دومینوی شورش در سراسر آمریکا

اعتراض‌ها درباره مرگ جورج فلوید به سراسر آمریکا کشیده شده است. با اعلام اتهام به پلیسی که در قتل جورج فلوید دست داشت، حالا ناآرامی‌ها به بیشتر نقاط آمریکا سرایت پیدا کرده است؛ ناآرامی‌هایی که گاهی به خشونت و خون‌ریزی هم کشیده می‌شود. به گزارش سی‌ان‌ان، روز جمعه دپارتمان پلیس دیترویت اعلام کرد که یک جوان ۱۹ ساله به‌دلیل اصابت گلوله کشته شده است. نیویورک تایمز هم در گزارشی می‌گوید دست کم در لوئیس ویل و کنتاکی دست‌کم ۷ نفر به ضرب گلوله کشته شدند.با این‌حال پلیس دیترویت می‌گوید: منبع شلیک مشخص نشده و قربانی پس از اصابت شلیک در بیمارستان جان سپرده است. در بیانیه پلیس دیترویت آمده است که هنوز نمی‌تواند تایید کند این فرد اصلا در اعتراض‌ها حضور داشته یا اینکه در حال عبور بوده است. پیش‌تر پلیس دیترویت گفته بود فردی را بازداشت کرده است که قصد داشته یک پلیس را با خودرویش زیر بگیرد. جیمز کریگ، رئیس پلیس دیترویت می‌گوید: «من آدمی نیستم که کنار بایستم و اقلیتی کوچک یا تبهکاران به اینجا بیایند و به افسران ما حمله کنند و شهر را ناامن کنند. در حال حاضر قصد مدارا با این افراد را نداریم.» همزمان فرماندار مینیاپولیس اذعان کرده است که با ادامه اعتراض‌ها اوضاع آنها همچنان خطرناک است. تیم والز در یک کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه با بیان این مطلب تصریح کرد که چند قانون ایالتی برای نگه داشتن مردم در خانه‌ها به تصویب رسیده است، اما وی این نکته را هم گوشزد کرد که با توجه به نادیده گرفته شدن منع آمد و شد از ساعت ۸ شب به بعد مجبور به استفاده از خشونت شده است. والز می‌گوید در تاریخ مینه‌سوتا حضور این همه افراد غیرنظامی سابقه نداشته است. والز اشاره می‌کند که در جریان اعتراض‌های روز شنبه شمار زیادی از افراد را دستگیر کرده است. وی گفت عملیاتی که در مینه‌سوتا در جریان است در تاریخ این منطقه بی‌سابقه بوده است.

در آتلانتای جورجیا، جمعه شب به ساختمان سی‌ان‌ان نیز آسیب وارد شد. ساختمان سی‌ان‌ان درست در نقطه‌ای قرار دارد که به محل کشمکش نیروهای پلیس و معترضان تبدیل شده بود. نیک والنسیا، خبرنگار محلی سی‌ان‌ان می‌گوید که شاهد صحنه‌های مملو از هرج و مرج بوده است. او می‌گوید حتی از وسایل آتش‌بازی نیز در این اعتراض‌ها استفاده شده است. به همین منظور فرماندار ایالت جورجیا هم به‌دلیل افزایش اعتراضات عمومی که از چند روز قبل در این ایالت آغاز شده است، در منطقه فولتون اعلام وضعیت اضطراری کرد.

افزایش تنش‌ها در دنور

در دنور نیز اوضاع مانند نقاط دیگر هرج و مرج‌گونه بود. مایکل هنکاک، شهردار دنور پس از مشاهده درگیری‌ها و اعتراض‌ها گفت که تداوم این رویه می‌تواند به جدایی و دو پارگی بیشتر مردم منجر شود. او تصریح کرد: «بار دیگر اقدامات خشونت‌آمیز افراد معدودی برای اجرای غیرمتعارف عدالت، درخواست‌های قانونی را زیر سوال برده است.» با این حال شهردار دنور گفت که روز جمعه دو تظاهرات مسالمت‌آمیز نیز با موفقیت در اعتراض به مرگ جورج فلوید برگزار شده است. هنکاک افزود: «ما آنها را دیدیم، صدایشان را شنیدیم. اما متاسفانه برخی با انگیزه‌های خودخواهانه و اهداف بی‌پروا اعتراضات امروز را به خشونت کشیدند.» وی تصریح کرد: «ما این‌گونه نیستیم و باید بیشتر رفتار خود را تحت کنترل در آوریم. مردم می‌خواهند صدایشان شنیده شود اما این خشونت‌ها موجب انحراف از اصل موضوع و جدایی ما از یکدیگر می‌شود.»

