توافق در غزه

به نوشته «هری فاوست»، گزارشگر الجزیره، اسرائیل از ششم ماه اوت، کمتر از یک ماه پیش، تقریبا هر روز، نوار غزه را در پاسخ به حملات راکتی و بادکنک‌های آتش‌زای فلسطینیان بمباران کرده است. بمب‌های آتش‌زای نصب‌شده بر روی بادکنک و بادبادک و راکت‌های فلسطینیان تاکنون ۴۰۰ فقره آتش‌سوزی را در مناطق کشاورزی جنوب اسرائیل ایجاد کرده و خسارت‌های زیادی به‌بار آورده است. به گزارش الجزیره و خبرگزاری فرانسه، بر اساس این توافق، حملات آتش‌زایی فلسطینیان متوقف شده و در مقابل اسرائیل نیز تعهد کرده که محاصره ۱۳ساله غزه را که با محدودیت‌های اقتصادی، دریایی و در حوزه برق و انرژی همراه بوده، کاهش دهد. یک هیات‌مصری نیز بین دو طرف رفت‌وآمدهای زیادی داشته تا بتواند با احیای یک مصالحه غیررسمی از شدت محاصره ۱۳ساله غزه بکاهد و در ازای آن آرامش به مرزهای اسرائیل با غزه بازگردد. محمد العمادی که در تل‌آویو با مقام‌های اسرائیلی دیدار داشت، گفت که به‌ویژه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در منطقه دو میلیون نفری غزه، این تصمیم حماس تصمیمی به‌موقع است. به نوشته الجزیره، تا پیش از این توافق، اسرائیل ماهیگیران غزه را از رفتن به دریا منع کرده و تمام مرزها به روی این منطقه را مسدود کرده بود. یکی از مقام‌های حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که اکنون حملات علیه اسرائیل به‌طور کامل متوقف شده است. این مقام افزود که مواد سوختی از روز سه‌شنبه (دیروز) به غزه بازمی‌گردد و نیروگاه‌ها نیز از همان روز (سه‌شنبه) دوباره آغاز به‌کار می‌کنند. اسرائیل به‌عنوان یکی از اقدامات تنبیهی علیه حملاتی که به خاکش می‌شود تحویل سوخت به نوار غزه را متوقف کرده و این باعث شده بود که منازل غزه روزانه تنها ۴ساعت برق داشته باشند. اکنون با توافق جدید، به گفته یکی از منابع حماس، کار بر روی یک خط جدید برق‌رسانی می‌تواند آغاز شود و قطر نیز کمک مالی خود را به غزه افزایش خواهد داد، به‌طوری که مقام‌های این منطقه بتوانند حقوق کارمندان را بپردازند. کمک‌های مالی قطر عنصر اساسی در دست‌یافتن به توافقاتی برای صلح بین مقام‌های غزه و اسرائیل بوده که روند آن از یک سال پیش آغاز شده و از آن زمان چندین‌بار احیا شده است.

به نوشته الجزیره، ارسال بادکنک‌های آتش‌زا در هفته‌های اخیر به عنوان تلاشی از سوی حماس برای قوت بخشیدن به موضع خود در مذاکره برای آتش‌بس قلمداد می‌شود.

به نوشته گزارشگر الجزیره، آنچه حماس در مورد این توافق می‌گوید این است که از ارسال بادکنک‌های آتش‌زا خودداری کرده و علاوه بر این، از انجام عملیات‌های شبانه هم جلوگیری خواهد کرد. عملیات شبانه عملیاتی است که طی آن گروه‌هایی به‌سوی حصارها رفته و مواد انفجاری به‌سوی مرز اسرائیل  پرتاب کرده و موجب اختلال می‌شوند. این گزارشگر می‌افزاید: «در عوض، اسرائیل  هم به وضعیت پیشین بازمی‌گردد و بدین معناست که به ماهیگیران اجازه ماهیگیری در مدیترانه را می‌دهد، محدودیت‌ها بر کالاهای ورودی را تسهیل می‌سازد و اجازه می‌دهد سوخت هم برای تامین برق نیروگاه‌ها وارد غزه شود.» این توافق در حالی انجام گرفت که به نوشته گزارشگر الجزیره، نماینده قطر ۳۰ میلیون دلار کمک به غزه داد، البته پیش از اینکه مذاکرات با اسرائیل آغاز شود. این گزارش همچنین می‌افزاید، کمک‌های مالی از کشور ثروتمند «قطر» مولفه مهمی در آخرین آتش‌بسی بود که در نوامبر ۲۰۱۸ به آن دست یافتند و این آتش‌بس از آن زمان چندبار تجدید شده است. نوار غزه حدود دو میلیون سکنه دارد که در شرایطی بسیار بد زندگی می‌کنند. الجزیره همچنین تاکید کرد که به‌موجب تفاهم‌های به‌دست آمده، دو گذرگاه «کرم ابوسالم» و «ایرز» بازگشایی خواهند شد و مساحت مجاز برای ماهیگیری فلسطینیان نیز مجددا افزایش خواهد یافت. جنبش حماس هم اعلام کرد که قرار است پروژه‌هایی عمرانی در نوار غزه انجام شود که موجب کمک به فلسطینیان برای مقابله با بحران کرونا خواهد شد. به‌تازگی مواردی از ابتلا به کرونا در غزه مشاهده شد و حماس مناطق ساحلی را بسته و مکان‌هایی را قرنطینه اعلام کرد.  به نوشته الجزیره، پس از آنکه حماس در سال ۲۰۰۷ قدرت را به‌دست گرفت، اسرائیل  و مصر تحریم‌هایی علیه آن اعمال کردند. اسرائیل می‌گوید تحریم‌ها لازم است تا حماس زرادخانه خود را توسعه ندهد اما منتقدان می‌گویند این شکلی از مجازات جمعی است. اسرائیل و حماس سه جنگ را تجربه کرده‌اند و از زمان مسدود شدن غزه چندین جنگ کوچک را هم از سر گذرانده‌اند. این محدودیت‌ها اقتصاد غزه را در آستانه فروپاشی قرار داده و بیش از نیمی از جمعیت آن را بیکار ساخته است. سال‌ها تحریم و جنگ باعث شده نظام بهداشتی و درمانی غزه توان چندانی برای مقابله با بیماری‌های جدی را نداشته باشد.