دوئل آبی و قرمز در وال‌استریت عکس: AFP

 سهام آبی در برابر قرمز

طبق داده‌های موسسه استراتگاس که با سی‌ان‌ان تجاری در میان گذاشته است، سهام گروهی از شرکت‌های زیرساخت‌محور، انرژی‌های تجدیدپذیر، شرکت‌های طرفدار جهانی‌گرایی و شرکت‌های درمانی از اول ماه ژوئن بیش از ۱۰ درصد رشد داشته‌اند. این شرکت‌ها را می‌توان شرکت‌های «آبی» دانست که طرفدار بایدن هستند مانند شرکت‌های تسلا، فرست سولار، برودکام.اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، این شرکت‌ها رشد قابل‌توجهی خواهند داشت و ایالات‌متحده را به سمت پل‌سازی، بزرگراه‌سازی، کاهش تولید نفت آمریکا و ایجاد روابط تجاری دوباره با چین، ژاپن و دیگر کشورهای اروپایی هل خواهند داد.  افزون بر این به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند اگر بایدن رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده باشد، خدمات درمانی ارزان‌تر و استفاده از ماری‌جوانا به‌طور جدی در نظر گرفته شود. در پرتفولیوی آبی این بخش می‌توان به موسسات بیمه و بیمارستان‌ها اشاره کرد. این در حالی است که برخی از شرکت‌های نفتی و سوخت‌های فسیلی، پیمانکاران دفاعی بزرگ و سهام‌داران بانک که می‌توانند در دوره دوم ترامپ رشد بهتری داشته باشند، در سه ماه گذشته ۹ درصد ریزش سهم داشته‌اند. در این زمینه می‌توان به شرکت‌هایی مانند لاکهید مارتین، شرکت حفاری ترنس‌اوشن، شرکت استخراج زغال پی‌بادی و نروترو گرون‌من اشاره کرد.

 فدرال رزرو مهم‌تر از ریاست‌جمهوری

هنوز هیچ تضمینی برای پیروزی بایدن وجود ندارد. بازار (و بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی) به‌طور مشهودی در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ را دست‌کم گرفتند و هیچ شانسی برای وی در انتخابات در برابر هیلاری کلینتون قائل نشدند.

هنوز ماه سپتامبر است و تا دو ماه دیگر خیلی اتفاقات دیگر رخ خواهد داد. ترامپ شاید بتواند در نظرسنجی‌ها جایگاه مطلوب خود را بازپس گیرد. هر خبر مثبتی درباره واکسن کووید-۱۹ می‌تواند در تسریع این روند کمک شایانی کند.

با این حال وال‌استریت سیگنال می‌دهد که انتظار پیروزی بایدن را می‌کشد و این می‌تواند برای بهبودی اقتصادی آمریکا خبر خوبی باشد. دست‌کم برای یک مورد سابقه تاریخی وجود دارد که بایدن پس از اینکه صاحب منصب فدرال رزرو، یعنی جروم پاول نرخ بهره را صفر کرد و چندین برنامه وام‌دهی به راه انداخت، او را ستایش کرده است. به لحاظ تاریخی هم می‌توان به باراک اوباما، رئیس جو بایدن اشاره کرد که با بن برناکه، منصوب جورج بوش در فدرال رزرو همراهی کرد تا با برنامه‌های او به بحران فراگیر سال ۲۰۰۸ پاسخ دهد. در واقع اوباما ترجیح داد به همکاری ادامه دهد. البته ترامپ هم می‌تواند پاول را در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش حفظ کند. اما عمدتا رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر، وی را هدف حملات خود قرار می‌دهد. او پاول را به دلیل اینکه نرخ بهره را بیشتر کاهش نداده، بارها مورد شماتت قرار داده است و به همین منظور ممکن است در دور دوم ریاست‌جمهوری او را با فرد دلخواهش معاوضه کند. نلا ریچاردسون، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه ادوارد جونز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان بیزنس گفت: « آنقدر که خطر اخراج پاول در دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وجود دارد، در صورت انتخاب جو بایدن وجود ندارد. ترامپ حتی زمانی که اقتصاد و بازار خوب کار می‌کردند، دست از انتقاد از پاول بر نمی‌داشت.» ریچاردسون افزود: «بایدن نشان داده است که مانند اوباما که برناکه را حفظ کرد، پاول را حفظ خواهد کرد.» یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز می‌گوید که بازار سرمایه فکر نمی‌کند که انتخاب بایدن برابر است با افزایش تند مالیات‌ها و خبر بد برای بازارها. او می‌گوید بازار مخالف چنین فرضیه‌ای است.