پیش‌بینی شکست هم حزبی‌های ترامپ در سنا

مک‌کانل به نامزدهای سناتور جمهوری‌خواه به صراحت پیام داده است که از ترامپ فاصله بگیرند و هرآنچه خود می‌دانند برای رفع مشکلات کارزار انتخاباتی خود انجام دهند چراکه اکنون حزب جمهوری‌خواه به‌طور فزاینده‌ای بیمناک از آن است که شکست ویرانگری را به خاطر هم‌حزبی بودن با ترامپ در انتخابات عمومی پیش‌رو متحمل شوند.

مک‌کانل طی روزهای اخیر از دونالد ترامپ به علت تلاش در تعویق در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بهانه همه‌گیری ویروس کرونا انتقاد کرد و گفته بود: «ما هرگز در تاریخ کنگره آمریکا در زمان جنگ‌ها، رکودها و جنگ داخلی؛ انتخابات فدرالی نداشته‌ایم که در زمان مقرر برگزار نشده باشد و این بار هم برای برگزاری انتخابات در سوم نوامبر راهی را پیدا می‌کنیم.»

یکی از عمده نگرانی‌های حزب جمهوری‌خواه عملکرد ناکارآمد دونالد ترامپ در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا بوده و اینکه هر بار وی تلاش کرده است اوضاع وخیم این بیماری را به خصوص در ایالت‌های غرب و جنوب آمریکا که بحران این ویروس شدیدتر بوده و از ایالت‌های جمهوری‌خواه هستند، به‌رغم واقعیت‌ها، مثبت و عادی جلوه دهد. درحال حاضر حزب جمهوری‌خواه با سه کرسی بیشتر به‌عنوان اکثریت، بر سر شش کرسی دیگر سنا با چالش شدید مواجه است و ترس آن دارد که این شش کرسی از سوی رقیب پس گرفته شود. کرسی‌هایی که هم اکنون حزب جمهوری‌خواه با آنها در کارزار انتخاباتی پیش‌رو که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر (آبان ماه) برگزار خواهد شد، به شش کرسی می‌رسد اما در سه ایالت که عبارتند از ایالت آریزونا، کارولینای شمالی و کلرادو، به شدت با چالش حفظ و نگهداری کرسی‌ها روبه‌رو هستند، به‌طوری که سناتورهای جمهوری‌خواه این سه ایالت در نظرسنجی‌ها، با نامزدهای دموکرات برای تصاحب این کرسی، رقابت تنگاتنگ دارند و این اصلا نشانه خوبی برای رهبر جمهوری‌خواهان در سنا به شمار نمی‌آید. درهمین حال برخی منابع حزب جمهوری‌خواه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند، «جونی ارنست» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیوا و «استیو دینز» سناتور ایالت مونتانا نگران ازدست دادن کرسی‌های خود در سنا هستند چرا که به شدت مردم این دو ایالت این دو را با عملکرد دونالد ترامپ می‌سنجند.

سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ همزمان با برگزاری پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتخابات کنگره این کشور نیز برگزار می‌شود. دراین تاریخ تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۰ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا بین نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به رقابت گذارده خواهد شد. هم اکنون از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، ۲۳۲ کرسی دراختیار حزب دموکرات و ۱۹۸ کرسی نیز دراختیار حزب جمهوری‌خواه قرار دارد. در سنا نیز از یکصد کرسی ۵۳ کرسی متعلق به حزب جمهوری‌خواه و ۴۵ کرسی نیز به حزب دموکرات تعلق دارد.

 ترامپ هنوز نگران انتخابات پستی است

در حالی که جمهوری‌خواهانی همچون میچ مک‌کانل مخالف تاخیر در برگزاری انتخابات است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نگران انتخابات پستی است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، فاز بعدی جنگ انتخاباتی وارد میدان جدیدی شده است: اداره پست.

نزدیک یک سال است که رئیس‌جمهوری آمریکا به اداره پست حمله می‌کند و به‌طور فزاینده‌ای نیز نسبت به خطرات رای دادن از طریق پست هشدار می‌دهد. حالا با نزدیک شدن به ماه‌های انتخاباتی این حملات شدیدتر نیز شده است. ترامپ در میان اوج‌گیری کرونا در ایالات متحده نگران افزایش رای‌دهندگان از طریق اداره پست است. با توجه به اینکه آمریکا درگیر بیماری پاندمی کووید-۱۹ است، بیشتر ایالت‌های آمریکا برای اجتناب از افزایش بیماران، رای‌گیری از طریق پست را به‌عنوان یک راهکار موثر شناسایی کرده‌اند. او به همین منظور از طریق حساب کاربری‌اش در توییتر انتخابات از طریق پست را زیر سوال برد. او در یک توییت هشدار داد: «اجازه دادن به مردم برای رای‌دهی از طریق پست، چیزی جز یک انتخابات آلوده نیست. نتیجه چنین انتخاباتی از بین رفتن حزب بزرگ جمهوری‌خواه است و این بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ عصر ما است.» او پیش‌بینی کرده است که کودکان می‌توانند آرا را از طریق صندوق‌های پستی بدزدند.

