بزرگ‌ترین رژه اعتراضی مقابل کاخ سفید عکس: AFP

گزارش‌ها از آمریکا حاکی است در سراسر ایالات‌متحده روز شنبه مردم به خیابان‌ها ریختند و اعتراض‌ها هرچند آرام اما پرشور برگزار شد. سوای شهرهای کوچک، کانون اعتراض‌ها همچنان مینیاپولیس، نیویورک، شیکاگو، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، بوستون و میامی است. در شهرهایی مانند نیویورک و سیاتل ده‌ها هم هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند. حتی در شهرهای کوچکی مانند ویدور در تگزاس،‌ هاوره در مونتانا و ماریون در اوهایو به خیابان‌ها آمدند و علیه نابرابری نژادی و بی‌عدالتی شعار دادند. بیرون آمدن معترضان درحالی‌که بیماری پاندمی ویروس کرونا بیش از پیش بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌ها را عیان کرده است، موجب شده که خود بیماری مورد غفلت قرار گیرد. به جز سیاتل که پلیس سعی کرد از نارنجک‌های نورانی برای پراکنده کردن مردم استفاده کند، اعتراض‌ها در بیشتر شهرها با آرامش برگزار شد. هفته گذشته اعتراض‌ها با خشونت بیشتری همراه بود و حتی ترامپ گفته بود که باید ارتش در شهرها مستقر شود که بعدا از این درخواست خود عقب‌نشینی کرد.

در گزارش‌های منتشرشده از ایالات‌متحده آمده است: یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌ها مربوط به پایتخت آمریکا یعنی واشنگتن بوده است؛ جایی که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود معترضان به نزدیکی کاخ سفید از موانع بتنی و فنس استفاده کردند. برخی ناظران این نوع مهار معترضان را نمادی از نظامی‌کردن به‌جای ترویج دموکراسی و ایجاد فضای باز از سوی دولت ترامپ تلقی می‌کنند. در میدان مشهور لافایته معترضان از هر نوع نژاد و نسلی دیده می‌شدند. برخی معترضان با پای پیاده و برخی دیگر با دوچرخه خود را به این مکان رسانده بودند. در دستان آنها پلاکاردهایی با شعارهای مختلف از جمله «جان سیاهان مهم است» و «نمی‌توانم نفس بکشم» دیده می‌شد. برخی دیگر با مخاطب قرار دادن نیروهای پلیس نوشته بودند: «بس کنید، مارا نکشید.»

جمعیت به قدری فراوان بود که به نظر می‌رسید همه مردم، شهر را خالی کرده و به این نقطه آمده‌اند. برخی معترضان با رعایت مسائل فاصله اجتماعی و برخی دیگر با ماسک، به‌منظور پیشگیری از ویروس کرونا به این نقطه آمده بودند. اما اعتراض‌ها هر چقدر به شامگاه نزدیک می‌شد، بیشتر شکل سرگرم‌کننده پیدا می‌کرد. با ورود یک کامیون بستنی، مادران و پدرانی که با کودکان خود به این گردهمایی اعتراضی آمده بودند به سمت این کامیون رفتند. برخی دیگر نیز با به‌دست گرفتن گیتار، آواز خواندند. در پارکی که محلی‌ها آن را مالکوم ایکس می‌خوانند، مردم شعار می‌دادند: «اگر عدالت نباشد، صلحی در کار نیست.» درست چند محله پایین‌تر در خیابان ۱۴۱، مردم با حضور دی‌جی‌ها دست به اعتراض زده بودند. آنها با یکدیگر می‌خواندند: «بخوان برای زندگی.»

الجزیره نیز گزارش داد که در کارولینای شمالی نیز هزاران نفر برای بزرگداشت مرگ جورج فلوید گرد هم آمدند. با مرگ جورج فلوید حالا برخی از ایالت‌ها به فکر اصلاح شیوه‌های دستگیری نیروهای پلیس خود افتاده‌اند. فرماندار کالیفرنیا دستور داده است که پلیس آموزش جنجالی زانو زدن روی گردن را متوقف کند. در مینیاپولیس هم محدودیت‌هایی برای گردن گرفتن متهمان در نظر گرفته شده است. در سیاتل نیز شهردار استفاده از گاز اشک‌آور را ممنوع اعلام کرد. در دنور نیز یک قاضی فدرالی استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی را برای مهار معترضان، ممنوع اعلام کرد.

