شکست آمریکا و اسرائیل تبرئه حزب‌­الله و سوریه عکس: AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از قاضی این دادگاه در لاهه هلند می‌گوید که رهبری حزب‌الله و دولت سوریه در مرگ آقای حریری «دخالت مستقیم نداشته‌اند». دادگاه بین‌المللی لاهه روز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد، جلسه نهایی خود را برای صدور حکم چهار عضو سازمان حزب‌الله لبنان به اتهام ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان آغاز کرد. این احکام به‌صورت غیابی برای متهمان صادر می‌شود. این دادگاه پس از تعویق ۱۱ روزه به خاطر انفجار بیروت روز سه‌شنبه در لاهه هلند برگزار شد. به گزارش الجزیره، لبنانی‌ها پس از ترور رفیق حریری بیلبورد بزرگی در مرکز این شهر نصب کردند که تصویر نخست‌وزیر پیشین این کشور با لبخندی که به لب دارد، دیده می‌شد. گوشه این بیلبورد نیز یک روز‌شماری نصب شده که حاکی از روزهای باقی‌مانده برای برگزاری دادگاه بود. اما این روز شمار سال گذشته به‌یک‌باره از کار افتاد و در نهایت نیز خیلی بی سر و صدا این تابلو از آن مکان برداشته شد. اما پس از چند سال کش‌وقوس، دادگاه لاهه روز گذشته برگزار شد و رای آن نیز برائت حزب‌الله لبنان و دولت سوریه بود. این دادگاه از شش سال پیش و بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این ترور شروع شد. قضات، دادستانی و بازماندگان خانواده رفیق حریری در بیش از یک‌سال گذشته در نشست‌های دادگاه حاضر شده و شهادت‌ افراد مطلع و نتایج تحقیقات دادستانی را شنیدند. به گزارش آسوشیتدپرس، دادستان‌های دادگاه لاهه از جمله بر اساس اطلاعات تلفن‌ها و مکالمات مجریان طرح ترور، پنج عضو حزب‌الله را به این کشتار متهم کردند. یکی از متهمان اصلی طراحی این ترور مصطفی بدرالدین، پسرعمو و برادر همسر عماد مغنیه بود که بعد از شهادت مغنیه در سوء‌قصد رژیم صهیونیستی در ۱۲ سال پیش در دمشق، جایگزین او در مقام فرماندهی شاخه نظامی حزب‌الله شده بود. اما پس از شهادت مصطفی بدرالدین در انفجاری در اواسط بهار ۱۳۹۵ در نزدیکی فرودگاه نظامی دمشق، دیوان لاهه پرونده اتهامی علیه او را مختومه اعلام کرد. دادستان‌ها در نشست‌های دادگاه جزئیاتی مانند مواد منفجره که به کشتار و ویرانی عظیمی در قلب بیروت منجر شد، ارائه کردند.

بر اساس اسناد ارائه‌شده در دادگاه و گفته‌های کارشناسان امور ضدترور و مواد منفجره، حدود یک تن تی‌ان‌تی جاسازی‌شده در درون یک خودروی مدل میستوبیشی قرار گرفت که هنگام عبور کاروان رفیق حریری از خیابان، با کنترل از راه دور منفجر شد. بسیاری در لبنان آن انفجار مرگبار را به حاکمیت و استخبارات سوریه نسبت می‌دادند؛ اما دمشق این اتهام را تکذیب کرد.

چرا دادگاه بین‌المللی؟

بی‌اعتمادی به سیاستمداران لبنانی موجب شد خانواده‌های قربانیان و برخی دیگر خواستار تحقیقات بین‌المللی برای ترور رفیق حریری شوند. میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور که به سوریه نیز نزدیک است، گفته است اعتمادی به رای این دادگاه نخواهد داشت. این در حالی است که رای دادگاه‌در نهایت به تبرئه دولت سوریه و حزب‌الله لبنان منجر شد. در برخی از گزارش‌های آن زمان ادعا شده بود که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، اندکی پیش از کشته شدن رفیق حریری با او دیدار کرد و در جریان آن با داد کشیدن سر او، تهدید کرد که در صورت عدم همراهی با مواضع سوریه، جانش را از دست خواهد داد. حزب‌الله لبنان که حالا خود در این پرونده تبرئه شده است، پیش‌تر گفته بود که اسرائیل عامل کشتن رفیق حریری بوده است تا با این توطئه حزب‌الله را بدنام کند.

p04-01