به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، نشریه آتلانتیک در گزارشی به قلم پیتر نیکولاس موضوع قربانی شدن آینده حرفه سیاسی پنس را به‌دلیل دفاع وی از سیاست‌های ترامپ مورد بررسی قرار داده است و می‌نویسد: در این نقطه، سرنوشت ترامپ و پنس در هم گروه خورده است. اگر رای‌دهندگان در نوامبر به ترامپ رای ندهند، در آن صورت پنس نیز برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال حتی اگر او پس از دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ نیز برای انتخابات کاندیدا شود، لکه بحران‌های ادامه‌دار سال ۲۰۲۰ در کارنامه وی نمایان خواهد بود. برای سه سال مداوم، پنس معمولا از حضور اتفاقات عجیب و غریبی که برای ترامپ رخ داده‌اند، خودداری کرده است و این امر در پاندمی کرونا نیز مشهود است. با این حال ترامپ، پنس را از لاک خود بیرون آورد و با انتخاب وی به‌عنوان رئیس کارگروه مقابله با ویروس کرونا، او را وارد یک بحران کرد. اکنون پنس برای همیشه، مرتبط با پاسخ نامناسب دولت ترامپ به بحران کرونا خواهد بود. این همان موضوعی است که او باید در کمپین انتخاباتی کنونی یا کمپین احتمالی خود در سال‌های آتی به توضیح در مورد آن بپردازد.این مقام پیشین کاخ‌سفید که خواست نامش فاش نشود دراین‌باره می‌گوید: «اگر ترامپ شما را درگیر کارهای خود کند، از بین بردن این سابقه کار دشواری خواهد بود.»

اکنون پنس باید به برد کمپین انتخاباتی کمک کند که شانس پیروزی آن به‌طور فزاینده‌ای در حال کاهش است. ترامپ رقابت انتخاباتی را به نوعی رفراندوم در مورد خود بدل کرده است. یک مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ نیز می‌گوید: بخشی از نقش پنس آن است که رای‌دهندگان را متقاعد کند پیروزی مجدد ترامپ به سود آنها خواهد بود. در ماه‌های آتی، او هر هفته چند روز را به سخنرانی در ایالت‌هایی می‌پردازد که رای اکثریت آن هنوز مشخص نشده است. به گفته این فرد، پنس با این موضع وارد هر ایالت می‌شود که انگار قصد شرکت در انتخابات فرمانداری آن را دارد و قرار است در مورد مسائل و مشکلات محلی هر ایالت و وعده دولت ترامپ برای رفع آنها سخن بگوید. او همچنین در مورد مسائل کلان‌تری مانند گذشته نیز سخن خواهد گفت. او در گردهمایی انتخاباتی که در اوکلاهاما در ماه گذشته برگزار شد، پیش‌بینی کرد که جو بایدن امنیت کلان را با تهدید مواجه می‌کند و از طریق اعمال مقررات گسترده موجب تضعیف اقتصاد خواهد شد.

این مشاور انتخاباتی ترامپ همچنین می‌گوید که ممکن است در جریان سفرهای انتخاباتی پنس برخی افراد دیگر از حزب جمهوری‌خواه نظیر پل رایان، سخنگوی پیشین مجلس نمایندگان نیز در کنار او قرار بگیرند تا به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کنند. اگرچه رایان خود سابقه طولانی از عداوت با ترامپ را دارد اما روابط خوبی با مایک پنس، که زمانی به‌عنوان نماینده ایندیانا در کنگره با رایان همکار بود، دارد.

اگر یک حالت کلی را برای معاونت مایک پنس در نظر بگیریم آن است که او نباید هرگز به فردی(ترامپ) که مدام احساسات خود را تغییر می‌دهد، اهانت کند. این به معنای آن است که پنس باید دائما رئیس‌جمهوری را تایید کند که هنوز هم اصرار دارد پاندمی کرونا تحت کنترل است؛ حتی زمانی که مشخص می‌شود واقعیت این نیست. افرادی که با پنس همکاری می‌کنند اما می‌گویند که او اصلا این توهم را ندارد که بحران کرونا تحت کنترل قرار دارد. یکی از مشاوران وی به آتلانتیک می‌گوید: «او اصلا اینگونه نیست که اگر صحبتی برخلاف میل دولت یا ترامپ زده شود، آن را نادیده بگیرد یا بحث را عوض کند. او همه صحبت‌ها را تمام و کمال گوش می‌دهد.»