ترامپ روز پنج‌شنبه نیز در یک توییت با ابراز نگرانی از شیوه رای‌دهی ایالت‌ها از طریق پست، خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات شده بود. با این حال اعضای دو حزب در کنگره به شدت با تاخیر در برگزاری انتخابات مخالفت کردند و این ایده را که رای‌گیری از طریق پست متقلبانه است، نپذیرفتند. اما این دو حزب هشدار دادند که به دلیل مشکلات مالی ناشی از ویروس کرونا و اینکه جمهوری‌خواهان مسیر کمک‌ها را به مردم مسدود کرده‌اند، موجب هجوم مردم به رای‌دهی شود و همین امر کار پستچی‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ادعای کلاهبرداری انتخابات پستی، گویای راهبرد ترامپ و تیم انتخاباتی او برای تشکیک در نتیجه انتخابات است که نظرسنجی‌ها از هم‌اکنون باخت او را نشان می‌دهند. با این وجود، واشنگتن پست و ‌ای‌بی‌سی نیوز نظرسنجی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد بیش از ۶ نفر از هر ۱۰ نفر با رای‌گیری پستی موافق هستند. هرچند این نگرانی هم مطرح می‌شود که تقلب، به خطر افتادن امنیت رای و اطلاعات نادرست هم می‌تواند در این شیوه وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال، ۴۹ درصد از آمریکایی‌ها در اواسط ماه ژوئیه اظهار کردند که رای‌گیری از طریق پست در برابر میزان قابل توجهی از تقلب آسیب‌پذیر است. با این حال نیویورک تایمز بر این باور است که تقلب در این شیوه رای‌گیری بسیار نادر است چرا که در پنج ایالت هم اکنون همه رای‌گیری خود را از طریق پست انجام می‌دهند. رای‌گیری حضوری در انتخابات مقدماتی در برخی ایالت‌ها همچون ویسکانسین به خوبی نشان داد که با توجه به شیوع کرونا و کاهش صندوق‌های رای، مشکلات جدی را برای رای‌دهندگان که باید در صف‌های طولانی آن هم در یک روز کاری بایستند، ایجاد کرده است. تنها ۲۸ درصد هواداران بایدن از احتمال تقلب در رای‌گیری پستی سخن می‌گویند در حالی‌که در بین هواداران ترامپ، رقم ۷۸ درصدی را بر اساس نظر‌سنجی واشنگتن پست و ‌ای‌بی‌سی نیوز تشکیل می‌دهند.

در حالی که اکثریت هواداران بایدن می‌گویند رای پستی روش رای‌گیری مورد نظر در سال جاری است، تنها ۱۷ درصد از هواداران ترامپ این حرف را می‌زنند، اما جدا از شیوه انتخاباتی و اینکه چه کسی از صندوق رای بیرون آید، در حال حاضر ترامپ با تشکیک در روند انتخابات و زیر سوال بردن سیستم انتخاباتی این کشور که به منزله نماد دموکراسی و ارزش‌های آن قلمداد می‌شود، تنها باعث تعمیق شکاف میان هواداران و مخالفان شده است. تداوم این مساله و ایجاد بحران ناشی از آن، تنها بی‌اعتبار کردن مشروعیت انتخابات آمریکا را در پی خواهد داشت.

با این وجود در دوران ترامپ بودجه اداره پست کاهش یافته و افرادی مانند جف بزوس، موسس آمازون نیز به دنبال خصوصی کردن اداره پست هستند. در واقع با مدیریت دولت ترامپ هزینه‌های پست کاهش یافته و این موجب شده است تا بسته‌های پستی کندتر تحویل داده شود. در چند هفته اخیر یک کمک‌کننده بزرگ مالی کارزار انتخاباتی ترامپ که در کار ارائه خدمات پستی است، پرداخت را به خدمات پستی متوقف کرده و کارفرمایان اضافه‌کاری پستچی‌ها را متوقف کرده‌اند و به این طریق مانع ارسال بسته‌های پستی به شکل روزانه می‌شوند. به این شکل در چند روز اخیر ارسال بسته‌های پستی با تاخیر مواجه شده است.

گروه‌های حامی حقوق رای‌دهندگان می‌گویند که ترامپ به‌دنبال ایجاد یک مصیبت و فاجعه است.