رونمایی از استراتژی «نصر بالرعب»

درحالی‌که در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها رمز حمله به ترامپ، ناکارآمدی وی در حوزه بهداشت عمومی و اقتصاد در دوران پاندمی بود، به نظر می‌رسد کنوانسیون جمهوری‌خواهان روی لیبرال‌ها و چپ‌های دموکرات‌ها متمرکز است و آنها قصد دارند از این خاکریز علیه دموکرات‌ها حمله کنند.

روز دوشنبه کنوانسیون جمهوری‌خواهان شاهد نطق سخنرانانی بود که قصد داشتند انتخابات آمریکا را دو راهی «دفاع از سبک زندگی آمریکایی» و «کابینه فاسد فعالان چپ» نشان دهند؛ فعالان چپی که قصد دارند آمریکا را نابود کنند. در این راستا پسر بزرگ رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن سخنرانی در کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواهان، جو بایدن، رقیب انتخاباتی پدرش را «هیولای لاک‌نس در باتلاق» توصیف کرد و هشدار داد، سیاست‌های مالی این نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها زن و مرد کارگر را خرد می‌کند. دونالد جونیور، پسر بزرگ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی عنوان کرد که جو بایدن سیاست‌های چپ رادیکال که بازیابی اقتصادی ما را کاملا متوقف می‌کند، پذیرفته است. او بایدن را کسی خواند که حمایتش از توافقات تجاری و وعده‌اش برای برچیدن طرح‌های کاهش مالیاتی دولت ترامپ موجب آسیب دیدن مردم عادی در آمریکا می‌شود. او همچنین عنوان کرد: بایدن به‌عنوان سناتور و معاون رئیس‌جمهور آمریکا فرصت‌های بسیاری برای مقابله با چین یا حمایت از توافقات تجاری مطلوب‌تر برای طبقه کارگر داشت؛ اما در انجام‌شان کوتاهی کرد. دونالد جونیور اظهار کرد: «این منطقی است که اساسا جو بایدن را هیولای لاک‌نس باتلاق در نظر بگیریم. او در نیم قرن گذشته در آنجا غوطه می‌خورده و هر از گاهی سرش را بالا می‌آورده تا برای ریاست‌جمهوری نامزد شود و سپس ناپدید شده و در این میان کار چندانی انجام نداده است.» هیولای لاک‌نس (Loch Ness Monster) در بین مردم بریتانیا افسانه‌ای است درباره هیولایی که در آب‌های عمیق دریاچه نس واقع در اسکاتلند زندگی می‌کند و هر از گاهی گزارش‌هایی منتشر می‌شود که وی را در سطح دریاچه دیده‌اند.

پسر ترامپ در ادامه به حزب دموکراتی که به گفته خودش رادیکال‌ترین عناصر چپ را در دل خود دارد، حمله کرد و گفت: «دموکرات‌ها به جای درس گرفتن از گذشته تلاش می‌کنند بنیان‌گذاران آمریکا را با در هم شکستن و پایین کشیدن مجسمه‌ها و بناها حذف کنند تا کسانی که کشور بزرگ ما را ساختند، به دست فراموشی سپرده شوند.» دونالد جونیور که همواره از سانسور غول‌های تکنولوژی شکایت کرده، دموکرات‌ها را متهم به تلاش برای خاموش ساختن سخنان محافظه‌کاران کرد. وی افزود: «این باید متوقف شود. آزادی بیان دست کم تا قبل از اینکه چپ رادیکال کنترل را به دست بگیرد یک ارزش لیبرال به حساب می‌آمده است. حالا حزب جمهوری‌خواه خانه آزادی بیان است.» او همچنین به مقام‌های منتخب شهرهای تحت کنترل دموکرات‌ها که برای حفظ نظم در آنها در ضمن اعتراضات چند ماهه به زحمت افتاده‌اند، حمله کرد و گفت: «این یک استاندارد دوگانه است که مسیحیان نتوانند در ضمن پاندمی بیماری در کلیسا عبادت کنند؛درحالی‌که شورش، غارت و خرابکاری در خیابان‌ها آزاد است.»  از دیگر سخنرانان دوشنبه اما می‌توان به نیکی هیلی اشاره کرد که به دیدگاه‌های ضد ایرانی‌اش شناخته می‌شود. او در این سخنرانی از انعقاد برجام با دولت اوباما انتقاد کرد و گفت که ترامپ حق داشت تا این قرارداد را هوا کند. او سپس گفت که در زمان اوباما، اسرائیل، متحد آمریکا تحت فشار بوده است و دولت او اجازه داد تا تل‌آویو در سازمان ملل محکوم شود؛ اما دونالد ترامپ، از پایتختی بیت‌المقدس دفاع و سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کرد.

او نیز همچون سایر سخنرانان جمهوری‌خواهان سعی در برجسته‌سازی حضور سوسیالیست‌ها در تیم بایدن داشت و گفت که پشت بایدن و کامالا هریس، یک برنامه سوسیالیستی و چپ‌گرا قرار دارد. خانم کیبرلی گویلفویل، مدیر «کمیته مالی پیروزی دونالد ترامپ» و نامزد دونالد جونیور ترامپ هم در این برنامه حضور پیدا کرد و با انتقاد از حضور چپ‌ها در تیم بایدن گفت: «آنها می‌خواهند کشور و هر چه را که ما ساخته‌ایم و برای آن مبارزه کرده‌ایم، نابود کنند.» او که مجری سابق شبکه فاکس‌نیوز است، تصریح کرد: «آنها می‌خواهند شما را با ایدئولوژی وابسته و ضعیف لیبرال تسخیر کنند تا جایی که حتی خود را نشناسید.»