پنس این را می‌داند که استفاده از ماسک در شرایط کنونی ضروری است؛ او این مهم را درک می‌کند که ویروس کرونا یک تهدید جدی برای سلامت عمومی است و از فرماندارانی که نقش مهمی را در مقابله با این ویروس ایفا کرده‌اند قدردان است. دفتر یکی از فرمانداران یادداشت‌هایی از کنفرانس تلفنی فرمانداران و پنس برای آتلانتیک ارسال کرده است که نشان می‌دهند پنس حمایت بیشتری از تلاش‌های این فرمانداران و همکاران آنها نسبت به آنچه از زبان ترامپ در آمریکا شنیده می‌شود، انجام داده است. ترامپ حتی برخی از فرمانداران دموکرات را به‌دلیل آنچه ناتوانی آنها در آزادسازی ایالت‌های خود خوانده است، سرزنش می‌کند. بنابر این یادداشت‌ها، پنس گفته است: «ما همراه شما هستیم و از ایالت‌هایی که اقدامات لازم را برای ممانعت از بازگشایی مراکز تجاری و... به‌دلیل شیوع دوباره موارد ابتلای جدید انجام داده‌اند قدردان هستیم.»

به گفته یکی از مشاوران پنس، او به این دلیل از ماسک استفاده نمی‌کند چراکه نمی‌خواهد مخالفت وی با ترامپ در این باره علنی شود. حتی اگر پنس در اظهارات علنی و عمومی خود آینه‌ای از رفتار و صحبت ترامپ باشد، پنس به سبک و سیاق خود در کمپین انتخاباتی حضور خواهد یافت. معمولا در تاریخ آمریکا این‌گونه بوده است که معاون رئیس‌جمهور اغلب حملات و درگیری‌های لفظی را در مورد مسائل مختلف انجام می‌دهند و رئیس‌جمهور اینگونه می‌تواند جایگاه وارسته ریاست‌جمهوری خود را حفظ کند. با این حال در دولت ترامپ این نقش‌ها عوض شده‌اند. ترامپ اکنون درگیر انتخاب القاب تمسخر‌آمیز برای جو بایدن است و از این کار هم لذت می‌برد؛ درحالی‌که پنس از انجام حملات تمسخر‌آمیز خودداری می‌کند و در مورد سیاست‌ صحبت می‌کند و حملات خود را متوجه سوابق بایدن می‌کند.

البته اینکه شهروندان آمریکایی به صحبت‌های پنس گوش فرا دهند و متقاعد شوند بحث دیگری است. او در حال دفاع از دولتی است که تصویر آن به‌طور روزافزونی در حال تخریب است. پاندمی کرونا نیز هر روز بدتر از گذشته می‌شود. میلیون‌ها شهروند مشاغل خود را از دست داده‌اند و سه‌چهارم از مردم آمریکا بر این باور هستند که کشورشان در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند.

پنس به احتمال فراوان وادار خواهد شد در سخنرانی‌های کمپین انتخاباتی ترامپ در ماه‌های پیش‌رو صحبت‌های شفاف‌تری را در مورد نگاهش به عملکرد دولت و کارگروه مقابله با کرونا به ریاست وی بیان کند. این فشار حتی اگر او در سال‌های بعد نیز بخواهد به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری فعالیت کند، همراه وی خواهد ماند. چارلی دنت، نماینده پیشین جمهوری‌خواه کنگره معتقد است: «میراث ترامپ که در این زمان خیلی خوب به‌نظر نمی‌رسد در نهایت صدمه جدی به پنس وارد می‌کند.»