تدابیر ویژه بهداشتی در مراسم حج

با شیوع این پاندمی که باعث شد تجمعات غیرممکن شود، فقط چند هزار زائر- اعم از ساکنان سعودی و ساکنان خارجی مقیم در عربستان- اجازه دارند تا سال جاری در صحرای عرفه حضور یابند. این حضور هم با فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک و با تعداد اندک است. «عمار خالد»، زائر ۲۹ ساله که متخصص IT در جده است می‌گوید: «همه برای پایان این ویروس دست به دعا بر می‌دارند. همه برای مردم جهان دست به دعا بر می‌دارند تا ماه‌های بهتری را پیش روی خود ببینند آن هم پس از خسارت‌ها و لطماتی که این ویروس بر زندگی و کار بشر وارد آورده است.» الجزیره در گزارش دیروز جمعه خود در همین باره نوشت، طی سال‌ها، پادشاهی سعودی میلیاردها دلار خرج کرده تا یکی از بزرگ‌ترین تجمعات مذهبی را ایمن‌تر برگزار کند.

سال جاری اما بر خلاف روال سال‌های قبل، این پادشاهی با چالش حفظ و برقراری حج مواجه است؛ وظیفه‌ای که هر مسلمان توانمندی در طول عمر خود حداقل یک بار باید آن را به جا آورد. افزون بر این، حج یکی از راه‌های کسب درآمد سعودی‌هاست و آنها می‌کوشند حج امسال را در فضایی ایمن از خطر کووید-۱۹ برگزار کنند. برای اولین بار در تاریخ مدرن، به شکل چشمگیری از تعداد زائران کاسته شده تا معیارهای فاصله‌گذارای اجتماعی که این پادشاهی به آن وفادار است را تضمین کند. وزیر حج در ماه ژوئن اعلام کرد تعداد زائرانی که مجاز به انجام اعمال حج هستند حدود هزار نفر است  اما هیچ تعداد رسمی‌ای برای انجام مراسم حج در هفته جاری اعلام نشده است. رسانه‌های محلی البته رقم ۱۰ هزار نفر را ذکر می‌کنند. الجزیره به نقل از مقام‌های بهداشتی و امنیتی عربستان می‌گوید از ۱۶۰ کشور و ملیت مختلف در این پادشاهی اقامت دارند و این تعداد حدود ۳۰ درصد از کل جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند.

زائران «ماسک پوش» به گرد کعبه به حرکت در می‌آیند. مراسم «رمی جمرات» که یکی از مقدس‌ترین مناسک در اسلام است در گروه‌های کوچک ۵۰ نفره برگزار می‌شود که هر یک هم فاصله ایمن را رعایت می‌کنند و هم مسوولان بهداشتی آنها را رصد می‌کنند تا از فاصله‌گذاری مطمئن شوند. بر خلاف سال‌های گذشته، زائران حق لمس پرده خانه خدا و حتی حق لمس سنگ‌های خانه خدا را ندارند. کارگران همواره در حال ضد‌عفونی اماکن مقدس هستند، «عود» می‌سوزانند تا بوی معطر به مشام رسد. در مسجدالحرام حدود ۳۵۰۰ کارگر حضور فعال دارند تا با استفاده از ۵۴ هزار لیتر مواد ضدعفونی روزانه، همواره اماکن مقدس را پاکیزه و ضدعفونی کنند. این کارگران همچنین روزانه ۱۰۵۰ لیتر مواد خوشبو‌کننده هم در هوا پخش می‌کنند تا مشام زائران دچار آزار نشود. کف صحن مقدس هم روزانه ۱۰ مرتبه تمیز می‌شود. این در حالی است که در گذشته روزانه سه مرتبه تمیز می‌شد.

p04- (4)
کارگران بهداشتی با استفاده از تجهیزات حفاظتی کف مسجد «نمره» در عرفات را ضد عفونی می‌کنند تا زائران امنیت در برابر کووید-19 را بیشتر حس کنند. این مسجد در عرفات قرار دارد و روز عرفه هم مهم‌ترین روز در مراسم حج است. این مکان مقدس خارج از شهر مکه قرار دارد.
p04- (5)
مراسم حج امسال از حدود 5/ 2 میلیون زائر به زیر 10 هزار نفر کاهش یافته است و دلیل آن ترس از فراگیری ویروس کروناست.
p04- (3)
زائران در صحرای عرفات در خیمه‌های خود طی مراسم حج غذا دریافت می‌کنند. آنها فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند تا مراسم حج با کمترین خطر برگزار شود.