قدرتمندترین صدای اقتصادی اتحادیه

به همین منظور کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه شنبه والدیس دومبروفسکی، نخست‌وزیر پیشین لتونی و از مقامات ارشد منطقه یورو را به‌عنوان رئیس جدید اداره تجارت منصوب کرد. این اتفاق در پی استعفای فیل هوگان ایرلندی رخ داد. او ماه پیش از این سمت کنار رفت. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این ناآرامی‌های سیاسی در بروکسل در بدترین زمان خود رخ می‌دهد: ابتدا اینکه مذاکرات موسوم به برگزیت در جریان بوده و بحث‌ها در مورد اصلاح صندوق بهبود اقتصادی اروپا به حالت تعلیق در آمده است. اما این جابه جایی ناگزیر بود و هوگان به این دلیل که قوانین مربوط به ویروس کرونا را نادیده گرفته بود، مجبور به استعفا شد.

والدیس دومبروفسکی که ملایم تر از هوگان است، در این برهه حساس وظایف سنگینی برای انجام مذاکرات تجاری با بزرگ‌ترین شرکا و رقبای بلوک بر عهده دارد: چین، بریتانیا در دنیای پسابرگزیت و ایالات متحده. با این حال به رغم تفاوت‌های سبک شناسانه کارشناسان می‌گویند که انتظار دارند والدیس دومبروفسکی که معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بوده است، روی اقتصاد بیش از پیش تمرکز کند و در این راه از خط مشی‌های هوگان پیروی خواهد کرد.

در این راستا روز سه شنبه اوروسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در بیانیه‌ای این تغییرات را اعلام کرد. مجتبی رحمان، یکی از مسوولان سابق کمیسیون اتحادیه اروپا که هم اینک رئیس گروه اوراسیا است درباره این تغییر و تحولات گفت: «با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک تجارت برای اتحادیه اروپا، فون درلاین نیاز به ارتقای وزن تیم موجود داشت.»

پیش از رسوایی هوگان که به استعفای وی انجامید، از او به‌عنوان یک فرد قوی در این زمینه نام برده می‌شد که می‌تواند ارتباط تجاری اتحادیه اروپا با سایر نقاط دنیا را به خوبی اداره کند و آن را ارتقا دهد. اما وقتی فیلمی از او پخش شد که در یک برنامه بازی گلف به همراه ۸۰ سیاستمدار دیگر حضور پیدا کرده و قوانین مربوط به قرنطینه را نادیده گرفته است، برای استعفا تحت فشار قرار گرفت. این در حالی است که در دوره ۱۰ ماهه هوگان در این سمت، ارتباط بین آمریکا و اتحادیه اروپا تا حدی بهبود یافته بود. حالا جانشین او یعنی والدیس دومبروفسکی باید با مجموعه‌ای از مسائل برجسته، از جمله اختلافات در مورد یارانه‌های صنایع هواپیمایی و کم کردن فشارهایی که آمریکا به سازمان تجارت جهانی در دوره ترامپ آورده است، مذاکره داشته باشد. به نظر می‌رسید هوگان با شیوه مستقیم و تجربه طولانی سیاسی اش در ایرلند، می‌توانست با رویکرد تقابل دولت ترامپ بهتر کنار بیاید. دو طرف در دوره هوگان لفاظی علیه یکدیگر را متوقف کردند و دیگر ترامپ اتحادیه اروپا را به جریمه کردن و توقف واردات تهدید نکرد. در حالی که دو طرف رویه‌ای آرام و ملایم برای حل مشکلات در پیش گرفته بودند اما دونالد ترامپ همچنان بر تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات استیل از اروپا مصر بود و آن را پیاده می‌کرد. اتحادیه اروپا و آمریکا به ارزش یک تریلیون دلار تجارت کالا و خدمات دارند و رویکرد تجارت باز می‌تواند کمک حال هر دو سوی آتلانتیک باشد.

کارشناسان می‌گویند با توجه به کارهایی که به والدیس دومبروفسکی سپرده شده است، نقش وی در تعیین سیاست‌های آتی اتحادیه اروپا برجسته تر خواهد بود. رحمان مسوول گروه اوراسیای اتحادیه اروپا می‌گوید: « او در تمام سیاست‌های اصلی اقتصادی داخلی کمیسیون نقش داشته است. با توجه به اهمیت راهبردی تجارت می‌توان گفت دیگر او قدرتمندترین صدای اقتصادی در درون کمیسیون اتحادیه اروپا است.»

روز سه شنبه همچنین فون در لاین اعلام کرد که نقش خالی هوگان به‌عنوان کمیسر اروپا در ایرلند را به مایراد مک گینس سپرده است. او یکی از نمایندگان ارشد مجلس اتحادیه اروپا است که از طرف دوبلین برای این پست پیشنهاد شده بود و اتحادیه اروپا نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است. البته انتصابات مک  گینس و دومبروفسکی قبل از آغاز به کار باید به‌طور رسمی توسط پارلمان اروپا و دولت‌های ملی اتحادیه اروپا تایید شود، اما انتظار می‌رود که هیچ یک از دو گزینه مربوطه با مقاومت روبه‌رو نشوند.