پادشاه ۸۴ ساله عربستان سعودی در نخستین حضور علنی بعد از بستری شدن در بیمارستان ریاض، ریاست نشست کابینه این کشور را از داخل بیمارستان ملک فیصل برعهده گرفت. به گزارش الجزیره، این اولین فعالیت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از روز دوشنبه است که به دلیل التهاب در کیسه صفرا به بیمارستان منتقل شد. وی به صورت مجازی از داخل بیمارستان ملک فیصل ریاض ریاست نشست کابینه را برعهده داشت. پادشاه عربستان بعد از بستری شدن در بیمارستان تماس‌های زیادی از رهبران کشورهای عربی دریافت کرد. با این حال روز سه‌شنبه اعلام شد که وضعیت پادشاه عربستان سعودی باثبات است. در ویدئویی که از جلسه کابینه منتشر شده، پادشاه عربستان سعودی پشت میز نشسته و در حال گوش دادن به سخنان اعضای کابینه و نکته‌برداری است.پادشاه عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۵ بر تخت سلطنت تکیه زد، روز دوشنبه راهی بیمارستان شد و تنها به این نکته اشاره شد که ملک سلمان برای معاینات بیشتر راهی بیمارستان شده اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری شده است.رویترز با سه تن از منابع ناشناس دربار سعودی صحبت کرده و دو تن از آنها روز سه‌شنبه گفتند که وضعیت پادشاه عربستان سعودی خوب بوده است. یکی از مقامات منطقه‌ای هم که خواسته ناشناس باقی بماند به مساله سلامت پادشاه سعودی‌ها اشاره کرده و گفته است که حالش خوب است. با این حال به محض اینکه اعلام شد پادشاه عربستان سعودی در بیمارستان بستری شده است رهبران کویت، بحرین و اردن تلفنی جویای احوال وضعیت ملک سلمان شدند.

یک منبع دیپلماتیک به الجزیره گفت که محمد بن سلمان، حاکم دوفاکتوی عربستان سعودی، روز دوشنبه به محض اینکه پدرش در بیمارستان بستری شد از  کاخ خود در دریای سرخ به اسم نئوم به ریاض بازگشت و دیدار خود با عراقی‌ها را لغو کرد.  منبع سوم به رویترز گفته است که محمد بن سلمان هنوز در ریاض به سر می‌برد.

یکی از مقامات منطقه می‌گوید که عربستان سعودی کارزار دعای آنلاین از طریق پلت‌فرم‌های اجتماعی برای سلامت پادشاه عربستان سعودی راه انداخته است. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان سعودی نیز به این کارزار پیوسته و در توییتی نوشت؛ خبر بستری شدن پادشاه را با نگرانی دنبال می‌کند و مردم پاکستان به برادران عربستانی خود می‌پیوندند و برای سلامت پادشاه دعا می‌کنند. اما بستری شدن پادشاه عربستان موجب شد برخی از برنامه‌های منطقه‌ای لغو شود. به همین منظور وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به دلیل بستری شدن پادشاه عربستان سعودی سفر خود به این کشور را عقب انداخت. او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: با توجه به اهمیت این دیدار و تمایل به موفقیت در این امر، رهبری خردمند ما با هماهنگی با برادران ما در عراق تصمیم به تاخیر در دیدار گرفتند. این در حالی است که یک هیات نمایندگی از عراقی‌ها با هدایت و همراهی علی علاوی، وزیر امور مالی روز یکشنبه وارد ریاض شده بودند. در دو سال و نیمی که از پادشاهی ملک سلمان می‌گذرد حرف و حدیث‌ها در مورد سلامت وی بسیار بوده است.

پادشاهی عربستان سعودی متولی مقدس‌ترین اماکن اسلام است و ملک سلمان بیش از دو و نیم سال با عنوان ولیعهدی در دربار عربستان سعودی حضور داشت و از سال ۲۰۱۵ نیز پادشاه این کشور شد.  او در سال ۲۰۱۷ نام پسر خود را به عنوان ولیعهد عربستان سعودی مطرح  و محمد بن نایف را از این مقام در این سال خلع کرد.

محمد بن سلمان اما در خانه با توجه به برخی آزادی‌های اجتماعی که برای عربستانی‌ها به ارمغان آورده، مورد ستایش برخی از رهبران دنیا قرار گرفته است. وی افزون بر آزادی‌های اجتماعی همچون رانندگی زنان گفته است که اقتصاد عربستان را از تکیه بر نفت خارج خواهد کرد و به سمت تنوع و تکثر در فعالیت‌های اقتصادی گام برخواهد داشت. با این حال وی به دلیل جنگ طولانی مدتی که در یمن به راه انداخته است، مورد انتقاد شدید نیز قرار دارد. وی همچنین مسوول مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی نیز شناخته شده و شدیدا از سوی کشورهایی مانند ترکیه با انتقاد مواجه شده است.