جنگ سایبری غول‌های آسیا

درگیری بین هند و چین دو هفته پیش رخ داد و تعدادی از سربازان دو طرف کشته شدند، اما میزان تلفات چینی‌ها اعلام نشده است. در حالی که هند قسم خورده است پاسخ چین را خواهد داد، اما هنوز این کشور به لحاظ نظامی و اقتصادی از چین عقب است و گزینه‌های زیادی برای تلافی ندارد. اما کمپانی‌های ارتباطاتی و شبکه‌های اجتماعی چینی‌ها برای مدت‌های طولانی است که به بازار بزرگ هند و قابلیت‌های فراوانش چشم دوخته‌اند. در حدود نیمی از ۳/ ۱ میلیارد هندی آنلاین هستند. با این حال هند علاوه‌بر تیک‌تاک که یک نرم‌افزار به اشتراک‌گذاری ویدئو است، «Baidu Map»، «Shareit »، «WeChat» و «UC Browser» را نیز مسدود کرده است.

تحلیل‌ها می‌گویند که بیش از یک سوم کاربران نرم‌افزار تیک‌تاک هندی هستند. وزارت الکترونیک و فناوری داده‌های هند در بیانیه‌ای که بابت این مسدودسازی‌ها منتشر کرده است، گفت: «نرم‌افزارهای چینی اطلاعات شما را بدون اجازه برمی‌‌دارد و این دزدی به حساب می‌آید.» این بیانیه افزود: «گردآوری این داده‌ها، استخراج و توصیف آن توسط عناصر خصمانه برای امنیت ملی و دفاعی هند  که درنهایت بر حاکمیت و تمامیت هند تاثیر می‌گذارد، موضوعی بسیار نگران‌کننده  که نیاز به اقدامات اضطراری دارد.» دولت چین و مسوولان تیک‌تاک هنوز به این اقدام هندی‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

در این ماه درگیری خونینی بین هندی‌ها و چینی‌ها در لب مرز رخ داد که در ۵۰ سال گذشته، این یک اتفاق بی‌سابقه بین دو قدرت هسته‌ای در جهان به‌حساب می‌آید. هند، چین را برای این درگیری در ارتفاعات هیمالیا مقصر می‌داند. چین اما می‌گوید که این درگیری در درون خاک خود رخ داده است و این سربازهای هندی بودند که وارد قلمروی آنها شدند. در حال‌حاضر شرایط منطقه با ساخت‌و‌سازها در هر دو طرف مرز همچنان تنش‌آمیز است.

پیش‌تر کارشناسان حملات سایبری نسبت به نصب نرم‌افزارهای چینی و همکاری‌های مخابراتی با پکن هشدار داده بودند. این نرم‌افزارها متهم  به جمع‌آوری داده‌ها برای مقامات اطلاعاتی چین هستند. چنین استدلالی نیز در بین مقامات کشورهای غربی دیده می‌شود و کمپانی‌های چینی حق مشارکت در ساخت شبکه «۵G» را ندارند. کریستوفر آهلبرگ، رئیس اجرایی «ریکوردد فیوچر» که یک شرکت امنیت سایبری در ماساچوست است و اطلاعات تهدید‌آمیز را رصد و تجزیه و تحلیل می‌کند، می‌گوید: «نگرانی هندی‌ها بی‌خود نیست و جای ترس دارد.» او می‌افزاید: «البته من اعتقادی ندارم که چین همه این نرم‌افزارها را اداره می‌کند، اما این شرکت‌ها به شرط همکاری با دولت چین اجازه همکاری دارند و با توجه به قوانین چین دسترسی به اطلاعات محرمانه کاربران در این کشور بسیار آسان است.» در سال ۲۰۱۷ نیز پس از یک درگیری مختصر بین هندی و چینی‌ها، سربازان هندی به دلیل ترس از مسائل امنیتی، مجبور به حذف بسیاری از نرم‌افزارهای چینی از روی گوشی‌هایشان شدند.  از جمله نرم‌افزارهایی که سربازان هندی مجبور به حذف آن شدند می‌توان به «Shareit »، «UC Browser» و «Weibo»  اشاره کرد.

برهما چلانی، یکی از مشاوران سابق امنیت ملی هند در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «شرکت‌های خدمات موبایلی چینی‌ها مجبورند برای ادامه حیات خود با قوانین این کشور کنار بیایند. نرم‌افزارهای چینی و آدرس‌های اینترنتی این کشور، حتما دارای خطرات امنیت ملی هستند.»بنابر گزارش رویترز، اقدام اخیر هندی‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که دهلی‌نو به شرکت‌های ارتباطاتی خود دستور دادند که دیگر از تجهیزات چینی استفاده نکنند. در ماه آوریل نیز هند قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن، استفاده از تجهیزات چینی‌ها نیاز به تصویب دولت دارد.