به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از هفته‌نامه اکونومیست، در عین حال مشکلات دانشگاه‌ها به‌طور روزافزونی روبه افزایش است. چین به‌عنوان کشوری که دارای بیشترین دانشجویان بین‌المللی در سطح جهان است، با غرب به تنش خورده است. دولت‌ها نسبت به سیاست‌هایی که در دانشگاه‌ها اعمال می‌شوند تردید دارند. دانش‌آموزان نیز اطمینان ندارند که بتوانند در آینده شغلی با درآمد مناسب داشته باشند. با این حال ویروس کووید-۱۹ برای دانشگاه‌ها بسیار دردناک خواهد بود. البته این چالش فرصتی را در دل خود دارد تا بتوان برخی از مسائل را رفع کرد و دانشگاه‌ها را در مسیر تغییرات بلندمدت قرار داد.

اکنون براساس اعلام برنامه «ابتکار بحران دانشگاهی» در دانشگاه دیویدسون، تنها کمتر از یک چهارم دانشگاه‌های ایالات‌متحده در ترم بعدی قصد آموزش حضوری به دانشجویان خود را دارند. اگر این روند ادامه پیدا کند موجب می‌شود تقاضا نیز برای ترم‌های حضوری با افت مواجه شود. تاکنون بسیاری از دانشجویان دانشگاه را نه‌تنها محیطی برای مطالعه بلکه فضایی مناسب برای دوست‌یابی و دور بودن از والدین خود دانسته‌اند اما آموزش غیرحضوری نیز مزیت‌هایی مانند کاهش هزینه‌ها را از طریق یادگیری در منازل به همراه خواهد داشت.

کووید-۱۹ خود در حال تسهیل نوآوری‌ها نیز هست. یک گروه از دانشگاه‌های منطقه غرب میانه در ایالات‌متحده به اغلب ۶۰۰ هزار دانشجوی خود این فرصت را پیشنهاد داده‌اند که بتوانند ترم‌های آنلاین را در دیگر دانشگاه‌های عضو این گروه نیز ثبت‌نام کنند. بنابراین یک چشم‌انداز وسیع در راستای استفاده از فناوری برای بهبود آموزش عالی به وجود آمده است. این نوع از نوآوری‌ها می‌توانند در جهت خالی کردن زمانی که برای بسیاری از تیم‌های آکادمیک و دانشجویان نیز اهمیت دارد، مورد استفاده قرار بگیرند. دانشگاه‌ها البته به درستی نسبت به سنت‌های دیرینه خود مفتخر هستند، اما برخی از این دانشگاه‌ها از سنت‌های خود به عنوان بهانه‌ای برای مقاومت در برابر تغییر استفاده کرده‌اند. اگر کووید-۱۹ موجب شود که دانشگاه‌ها از خواب خوش بیدار شوند، ممکن است در نهایت پس از روزگار تیره‌ای که کرونا برای جهان پدید آورده است، فرصتی کم‌نظیر برای به‌کارگیری طرح‌های نوآورانه در دانشگاه‌ها نیز ایجاد شود.