با انتخاب ۴۹ درصدی رای‌دهندگان در جایگاه چهارم این رتبه‌بندی قرار گرفت. اکثریت رای‌دهندگان سفیدپوست دموکرات و لیبرال‌ها از وارن به‌عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری دموکرات‌ها حمایت کرده‌اند. با این حال ترجیح رای دهندگان سیاهپوست دموکرات میان وارن، آبرامز و هریس تقریبا به میزان مساوی برای هر یک از آنها بوده است. سناتور وارن در میان دموکرات‌های میانه‌رو نیز در کنار کلوبوچر و هریس به‌عنوان سه انتخاب نخست مطرح بوده است. با این حال، باکری سلرز، یک دموکرات از کارولینای جنوبی که در کارزار انتخاباتی هریس حضور داشت، می‌گوید: «اگر هریس به این عنوان انتخاب نشود، من از حزب به شدت مایوس خواهم شد. بسیاری از افراد تمایل دارند او انتخاب شود. او طرفداران بسیاری دارد.»

 

p04-02