با بالا گرفتن خشونت‌ها در دنور، روز جمعه پلیس از گاز فلفل برای پراکندن معترضان استفاده کرد. همچنین شماری از مردم معترض نیز دستگیر شدند اما هنوز از تعداد دستگیرشدگان و همچنین میزان خسارت به اموال عمومی گزارشی منتشر نشده است.

مینه‌سوتا اما کانون اصلی درگیری‌ها مجبور به اعمال مقررات منع آمد و شد یا نوعی حکومت نظامی شده است. بنابه گفته دپارتمان پلیس این منطقه برای برقراری امنیت مقررات آمد و شد از ساعت ۸ شب به بعد برقرار کرده است. هر چند که این دستورالعمل روی کاغذ باقی ماند و مردم معترض با نادیده گرفتن این دستور به خیابان‌ها آمدند و در بیشتر مراکز تجمع خود آتش روشن کردند. سارا سیدنر، خبرنگار سی‌ان‌ان در مینه‌سوتا در گزارش خود گفت که پلیس برای پراکندن مردم از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. با این حال معترضان با باقی ماندن در خیابان‌ها شعار می‌دادند: «نمی‌توانم نفس بکشم.» سیدنر به نقل از مردم معترض گفت که آنها قصد ندارند مبارزه خود را متوقف کنند، به‌دلیل اینکه آنها به این باور رسیده‌اند که پیش‌تر صدایشان به خوبی شنیده نشده است و حالا قصد دارند تمام احساسات خود را بروز دهند.

مینیاپولیس آرام نمی‌گیرد

شهردار مینیاپولیس از جامعه سیاهپوستان به خاطر رفتار خشونت‌آمیز پلیس عذرخواهی کرده اما این کار نتوانسته از خشم و اندوه شهروندان بکاهد. گزارش‌ها اما از مینیاپولیس ضد و نقیض است و برخی گزارش‌ها از زخمی شدن نیروهای گارد ویژه خبر می‌دهد. این در حالی است که در صفحه رسمی توییتر پلیس مینیاپولیس گفته شده است که هیچ نیرویی زخمی نشده است. در این توییت همچنین معترضان مورد تهدید واقع شده‌اند و گفته شده است که اگر منطقه نزدیک به ساختمان پلیس را ترک نکنند، دستگیر خواهند شد. در بیانیه پلیس این منطقه نیز آمده است که به پرونده چهار مامور داخلی در دستگیری جورج فلوید نیز در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

چهار ماموری که در کشمکش با سیاه‌پوستان از جمله جورج فلوید درگیر بودند، بلافاصله پس از انتشار خبر درگیری اخراج شدند، اما معترضان این را کافی نمی‌دانند. بسیاری از معترضان، از جمله بریجت فلوید، خواهر مقتول، خواهان دستگیری و محاکمه عاملان قتل هستند. مقامات دادستانی تصریح کرده‌اند که هنوز آماده اعلام جرم علیه چهار مامور پلیسی که در این پرونده درگیر هستند، نیستند، اما گفته‌اند که تحقیق در مورد مرگ جورج فلوید را اولویت اصلی خود قرار داده‌اند. با توجه به تشدید وخامت اوضاع در مینیاپولیس دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز واکنش نشان داده و در پیامی توییتری ضمن ابراز همدردی با دوستان و بستگان قربانی اطمینان داده است که عدالت اجرا خواهد شد. قتل جورج فلوید موردی تازه از رفتار و برخورد خشونت‌آمیز پلیس با مظنونان و متهمان سیاهپوست است. این مورد به یادآورنده ماجرای قتل اریک گارنر، شهروند ۴۳ ساله سیاهپوست در نیویورک توسط ماموران پلیس است. یکی از ماموران پلیس او را به ظن خلافکاری، روی زمین انداخته و با حلقه‌کردن بازو به دور گردن او، باعث ایست قلبی و مرگ گارنر شده بود. اریک گارنر هم در حین این برخورد گفته بود: «نمی‌توانم نفس بکشم.» مرگ گارنر که پدر شش فرزند بود، موجی گسترده علیه خشونت و بی‌رحمی پلیس به راه انداخت و موجی برای حمایت از حقوق شهروندی رنگین‌‌پوستان در آمریکا ایجاد کرد. پیش‌تر کشته شدن مایکل براون، جوان ۱۸ساله سیاهپوست، به دست یک پلیس سفید در فرگوسن، جنبشی اجتماعی با شعار «نافرمانی مدنی» نزد سیاهپوستان به راه انداخت. مایکل براون مسلح نبود و سوءسابقه نیز نداشت.

