پاسخ منفی عربستان به درخواست ترامپ

ملک سلمان به ترامپ گفت که او از تلاش‌های ایالات‌متحده برای برقراری صلح در منطقه قدردانی می‌کند و اینکه عربستان سعودی مایل است براساس طرح صلح اعراب در سال ۲۰۰۲، شاهد راه‌حلی دائمی و منصفانه برای مساله فلسطین باشد. طبق طرح صلح اعراب که حدود دو دهه قبل عربستان سعودی آن را ارائه کرد، کشورهای عربی به اسرائیل پیشنهاد دادند در ازای تشکیل کشور فلسطین و خروج کامل اسرائیلی‌ها از سرزمین‌هایی که سال ۱۹۶۷ در جنگ خاورمیانه تصرف کرده بودند، روابط خود را با اسرائیل عادی کنند.

عربستان سعودی، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال ریاض در روزهای اخیر اعلام کرد که به پروازهای میان امارات‌متحده عربی و اسرائیل، از جمله خطوط هوایی اسرائیلی اجازه می‌دهد از آسمان این کشور عبور کنند. جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرده که یک کشور عربی دیگر نیز طی چند ماه آتی روابط خود را با اسرائیل عادی کند. اما تاکنون کشور عربی دیگری اعلام نکرده که سیاست امارات‌متحده عربی را در این زمینه در پیش می‌گیرد. اقدام اسرائیل مخالفت شدید فلسطینیان را به دنبال داشته است که آن را «خیانت» نامیده‌اند. امارات‌متحده عربی پس از مصر و اردن سومین کشور عربی محسوب می‌شود که با اسرائیل روابط سیاسی برقرار می‌کند.

ملک سلمان اگرچه از تلاش آمریکا برای بهبود روابط اسرائیل با کشورهای عربی استقبال کرد؛ اما تاکید کرد که این پادشاهی خواهان حل مساله فلسطین به‌صورت «عادلانه و دائمی» است. حدود سه هفته پیش بود که رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد دو کشور اسرائیل و امارات به توافقی برای عادی‌سازی روابط خود دست پیدا کرده‌اند. بحرین که متحد نزدیک عربستان سعودی است بدون اینکه مستقیم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل اشاره کند، از تصمیم امارات‌متحده استقبال و از تلاش آمریکا برای این توافق قدردانی کرد و گفت: «این اقدام تاریخی صلح و ثبات را در منطقه تقویت می‌کند.» به گفته محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی، براساس این توافق انضمام بخش‌هایی از سرزمین‌های فلسطینی به خاک اسرائیل فورا متوقف می‌شود. یوسف عطیبه، سفیر امارت در واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «این توافق بلافاصله انضمام و احتمال تشدید خشونت را متوقف می‌کند. این توافق راه حل تشکیل دو دولت را زنده نگه می‌دارد که اتحادیه عرب و جامعه بین‌المللی هم از آن حمایت می‌کنند.»