اعتراض‌ها روز شنبه در آمریکا با آرامش بیشتری دنبال شد. هر چند در بیشتر شهرها مقررات منع آمد و شد برقرار شده است؛ اما مردم بی‌اعتنا به این مقررات گرد هم آمدند. به‌عنوان مثال در نیویورک مردم پس از ساعت ۸ شب که مقررات منع آمد و شد برقرار است، در خیابان‌ها ماندند؛ اما اعتراض‌ها به خشونت کشیده نشد. پلیس در این شب اجازه داد تا مردم به اعتراضات خود ادامه دهند؛ چراکه بازرس نیکاس که توسط گزارشگر سی‌ان‌ان مورد شناسایی قرار گرفت، به جمع راهپیمایان پیوسته بود. یکی از معترضان می‌گوید: «آیا این همه پلیس را که در اطراف ما هستند، می‌بینید. آنها ما را دستگیر نخواهند کرد برای اینکه بازرس نیکاس اینجاست.» پس از حضور نیکاس در جمع راهپیمایان، رهبران معترض از طریق بلندگو از وی تشکر به عمل آوردند.

اعتراض‌ها به سراسر دنیا کشیده شد

اعتراض‌ها به نژادپرستی محدود به مرزهای آمریکا باقی نماند و به اروپا و آسیا نیز کشیده شد. در برلین آلمان که یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را در ایام کرونایی سپری می‌کند، هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و علیه نژادپرستی شعار دادند. به گزارش سی‌ان‌ان، مرگ جورج فلوید الهام‌بخش مبارزات ضدنژادپرستی در سراسر دنیا شده است. مردم در برلین با الهام از این موضوع به خیابان آمدند تا به طرح معضل خود بپردازند. یکی از زنان معترض می‌گوید: «من اینجا هستم، برای اینکه نژادپرستی مشکل کشور ما نیز هست. این معضل در همه‌جای دنیا، به‌ویژه آلمان دیده می‌شود. اگر شما سیاه، قهوه‌ای، خلاصه سفید نباشید، پس حتما نژادپرستی را تجربه خواهید کرد. این دیگر یک رویه است و هر روز شاهد آن هستید.»

پلیس برلین می‌گوید که در اعتراض شهر برلین با رعایت فاصله اجتماعی، ۱۵۰۰ نفر شرکت کرده بودند. البته اعتراض‌ها به مرگ جورج فلوید محدود به برلین نماند و بازیکنان بوندس‌لیگا نیز در مسابقات روز شنبه به احترام جورج فلوید زانو زدند. بازیکنان بایرن مونیخ نیز پیش از ورود به بازی از تی‌شرت‌هایی استفاده کردند که روی آن نوشته شده بود: «جان سیاهان مهم است.» در پایان بازی بورسیادورتموند و هرتابرلین نیز بازیکنان دو تیم به احترام جورج فلوید زانو زدند. همچنین بازیکنان دورتموند تی‌شرت‌هایی پوشیده بودند که روی آن شعار معروف آمریکایی‌ها نوشته شده بود: «عدالت نباشد، آرامشی در کار نخواهد بود.»

مردم در لندن نیز به‌عنوان یکی دیگر از کلان‌شهرهایی که با معضل نژادپرستی دست و پنجه نرم می‌کند، به خیابان‌ها آمدند. یکی از معترضان به سی‌ان‌ان گفت: «آنچه در ایالات‌متحده رخ داد، چیزی است که در همه جای دنیا هر روز رخ می‌دهد. ما هر روز در همین شهر نژادپرستی را تجربه می‌کنیم.» یکی دیگر از معترضان نیز گفت: «وقتی شاهد هستی که در یک گوشه دنیا چنین اتفاقی رخ داده است، انگار که بخشی از وجودت می‌میرد.»

استرالیا نیز مستثنی از این قاعده نبود و روز شنبه شهرهای سیدنی، ملبورن، بریسبان، پرث، آدلاید و چند شهر دیگر این کشور نیز مردم در اعتراض به نژادپرستی به خیابان‌ها آمدند. معترضان استرالیایی نیز خواهان رفع معضل نژادپرستی در داخل کشورشان هستند.

در این کشور مردم معترض پس از اینکه یک نوجوان ۱۷ ساله توسط نیروهای پلیس در سیدنی زخمی شد، روانه خیابان‌ها شدند. در کانادا اما متفاوت‌ترین اعتراضات به نژادپرستی رقم خورد و جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور نیز همپای معترضان به خیابان آمد و به احترام جورج فلوید زانو زد. او به همراه معترضان ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه زانو زد. این زمان، مقداری است که جورج فلوید درحال دست و پنجه نرم کردن با مرگ بوده است.

04-01