او که در سالن خالی از جماعت سخنرانی کرد، سعی داشت تا با سخنان پرشور و حرارتش، روی مخاطبان مجازی تاثیر بگذارد؛ اما این شور و حرارت دادن، گاه به فریاد زدن می‌انجامید. همین امر موجب شد وی در شبکه‌های اجتماعی مورد استهزای کاربران قرار گیرد.

استیو اسکالیس، نماینده جمهوری‌خواه از مجلس نمایندگان نیز با سخنان خود علیه چپ‌ها گفت: «این انتخابات در مورد حزبی است که قصد دارد ارزش‌های این کشور را از اساس بسوزاند و حزبی که قصد دارد کشور را مجددا از نو بنا سازد.»

افزون بر این افراد، تیم اسکات، تنها سیاه‌پوست جمهوری‌خواه آمریکایی در سنا به سمت دفاع از عملکرد اقتصادی دونالد ترامپ رفت و گفت که برنامه کاری دونالد ترامپ به خلق میلیون‌ها شغل خواهد انجامید. همچنین وی از برنامه کاهش مالیات کسب‌و‌کارهای کوچک توسط ترامپ دفاع کرد و آن را با رشد طبقه متوسط مرتبط دانست. اسکات تصریح کرد: اشتباه نکنید. بایدن و کامالا هریس دنبال یک انقلاب فرهنگی هستند؛ یک آمریکای متفاوت. اگر ما به آنها اجازه دهیم، آنها آمریکا را به اتوپیای سوسیالیست‌ها تبدیل خواهند کرد.  روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در گزارش روز گذشته تحت عنوان «استراتژی انتخاباتی دونالد ترامپ، لو رفت» به این مساله اشاره کرد که جمهوری‌خواهان برنامه انتخاباتی خود را روی کارزار منفی استوار خواهند کرد. کارزار انتخاباتی منفی که مبدع آن آتروت مدیر انتخاباتی جورج بوش پدر بود، با این شیوه توانست دموکرات‌ها را در سال ۱۹۸۸ شکست دهد. حالا برنامه انتخاباتی ترامپ نیز در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان به خوبی مشخص کرد که قصد دارند تا با حمله به بایدن و کامالا هریس، آنها را مدافعان سوسیالیسم معرفی کنند.

ترامپ؛ با رمز تقلب وارد انتخابات شد

دونالد ترامپ مانند یکی دو ماه اخیر، لق‌لقه سخنانش، دزدی رای و تقلب در انتخابات بوده است. او روز دوشنبه پس از اینکه از سوی حزب به‌طور رسمی به‌عنوان نامزد این حزب معرفی شد، بدون اینکه مدرکی ارائه کند، گفت دموکرات‌ها قصد دزدیدن آرای وی را دارند. به گزارش رویترز، جمهوری‌خواهان که به‌عکس دموکرات‌ها که هفته گذشته کنوانسیون ملی خود را برگزار کردند و سراسر دولت ترامپ را تاریکی و جهل معرفی کردند، قول دادند تا کنوانسیون الهام‌بخش و مثبتی داشته باشند. اما برنامه شب اول آنها خلاف این وعده و وعید پیش رفت و بیشتر لحن جمهوری‌خواهان مبتنی بر ترس آنها از پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات بود. کنوانسیون جمهوری‌خواهان در شرایطی برگزار شد که دولت ترامپ متهم است که به‌دلیل شیوه بد مدیریتی‌اش، موجب مرگبارتر شدن بیماری پاندمی ویروس کرونا شده است. آمریکا تاکنون تلفات ۱۷۶ هزار نفری داشته است.  بخش عمده کنوانسیون جمهوری‌خواهان مانند دموکرات‌ها مجازی برگزار شد و سخنرانان این جلسه عمدتا به اینکه بیماری پاندمی موجب تحولات اخیر شده است، اذعان داشتند. ترامپ نیز عمدتا با تمرکز روی «قانون و نظم» مجددا به سخنان چند ماه اخیر خود متوسل شد و گفت: « تنها راهی که آنها می‌توانند این انتخابات را از ما بگیرند، وقتی‌ خواهد بود که انتخابات تقلبی باشد.» او سپس افزود: «ما در این انتخابات پیروز می‌شویم.»

لیزا لیزر، یکی از خبرنگاران حاضر در کنوانسیون جمهوری‌خواهان می‌گوید: «جمهوری‌خواهان قصد دارند تا دموکرات‌ها را فاقد برنامه نشان دهند و با این کار به‌دنبال چنگ‌اندازی روی آرایی بیشتر از پایگاه ترامپ هستند.» همان‌گونه که جیسون میلر، مشاور ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، به شبکه ان‌بی‌سی گفته بود که گردهمایی دموکرات‌ها «جشنواره عظیم شِکوه و شکایت» از سوی حزبی بود «که هیچ چشم‌اندازی برای آینده ندارد.» به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما لیزا لیزر، خبرنگار یک وب‌سایت خبری می‌گوید که کار جمهوری‌خواهان به نظر می‌رسد برای پیروزی مجدد سخت‌تر باشد. این در حالی است که عمده گزارش‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان آن‌گونه که باید در شب معرفی ترامپ نتوانستند، پیام‌های مثبت به بیرون مخابره کنند و عمده برنامه خود را روی حمله به چپ‌ها متمرکز کردند.