نتیجه نظرسنجی محرمانه در آمریکا

مبارزات انتخابات ریاست ‌جمهوری که مدت‌ها بود زیر سایه ویروس کرونا آرام گرفته بود، پس از روز کارگر در آمریکا (هفتم سپتامبر) وارد فازی تازه و عمومی‌تر شده است. جو بایدن قصد دارد از فاصله خود در نظرسنجی‌ها دفاع شدیدی داشته باشد و رای سفیدپوست‌های ایالت‌های میانه غربی را از آن خود کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نظرسنجی‌های محرمانه که پس از برگزاری کنوانسیون‌های هر دو حزب در ماه اوت برگزار شده است، نشان می‌دهد رقابت تا حد زیادی پایدار و در برخی‌ ایالت‌ها تنگاتنگ شده است. در این نظرسنجی‌ها مشخص شده است که دونالد ترامپ در حال بازسازی جایگاه خود نزد برخی از هوادارانش است که از این قشر می‌توان به آرای روستایی‌های محافظه‌کار اشاره کرد که در دوران بیماری پاندمی در تابستان اوضاع بسیار وخیمی داشتند. با این حال بایدن همچنان غرق در لذت پیشتازی‌اش در نظرسنجی‌ها است و وی همچنان در میان مردم شهری، جایی که عامل ویروس کرونا تاثیر مهمی در رای‌دهی آنان دارد، محبوب‌تر از دونالد ترامپ است. البته هیچ رئیس‌جمهوری نتوانسته است با یک پیروزی خوب در نظرسنجی‌ها وارد روز کارگر شود. ترامپ در نظرسنجی‌های عمومی در ایالت‌هایی که باید پیروز شود، پیشتاز نیست و از زمانی که پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ماه آوریل مشخص شد، وی در ایالت‌هایی مانند فلوریدا نتوانسته است از او پیشی بگیرد. این در حالی است که پیروزی غافلگیرانه دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ هنوز در یاد دموکرات‌های عصبی و جمهوری‌خواهان امیدوار باقی مانده است.  دونالد ترامپ قصد دارد با مقصر جلوه دادن بایدن در صحنه‌های آشوب و غارت و شهرسوزی‌ها جایگاه خود را احیا کند و او را عامل این هرج و مرج تصویر کند. چیزی که مدت‌های طولانی است که دموکرات‌ها به وی هشدار می‌دهند. هفته گذشته معاون سابق رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده پس از حمایت برخی از متحدانش از جمله جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا که در برنامه انتخاباتی سال ۲۰۰۴ در برابر یک فشار همه‌جانبه به دلیل جنگ در ویتنام قرار گرفته بود، با فشار شدید دونالد ترامپ روبه‌رو شد و طی هفته مجبور به دفاع از خود در برابر حملات رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده بود. با وجود این رئیس‌جمهوری آمریکا در ایالت‌هایی مانند فلوریدا، کارولینای شمالی، آریزونا و جرجیا که در سال ۲۰۱۶ پیروزی وی را رقم زدند، در حالت تدافعی قرار دارد. تیم پاولنتی، فرماندار مینه‌سوتا و اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین می‌گویند بایدن با برتری اندکی در این مناطق وارد پاییز می‌شود اما این آمار و ارقام می‌تواند به آسانی تغییر کند. پاولنتی با اشاره به اینکه برخی از مناطق حومه‌نشین به دموکرات‌ها گرایش پیدا کرده‌اند، گفت: «سوال این است که آیا ترامپ می‌تواند مجددا آرای حلقه‌های دوم و سوم رای‌دهندگان حومه‌نشین را به دست آورد.» او می‌افزاید: «آنها واقعا از خشونت ناخشنودند اما باید پرسید که آیا نگاه به این الگو، آرا را به سود ترامپ برمی‌گرداند؟»

واکر اما امیدوار است پس از سه مناظره ریاست‌جمهوری در ویسکانسین آرا به سود ترامپ بازگردد. یک چالش همیشگی برای دونالد ترامپ عدم تمایل یا ناتوانی وی در پیش بردن یک پیام سیاسی است و درگیر مباحث کمتر مطلوب می‌شود، مانند سخنان وی در مورد نیروهای مسلح که وی را وارد یک جریان ناخوشایند کرده است.  به‌نظر می‌رسد کارزار انتخاباتی ترامپ همچنین با بحران مالی قابل توجهی روبه‌رو است. تبلیغات تلویزیونی تا حد بسیار زیادی متوقف شده است، در حالی که بایدن پس از اینکه در ماه اوت، ۳۶۵ میلیون دلار کمک‌های مالی‌اش را ارتقا داد، هزینه‌های تبلیغاتی‌اش را بالاتر برد.