شهردار دالاس، همپای معترضان

در دالاس به‌عکس نقاط دیگر اوضاع کمی فرق می‌کند. در این نقطه شهردار دالاس گفته است که با معترضان احساس همدلی می‌کند و خواستار تحقق عدالت در پرونده جورج فلوید شده است. جانسون در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: «من خشم مردم را درک و درد عمیقی را تحمل می‌کنم. آنچه در مینیاپولیس رخ داده، غیرقابل قبول است. اما خواهش می‌کنم آرام باشید.» او سپس در توییتر خود از مردم دالاس که با آرامش اعتراضات خود را پیگیری کردند، تشکر کرد.

وندالیست‌ها در آریزونا

یکی از خشن‌ترین نقاطی که آسیب‌های فراوانی به اموال عمومی وارد شد، مربوط به آریزونا می‌شود. در مرکز شهر فونیکس معترضان شیشه‌ها و درهای شهرداری را شکستند. فونیکس جزو ۲۰ شهری است که روز جمعه ناآرامی را سپری کردند. صفحه توییتر پلیس فونیکس در آریزونا نوشت که عده‌ای از معترضان با زیرپاگذاشتن قوانین اقدام به تخریب اموال کردند. در این صفحه افراد تهدید شده‌اند که اگر به اقدامات غیرقانونی خود ادامه دهند، دستگیر خواهند شد.  روز جمعه در ۲۰ شهر آمریکا مردم برای خون‌خواهی جورج فلوید سیاهپوست به خیابان‌ها آمدند و خواستار محکومیت نیروهای پلیس شدند. از جمله این شهرها می‌توان به هیوستون اشاره کرد که تعدادی از معترضان نیز دستگیر شدند. در بیانیه پلیس شهر هیوستون اشاره شده است که چندین نفر از نیروهای پلیس زخمی شده‌اند. جو گامالدی، رئیس پلیس هیوستون گفت که برخی از نیروهای وی در بیمارستان بستری شده‌اند. این اعتراض‌ها یکی از خشن‌ترین اعتراض‌های صورت گرفته در ایالات‌متحده است، به‌گونه‌ای که ۱۷۰۰ نفر از اعضای گارد ملی در مینیاپولیس حضور پیدا کرده‌اند تا اعتراض‌ها را آرام کنند.

چرا پرچم‌سوزی؟

اعتراضات اخیر آمریکا میزبان رخدادها و اتفاقات کم‌سابقه در تاریخ تحولات سیاست و اجتماعی این کشور شده است. یکی از این رویدادهای جنجال‌برانگیز به آتش کشیده شدن پرچم ملی ایالات‌‌متحده توسط سیاهپوستان در بسیاری از شهرهای معترض است. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست آتش زدن پرچم تنها به مینیاپولیس به‌عنوان کانون اعتراضات محدود نبوده است.

