رژیم صهیونیستی، پس از انعقاد قرارداد سازش در دهه‌های پیشین، با کشورهایی مانند مصر و اردن تبادل سفیر داشته است. این در حالی است که تاکنون سایر کشورهای عربی خواستار آن بودند که زمین بیشتری به فلسطینی‌ها تعلق گیرد اما حالا انعقاد سازش بین تل‌آویو و ابوظبی انتقاد سایر بازیگران منطقه‌ای را موجب شده است.  فلسطین توافق  بین رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی را محکوم کرد و آن را از پشت خنجر زدن به فلسطینی‌ها دانسته است. ترکیه نیز تهدید کرده است تمامی روابط خود را با امارات متحده عربی قطع خواهد کرد.

 سفر کوشنر به بحرین و عربستان

داماد دونالد ترامپ که یکی از شخصیت‌های با نفوذ دولت آمریکا به حساب می‌آید، پس از سفر به امارات مسیر سفر به عربستان سعودی و بحرین را در پیش گرفت، البته انتظار می‌رود که به قطر نیز سفری داشته باشد. در بحرین که مقر اصلی نیروی دریایی ایالات‌متحده در آن منطقه است، خبرگزاری دولتی این کشور گزارش داد که در دیدار حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین با جرد کوشنر، او از نقشی که امارات متحده عربی در دفاع از منافع کشورهای عربی داشته، ستایش کرده است.  در عربستان سعودی کوشنر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز دیدار داشت و در این دیدار به از سر گرفتن گفت‌وگوهای دو طرفه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تاکید شده است. با این حال هیچ‌کدام از مقامات در باب برقراری روابط با اسرائیل همانند امارات صحبت نکردند. این در حالی است که در «وام» ، خبرگزاری دولتی امارات به نقل از کوشنر آمده که او پیشنهاد کرده است سایر کشورهای عربی در مسیر امارات قدم بردارند. از داماد ترامپ همچنین پرسیده شده است که فکر می‌کند پس از امارات کدام کشور با رژیم صهیونیستی رابطه عادی برقرار خواهد کرد که او بدون اشاره به اسم کشور خاصی گفته است امیدوار است طی چند ماه آینده چنین امری رخ بدهد. در این راستا برخی می‌گویند که عربستان سعودی به‌رغم مخالفت با اسرائیل در عرصه عمومی به پروازهای تجاری رژیم صهیونیستی اجازه استفاده از آسمان این کشور برای حرکت به سمت امارات را داده است.

 خیانت

تاکنون کشورهای عربی اختلافات فراوانی با اسرائیلی‌ها داشته‌اند. با این حال رژیم صهیونیستی، به‌رغم اختلافات موجود در باب شهرک‌سازی یهودی‌ها، مدت‌ها است که وعده می‌دهد می‌تواند با کشورهای عربی منطقه به دلیل اشتراک منافع ارتباط برقرار کند.  اما کشورهای منطقه مانند ترکیه بر این باورند که امارات متحده عربی که اولین قدم را برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی برداشته، به فلسطینی‌ها خیانت کرده است.

اسرائیل و امارات حالا مدعی‌اند که این رابطه دو طرفه دارای منافع اقتصادی است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل می‌گوید که دو طرف یک توافق اقتصادی امضا کرده‌اند. دفتر دولتی سرمایه‌گذاری ابوظبی با اداره سرمایه‌گذاری در اسرائیل که بخشی از وزارتخانه اقتصادی اسرائیل است در یک بیانیه مشترک گفته‌اند که برای یک همکاری اقتصادی رسمی به توافق رسیده‌اند. بانک اول ابوظبی، بزرگ‌ترین وام‌دهنده بین کشورهای عربی خلیج فارس در ادامه گفت که بحث‌هایی را با بانک‌های وام‌دهنده اسرائیلی آغاز کرده است.  جرد کوشنر نیز در میان این مذاکرات دیداری با مقامات نظامی امارات در پایگاه هوایی این کشور داشت. ابوظبی مدت‌ها است که خواهان خرید اف‌-۳۵ از آمریکا است اما این خواسته با مخالفت اسرائیل همراه شده است. اما امارات می‌گوید این توافق باید موانع را برای خرید اف-۳۵ بردارد. بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه گفت که اسرائیل همچنان مخالف خرید اف-۳۵ از سوی امارات متحده عربی است.