معاون سابق ریاست‌جمهوری ده‌ها میلیون دلار برای راه‌اندازی کارزار انتخاباتی‌اش در برنامه تبلیغاتی تلویزیونی هزینه می‌کند و به حملات ترامپ در رابطه با سخنان وی در خصوص نظم و قانون پاسخ می‌دهد و به مردم قول می‌دهد مشکل ویروس کرونا و اقتصاد کشور را حل خواهد کرد. بایدن روز گذشته به پنسیلوانیا سفر کرد و چهارشنبه نیز قرار است به میشیگان برود. اینها سومین و چهارمین سفر وی به ایالت‌های خاکستری است. وقتی بایدن به پیتسبورگ سفر کرد، به ترامپ درباره موضوع کنوشا حمله کرد و با جیکوب بلیک خانواده فردی که در حمله پلیس فلج شده است، دیدار کرد.

 

مورگان جکسون، مشاور ارشد ری کوپر، فرماندار دموکرات کارولینای شمالی می‌گوید پس ازکنوانسیون بایدن یک برتری ملایم نسبت به دونالد ترامپ پیدا کرده است و حتی رای‌دهندگان غیر حزبی نیز هم‌اینک نسبت به پیامدهای بیماری پاندمی نگران هستند. جکسون همچنین در باب خشونت‌ها گفت: «شارلوت در آتش نمی‌سوزد و این ادعاهای محافظه‌کاران در فاکس‌نیوز است و در واقع هیچ آتشی وجود ندارد.» سناتور ایمی کلوبوچار از مینه‌سوتا، نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات می‌گوید بایدن در ایالت‌های میانه غربی در مسیر درستی قرار گرفته است. او گفت: «سخنان بایدن در پیتسبورگ دقیقا چیزهایی بودند که مردم مینه‌سوتا و سراسر کشور می‌خواستند بشنوند.» بسیاری از دموکرات‌ها در ایالات موسوم به میدان جنگ نگران دیدار‌های حضوری بایدن هستند، به‌ویژه ویسکانسین، جایی که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ به دلیل بدنامی سیاسی از سوی رای‌دهندگان طرد شد.

مارک پوکان، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ویسکانسین قول داده است که بایدن پس از سفر به کنوشا، سفرهای بیشتری داشته باشد. او گفت جمهوری‌خواهان به بایدن حمله می‌کنند که سفرهای اندکی در برنامه خود دارد و این در دل و روح برخی از رای‌دهندگان نفوذ کرده است. وی به یاد می‌آورد  برخی از افرادی که سیاسی نیستند گفته‌اند به‌نظر می‌رسد دموکرات‌ها دیگر حضور پیدا نخواهند کرد.  تیم بایدن می‌گوید دموکرات‌ها در حال سبک و سنگین کردن اعزام سازمان‌دهندگان کارزارهای انتخاباتی به چند ایالت در بحبوحه بحران سلامت عمومی هستند. یکی از گزینه‌های مورد بحث اعزام تعدادی از مبلغان جمع‌آوری آرا به در منازل مردم است و برای اینکه سلامتی مردم به خطر نیفتد با آنها مکالمه طولانی‌مدت نداشته باشند و در مقابل به آنها جزوه‌های تبلیغاتی ستاد انتخاباتی بایدن داده شود. تیم انتخاباتی ترامپ به‌رغم حضور ویروس کرونا تاکنون در چند ایالت در مقابل در منازل مردم حضور پیدا کرده و برای زمانی طولانی با آنها گفت‌وگو داشته‌اند. البته تیم ترامپ در نظر دارد برای هفته‌های آتی برنامه‌های تلویزیونی خود را افزایش دهد. در چند ایالت، چند برنامه تبلیغاتی جمهوری‌خواهان از طریق تلویزیون پخش شده و اندکی مقدار این برنامه‌ها رشد داشته است. به گفته چندین جمهوری‌خواه، بیل استپین، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ پس از اینکه در ماه ژوئیه رقم‌های هنگفتی برای این کارزار  برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات اینترنتی هزینه کرد، رویکرد محتاطانه‌ای اتخاذ کرد و گفت این برنامه‌ها هیچ تاثیر قابل توجهی نداشته است. او در یک برنامه تلویزیونی نیز از این عمل خود دفاع کرد و گفت که بهتر است کارزار برنامه‌های خود را روی ایالت‌هایی متمرکز کند که در رای‌دهی غیابی حضور پیدا خواهند کرد. استپین با بیان اینکه شرایط این دوره از انتخابات منحصر به فرد است، تصریح کرد: «ما نباید از شگردهای سال ۲۰۰۴ در سال ۲۰۲۰ استفاده کنیم.»

