تقسیم کار سندرز و بایدن

سند پیش از جلسه اعضای حزب دموکرات در تاریخ ۲۷ ژوئیه تهیه شده است و ۱۸۰ هیات نمایندگی دموکرات‌ها در این روز فرصت دارند تا در صورت لزوم اصلاحات مدنظر خود را اعمال کنند. بعد از اعمال اصلاحات این سند برای کنوانسیون ماه بعد دموکرات‌ها ارسال خواهد شد. در این پیش‌نویس تغییرات زیادی نسبت به سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده و عمدتا روی مبارزه با نژادپرستی نهادینه و وحشی‌گری نیروهای پلیس و تغییرات آب و هوایی متمرکز شده است. در این پیش‌نویس آمده است: «ما باید بدانیم بدون توسل به نظام برده‌داری پنهان، تحقق رویای آمریکایی میسر است.» در این پیش‌نویس دموکرات‌ها با متهم کردن دونالد ترامپ به دامن زدن به اختلافات و چنددستگی در جامعه آمریکا گفته‌اند به دنبال ترمیم روح آمریکا هستند که از طریق مواجهه و رفع نابرابری‌ها از نژادپرستی ساختاری و زن‌ستیزی گرفته تا تبعیض علیه معلولان ممکن می‌شود. بخش دیگری از برنامه‌ دموکرات‌ها به اصلاحات سیاسی داخل آمریکا از جمله ایجاد یک ایالت جدید واشنگتن دی‌سی و همچنین دادن حق تعیین سرنوشت به مردم پورتوریکو باز می‌گردد.

بخش عمده پیش‌نویس برنامه انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا به پیشنهادهای این حزب در سیاست داخلی آمریکا و اقتصاد این کشور اختصاص دارد. دموکرات‌ها می‌گویند برای یک اقتصاد قوی‌تر و منصفانه‌تر به دنبال محو فقر، افزایش دستمزد و حمایت بیشتر از حقوق کارگران و همچنین پایان دادن به سوءاستفاده‌های شرکت‌های عظیم هستند. آنها وعده داده‌اند که نظام سلامت در آمریکا را اصلاح کنند تا خدمات بهداشتی و درمانی به‌طور ارزان در دسترس همگان باشد. به‌نظر می‌رسد در بخش اقتصادی این پیش‌نویس خواسته‌های پیشروها به رهبری برنی سندرز بیشتر مورد توجه بوده است. به گفته واشنگتن‌پست، پلتفرم جدید دموکرات‌ها نشان می‌دهد که این حزب به سمت چپ حرکت کرده است. با این حال در بخش‌های دیگر عمدتا این پیش‌نویس منطبق با خط‌مشی‌های جو بایدن بوده است. با این حال بایدن با تایید بخش‌های نظام سلامت و بیمه‌های درمانی همگانی گفت که ما از همه طیف‌هایی که در این پیش‌نویس حضور داشته‌اند، تشکر می‌کنیم. در بخش تجاری این پیش‌نویس به‌نظر می‌رسد سختگیری‌هایی که از دولت ترامپ شروع شده است، از سوی دموکرات‌ها با حدت بیشتری علیه چین ادامه پیدا کند. در این پیش‌نویس آمده است: به‌عکس دونالد ترامپ ما در برابر تلاش‌های چین و سایر کشورها که به‌دنبال دزدی اطلاعاتی از ایالات متحده هستند، به‌شدت مقابله خواهیم کرد و به‌گونه‌ای مقابله خواهیم کرد که کشورها دست از حملات سایبری علیه موسسات آمریکایی بردارند. البته در بخش فناوری‌ها حزب به روند فعالیت‌هایی که به تغییرات آب و هوایی لطمه وارد خواهد کرد،اشاره کرده است. برای مثال می‌توان به فناوری‌های هسته‌ای و صنایع تولیدکننده کربن اشاره کرد که سهم عمده‌ای در تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کنند. 

در بخش دفاعی نیز پیش‌نویس می‌گوید که هزینه‌های این بخش را که در دوران دونالد ترامپ به‌شدت افزایش پیدا کرده بود، خواهد کاست. در این پیش‌نویس آمده است: «ما همچنان قوی‌ترین ارتش دنیا را خواهیم داشت و امنیت را با کمترین هزینه برقرار خواهیم کرد. در این بخش باید سرمایه‌گذاری‌هایمان را از نو متعادل کنیم و بر رقابتی شدن صنایع دفاعی خود بیفزاییم و به هدررفت‌ها و کلاهبرداری‌ها پایان دهیم.» این پیش‌نویس همچنین به این جمله بایدن که به همه جنگ‌های آمریکا پایان خواهد داد، وفادار مانده است. هر چند که در این پیش‌نویس گفته که به جنگ در افغانستان پایان خواهد داد اما این را هم تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند. در این بخش از پیش‌نویس دموکرات‌ها تصریح کرده‌اند که در جنگ علیه یمن، دموکرات‌ها از پایان جنگ به رهبری ائتلاف سعودی حمایت خواهند کرد. 

پیش‌نویس اخیر دموکرات‌ها به عکس سال ۲۰۱۶ گرایش‌های چپ‌گرایانه مشهودی به‌ویژه در حوزه سلامت عمومی دارد. زبان پیش‌نویس اخیر دموکرات‌ها نسبت به ۴ سال قبل تند و تیز و واضح‌تر شده است. در پیش‌نویس سال ۲۰۱۶، زبان کلی‌تری برای بیان اهداف دموکرات‌ها انتخاب شده بود. به‌عنوان مثال در بخش ارتباطات بین‌الملل که به نظرات بایدن نزدیک است، قرار است آمریکا به تمامی عهدنامه‌های بین‌المللی بازگردد. در این پیش‌نویس آمده است که آمریکای ترامپ تنها شده و این به ضرر امنیت کشور بوده و هست. البته بایدن اخیرا در صحبت‌هایش از دوستی آمریکا با افرادی همچون کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین انتقاد کرد و به‌نظر می‌رسد سیاست‌های بایدن علیه روسیه سختگیرانه‌تر باشد. اما در پیش‌نویس حزب دموکرات به این مساله اشاره شده است که دموکرات‌ها تمایل دارند درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه به روال سابق بازگردند. 

 

راهبرد برجامی رقیب ترامپ