عکس تـاریخی اعتراضـات لنـدن عکس: رویترز

مارتینز آن لحظه را که در نزدیکی پل واترلو، در مرکز لندن رخ داده است، به‌خوبی به یاد می‌آورد. او که برای پوشش تصویری این اعتراضات به آن نقطه رفته بود، می‌گوید: «من یک زد و خورد دیدم و مشاهده کردم که یک نفر به زمین خورد.» بعد ناگهان دو مردی را دیدم که از میان ازدحام جمعیت بیرون آمدند. او می‌افزاید: «جمعیت مردم درست جلوی من تقسیم شدند. در آن لحظه من با بخشی از جمعیت به سمت راست کشیده شدم و این از شانس من بود که در آن سمت گیر افتادم. او با سرعت به سمت من پیش می‌آمد.» مارتینز می‌گوید آن مرد، فرد دیگری که از ناحیه صورت زخمی شده بود را روی شانه‌‌اش حمل می‌کرد. خبرنگاران رویترز که در آن صحنه حاضر بودند گفتند که این فرد سفیدپوست در درگیری معترضان ضدنژادپرستی با دست‌راستی‌ها زخمی شد. برخی از افرادی که در آن صحنه حاضر بودند، فریاد می‌زدند که این فرد سفیدپوست خود نژادپرست است. رویترز اما قادر نیست که تمایل سیاسی فرد مضروب را تایید کند. پلیس می‌گوید که از جریان درگیری و آن عکس خبر دارد اما در پاسخ به سوال رویترز که درخواست هویت فرد مضروب را کرده بود، گفت که نمی‌تواند توضیح بیشتری بدهد.

پس از درگذشت جورج فلوید در ۲۵ ماه‌مه، توسط دو پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس ایالات‌متحده، اعتراضات ضدنژادپرستی به بریتانیا نیز سرایت کرد. در بریتانیا در برخی موارد بین دست راستی‌ها و معترضان ضدنژادپرستی درگیری‌هایی هم به وجود آمده است. در این میان رسانه‌های بریتانیایی هویت مرد سیاه‌پوست را شناسایی کرده‌اند. او پاتریک‌هاتچینسون، مربی خصوصی ورزش است. وی در صفحه شخصی شبکه اجتماعی‌اش نوشته است: «امروز جان یک نفر را نجات دادم.» در این راستا رویترز با بهترین دوست‌ هاتچینسون صحبت کرده و هویت‌اش توسط او مورد تایید قرار گرفته است. ‌هاتچینسون اما خود تلفن همراهش را جواب نداد. با این وجود ‌هاتچینسون روز یکشنبه با شبکه ۴ تلویزیون بریتانیا صحبت کرد و گفت: «صحنه بسیار ترسناکی بود. خیلی شلوغ بود، مثل رم کردن یک گله اسب بود.» او افزود: «بچه‌ها اطراف این فرد (نژادپرست) را گرفتند تا آسیب بیشتری به‌وی نرسد. جانش در خطر بود.» ‌هاتچینسون ادامه داد: «بعد من رفتم از زیر او را بغل کردم و روی شانه‌هایم انداختمش و درحالی‌که جمعیت را کنار می‌زدم به سمت نیروهای پلیس حرکت کردم. در این حال برخی دیگر از مردم نیز مرا احاطه کرده بودند و از من محافظت می‌کردند تا وی را به نقطه‌ای امن برسانم.»

 در بیانیه‌ای که پلیس منتشر کرد روز یکشنبه ۱۱۳ نفر در درگیری‌ها دستگیر شدند و ۲۳ پلیس نیز به‌دلیل به خشونت کشیده شدن اعتراضات آسیب دیدند، اما این آسیب‌ها جدی نبود. واکنش‌ها به این عکس در شبکه‌های اجتماعی بسیار مثبت بود و در حد وسیعی به اشتراک گذاشته شد. پیرس مورگان، روزنامه‌نگار بریتانیایی در توییتی به همراه این عکس نوشت: «در میان این همه زشتی، لحظه‌ای زیبا از بشریت ثبت شده است.»

مارتینز عکاس کهنه‌کار و ویرایشگر عکس رویترز در انگلستان و ایرلند گفت که اعتراضات روز شنبه در بریتانیا روان اما غیرقابل پیش‌بینی بود. مارتینز می‌گوید بعد از مشاهده چند درگیری پراکنده بین معترضان و نیروهای پلیس در میدان ترافالگار، توجه وی به پل واترلو جلب شد، جایی که چند صد معترض ضدنژادپرستی در آنجا گرد هم آمده بودند. او گفت: «آنها کل پل را در اختیار خود گرفته بودند. یک ترافیک از مسیر جنوب به شمال به‌وجود آمده بود اما حس خوبی به آدم دست می‌داد. خودروها بوق می‌زدند و مردم جشن گرفته بودند. اما وقتی که دست راستی‌ها نیز خود را به این نقطه از لندن رساندند، این حس خیلی زود رنگ باخت و صحنه تبدیل به میدان جنگ شد.»

اوایل هفته جاری در بریتانیا که تعطیلات آخر هفته آنها محسوب می‌شود، در لندن، معترضان راست افراطی پس از به چالش کشیدن مردمی که علیه نژادپرستی راهپیمایی‌ می‌کردند، با افسران پلیس در مرکز شهر درگیر شدند. در جریان این درگیری چند تن از معترضان راست‌افراطی بازداشت شدند و بوریس‌جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم این معترضان راست افراطی را به‌عنوان «اراذل و اوباش نژادپرست» محکوم کرد و گفت: «این افراد در خیابان‌های ما جایی ندارند.» در این راستا پلیس کلان‌شهر لندن گفت: «هزاران تن از مردم محدودیت‌های اعمال شده به خاطر شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفتند و در داخل و پیرامون میدان پارلمان تجمع کردند.» تصاویر تلویزیونی نشان داد که برخی آشوبگران به طرف افسران پلیس بطری و بمب‌های دودزا پرتاب کردند و با معترضان ضدنژادپرستی نیز درگیر شدند. اعتراضات ضدنژادپرستی در دیگر شهرهای انگلیس نیز از جمله برایتون و لیورپول برگزار شد اما در این دو شهر درگیری به‌وجود نیامد.

p04-04