به گفته جمهوری‌خواهان بهترین شانس ترامپ این است که بایدن را با چپ‌های افراطی پیوند بزند. نیوت گنیگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه می‌گوید: «ترامپ باید تمرکز خود را روی شبکه‌های بی‌قانون ضد آمریکایی چپ‌ها استوار کند.» او از ترامپ خواست که روی میهن‌پرستی و تاریخ آمریکا و بر ضد آمریکایی بودن چپ‌ها تاکید داشته باشد و بایدن را به مک‌گاورن تبدیل کند.  مشاوران ترامپ می‌گویند که نظرسنجی‌های محرمانه حزب بسیار امیدوارکننده‌تر از نظرسنجی‌های عمومی است. اما در حالی که ترامپ با شعار نظم و قانون جایگاه خود را در نزد محافظه‌کاران مستحکم می‌کند، اما استراتژیست‌های هر دو حزب می‌گویند که به‌نظر نمی‌رسد سخنان وی در مورد شورش در چند شهر، توانسته باشد نظر رای‌دهندگان میانه‌رو را تحت تاثیر قرار داده باشد.

با توجه به عدم حضور نامزد شاخص در حزب سوم، بزرگ‌ترین مشکل ترامپ جمع‌آوری آرای جدید است. در نظرسنجی‌های مخفیانه کارزار انتخاباتی ترامپ، او در چند موضوع از جمله اقتصاد توانسته است از بایدن پیشی بگیرد. در حالی که برخی از جمهوری‌خواهان می‌گویند که ترامپ نباید تنها روی این فاکتور مانور بدهد. برخی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌گویند، به‌رغم اینکه رای‌دهندگان مستقل ترامپ را فرد قوی در این حوزه می‌بینند، با این حال قصد دارند در انتخابات به بایدن رای دهند. افزون بر این لیزل هیکی، استراتژیست جمهوری‌خواهان که تحقیقات گسترده‌ای درباره رای‌دهندگان شهری و حومه داشته است، می‌گوید هنوز مهم‌ترین نگرانی آنها بیماری پاندمی است. هیگی تصریح می‌کند: «هنوز ویروس برای آنها موضوع مهمی است چراکه زندگی آنها مختل شده است. مدارس تعطیلند و کسب‌و‌کارها بسته است.» برخی متحدان ترامپ معتقدند که ترامپ در عمل هیچ شانسی برای پیروزی در آرای عمومی ندارد و می‌گویند که اقبال از دونالد ترامپ در برخی از ایالت‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به وی رای دادند، دور شده است. آنها به‌ویژه در مورد میشیگان بسیار بدبین هستند؛ جایی که ترامپ به سختی توانست در آن پیروز شود و حالا نوادا، جایی که کلی سفیدپوست فاقد تحصیلات دانشگاهی دارد، نیز در حال چرخش است. مینه‌سوتا نیز در چنین شرایطی قرار دارد. دین فیلیپس، یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان که در سال ۲۰۱۸ توانست در یک رقابت تاریخی نامزد جمهوری‌خواهان را کنار بزند، می‌گوید: جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست که رای مینه‌سوتا برای بایدن است.  فیلیپس می‌گوید که این موضوع را به کارزار انتخاباتی بایدن گوشزد کرده است و انتظار دارد که معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا از این ایالت بازدید کند. با در نظر  گرفتن این عوامل، دست‌کم دو گروه از طرفداران بایدن در مورد احتمال تامین بودجه علیه کارزار انتخاباتی ترامپ توسط مایکل بلومبرگ در فلوریدا خبر می‌دهند و بر این باورند که ۲۹ رای الکترال کالج ایالت می‌تواند به حضور ترامپ در کاخ سفید در انتخابات ۲۰۲۰ پایان دهد.