به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، به نقل از بیزینس اینسایدر، با توجه به تداوم شیوع بیماری به‌نظر می‌رسد این اوضاع نابسمان اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت. بر اساس برآوردهای اقتصاددانان، پیش از بازگشت به روند رشد اقتصادی در پایان سال‌جاری، تولیدناخالص‌داخلی آمریکا در فصل دوم بیش از ۳۰ درصد سقوط خواهد کرد. به ادعای بارائود، بهبود اقتصادی یک‌شبه برای اقتصاد آمریکا حاصل نخواهد شد. این اقتصاددان ارشد در گفت‌وگویی که با «بیزینس اینسایدر» داشت،  مدعی شد: «زمان زیادی طول خواهد کشید تا شرایط اقتصادی به حالت عادی بازگردد.» حتی اگر واکسن تا پایان سال‌جاری در دسترس قرار گیرد، تحول چندانی در احوالات اقتصادی آمریکا ایجاد نخواهد کرد. به همین خاطر این اقتصاددان پیش‌بینی می‌کند حداقل تا سال ۲۰۲۲ سطح تولیدناخالص‌داخلی آمریکا به سطح فصل چهارم ۲۰۱۹ بازنخواهد گشت. برای برخی از اقتصادهای اروپایی این بهبود ممکن است تا سال ۲۰۲۳ طول بکشد. گفتنی است این اقتصاددان در رتبه‌بندی «بلومبرگ» در سال هشت سال اخیر دقیق‌ترین پیش‌بینی را از اقتصاد آمریکا داشته و از سال ۲۰۱۵ برای اقتصاد ناحیه یورو، و از سال ۲۰۱۷ برای اقتصاد چین بهترین پیش‌بینی را کرده است.

 نااطمینانی‌های اثرگذار

با ورود اقتصاد آمریکا به دوره رونق،‌ بارائود پیش‌بینی می‌کند بین ماه‌های آگوست تا نوامبر عمده نااطمینانی‌ها منجر به روند اصلاحی بیشتر و یکپارچگی روندهای صعودی اخیر بازارهای سهام خواهد شد، جایی که شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» بهترین فصل خود را از سال ۱۹۹۸ میلادی تجربه کرد و میانگین شاخص صنعتی «داو جونز» بهترین عملکرد فصلی خود را از سال ۱۹۸۷ به ثبت رساند. این اقتصاددان آمریکایی با اشاره به اینکه این می‌تواند ناشی از سیاست‌های مالی تشویقی نظیر بسته کمکی چند هزار میلیارد دلاری دولت برای جبران درآمدی شهروندان باشد، در این رابطه می‌گوید: «بازارها همواره تمام مخاطرات را در نظر نمی‌گیرند.» به عقیده او تاکنون ساختارهای بازار تغییر کرده است، جایی که برخی بهبودهای اتفاق‌افتاده در فصل دوم ناشی از خرید سنگین سرمایه‌گذاران خرد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشاوران دادوستدکننده کالاها بوده است.

با این حال این اقتصاددان معتقد است این شرایط می‌تواند تغییر کند. در ماه آگوست و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر و چگونگی جهت‌گیری سیاست‌گذاری‌های مالی و تجاری دولت پس از آن، بازار ممکن است تغییر فاز دهد. این تغییرات می‌تواند منجر به سودآوری برخی از افراد شود، در حالی که ممکن است ساختارهای بازار نیز به وضع پیش از بیماری کرونا بازگردد.

علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، بارائود همچنین احتمال می‌دهد دوره تقسیم سود پیش‌رو و موج دوم احتمالی بیماری باعث نزول بازارهای سهام شود. او با اشاره به اینکه تحلیلگران و سرمایه‌گذاران دوره بهبود V شکل را برای اقتصاد آمریکا پیش‌بینی می‌کنند و اینکه تمام ریسک‌های سرمایه‌گذاری همچون افزایش نرخ‌های مالیات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار می‌کند: «در حال حاضر مردم تا حدی برای بازدهی‌های سهام در سال آینده امید دارند.» به گفته او: «بازار می‌تواند واکنش نشان دهد چراکه در حال شرایطی نامحتملی برای ناامیدی وجود دارد.» این اقتصاددان ادامه می‌دهد: «به این خاطر که احتمال اینکه واکسن بیماری تا سال آینده در دسترس قرار گیرد ضعیف است و در مقابل ممکن است شاهد موج دوم بیماری باشیم، شاید پیامدهای اقتصادی وخیم‌تری در انتظار اقتصاد آمریکا باشد. این امر می‌تواند نااطمینانی‌های بیشتری را پیرامون اشتغال و مسیر آینده بازارهای سهام این کشور ایجاد کند. پیشنهاد من این است از ماه آگوست به بعد مراقب باشید و شاید بهتر باشد برخی اقدامات حفاظتی را در دستور کار قرار دهید.»