در لس‌آنجلس کالیفرنیا، توسان آریزونا، لوییس‌ویل کنتاکی و آتلانتا جورجیا و پنسیلوانیا هم مردم خشمگین پرچم کشورشان را آتش زده‌اند. واشنگتن‌پست در گزارش خود می‌نویسد: در انگلوود شیکاگو که سیاهپوستان زیادی دارد، دو تن از معترضان در اعتراض به رفتار با سیاهپوستان، پرچم آمریکا را در حین راه رفتن روی زمین کشیدند. سم توماس ۲۵ ساله و رابرت لستر ۲۶ ساله که در تجمعات مرکز شهر حضور داشتند، با کشیدن پرچم آمریکا روی زمین آن را کثیف و پاره پاره کردند. آنها به خبرنگار واشنگتن پست‌گفتند دقیقا با این کار خود قصد داشتند نشان دهند چه احساسی به آمریکا دارند. توماس می‌گوید: «آنها با ما منصفانه رفتار نمی‌کنند. برای همین ما پرچم را با خود به زمین کشیدیم و راه رفتیم. ما می‌خواهیم که حضور ما دیده شود. ما نمی‌خواهیم کنار حکومتی باشیم که حتی تحمل افراد بی‌گناه را ندارد.» توماس می‌افزاید: «دردناک است. این فرد می‌توانست عموی من باشد.» افزون بر این تجمع، پرچم آمریکا هنگام غروب نیز در این شهر مجددا به آتش کشیده شد.

به گفته ناظران، وسعت پرچم‌سوزی‌ها در آمریکا تا این حد سابقه نداشته است. در آتلانتا مردم در تجمعات خود پرچم آمریکا را آتش زدند. خولیو کورتز، فوتوژورنالیست آسوشیتدپرس با حضور در تجمعات خود در مینیاپولیس، مشاهده کرد عده‌ای از معترضان سیاهپوست پرچم آمریکا را آتش می‌زنند. در لوییس‌ویل هم در فیلم‌هایی که عمدتا در سایت یوتیوب منتشر شد، مردم سیاهپوست پرچم آمریکا را آتش می‌زدند. یکی دیگر از افراد حاضر در این تجمع پرچم آمریکا را سر و ته بسته بود. گزارش‌ها از لس‌آنجلس نیز نشان می‌دهد مردم معترض اقدام به آتش زدن پرچم کشورشان کرده‌اند. با این همه آتش زدن پرچم در آمریکا جرم محسوب نمی‌شود. در پرونده‌ای که به پرونده تگزاس - جانسون معروف شد، حق آتش زدن پرچم در اعتراضات بر اساس قانون اساسی آمریکا به رسمیت شناخته شد. در ۲۳ ژوئن ۱۹۸۹، دیوان عالی آمریکا حقوق تظاهرکنندگان را برای سوزاندن پرچم آمریکا در سرزمین مادری بر اساس متمم اول قانون اساسی به رسمیت شناخت. در پرونده جنجالی تگزاس- جانسون، دادگاه ۵ به ۴ به سود جورج لی جانسون، تظاهرکننده‌ای که پرچم آمریکا را سوزانده بود، رای داد. این دادگاه استدلال ‌کرد، این رویه می‌تواند به‌عنوان یک اقدام سیاسی یا نمادین برای اعتراضات تلقی شود. در ادامه این پرونده جنجالی در سال ۲۰۰۶، اعضای کنگره تلاش کردند ماده‌ای را به قانون اساسی اضافه کنند که هر نوع آسیب رساندن به پرچم یا آتش زدن آن جرم تلقی شود اما این پرونده با اختلاف یک رای در «سنا» ناکام ماند. متمم اول قانون اساسی آمریکا دولت را از وضع قوانین برای تثبیت دین رسمی، ممنوعیت اعتقاد آزادانه به دین، محدود کردن آزادی بیان، حق تجمع صلح آمیز یا حق شکایت به منظور جبران خسارت‌ها باز می‌دارد. این متمم در ۱۵ دسامبر ۱۷۹۱ تصویب شد.

با این حال بحث بر سر پرونده جنجالی به آتش کشیدن پرچم تا دوره جدید نیز ادامه یافته است.از جمله یک قاضی آمریکایی به نام آنتونین اسکالیا، قاضی سابق دیوان عالی آمریکا که منصوب رونالد ریگان بود، در سال ۲۰۱۵، در فیلادلفیا این جمله را به زبان آورد که اگر به رای من بود، هر کسی را که کوچکترین خراشی به پرچم آمریکا می‌انداخت، بازداشت می‌کردم اما من پادشاه نیستم. اسکالیا جزو افرادی بود که در رای‌گیری بر سر پرونده تگزاس -جانسون در دیوان عالی حضور داشت.