پیشتازی بایدن در 6 ایالت چرخشی

ترامپ در ویسکانسین سال ۲۰۱۶ با اختلاف اندکی یعنی ۷/ ۰ درصد توانست پیروز شود اما به نظر می‌رسد در انتخابات اخیر نتوانسته است نظر رای دهندگان این ایالت را به خود جلب کند و بنا به آمارهای سایت «realclearpolitics» با اختلاف ۳/ ۶ درصد به دنبال بایدن است. در میان ایالت‌های میدان نبرد در سال ۲۰۲۰ این بالاترین اختلاف بایدن و ترامپ به حساب می‌آید و موقعیت به مراتب بهتری نسبت به هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ دارد. کنوشای ویسکانسین، جایی که به جیکوب بلیک از سوی نیروهای پلیس گلوله تشکیل شده و اورا فلج کرده است، چندین شب ناآرامی و شورش را تجربه کرد و ترامپ در زمان بازدید خود از این شهر شعار نظم و قانون را سر می‌دهد اما به نظر می‌رسد مورد توجه رای دهندگان قرار نگرفته است.

لوری هاوکینز، رئیس حزب دموکرات شهر کنوشا به پولیتیکو گفت: «به آن اندازه که ترامپ می‌گوید مردم خیره سر نیستند. بایدن پیام شفقت و مهربانی داشت و ریشه‌های ناآرامی را نباید در کارزار انتخاباتی بایدن جست‌وجو کند.» او افزود: «تاکتیک ایجاد رعب و وحشت آنگونه که ترامپ انتظار داشت، رای دهندگان را مرعوب نکرد.»

ایالت پنسیلوانیا که خانه بایدن به حساب می‌آید نیز برتری ۷/ ۵ درصدی را به معاون سابق رئیس‌جمهوری ایالات متحده نسبت به ترامپ بخشیده است که در مقایسه با برتری هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ کمی پایین‌تر است. برتری هیلاری کلینتون نسبت به ترامپ در این ایالت در زمان مشابه ۵/ ۶ درصد بوده است. مطابق داده‌های‌  ای‌بی‌سی نیوز، در حالی که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در سال ۲۰۱۶ قادر بود نظر رای دهندگان را تغییر دهد در حال حاضر برای تغییر نظر رای دهندگان تحصیل کرده سفیدپوست به تقلا و تلاش بیشتر واداشته شده است.

داده‌های «realclearpolitics» نشان می‌دهد که در آریزونا در میانه‌های سپتامبر در سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون از برتری ۶/ ۱ درصدی در برابر ترامپ برخوردار بود اما اختلاف بایدن و ترامپ در حال حاضر با برتری ۵ درصدی معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا همراه است. این ایالتی است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف ۵/ ۳ درصدی توانست فاتح آن شود. حضور دوشنبه شب رئیس‌جمهوری در این ایالت به این دلیل بود که بتواند آرای لاتین تبار را در این انتخابات به سود خود واریز کند.

نظرسنجی‌های موسسه «OH» در روزی که ترامپ از این ایالت دیدار داشت نشان می‌دهد که ترامپ دارای تصویر مناسبی در نزد رای‌دهندگان نیست. بنابر داده‌های این موسسه نظرسنجی در میان رای‌دهندگان جمهوری خواه و دموکرات، ترامپ با ۱۰ درصد اختلاف از بایدن عقب تر است. با این حال به نظر می‌رسد ترامپ با تاییدیه ۸۷ درصدی که در سال ۲۰۱۶ از سوی رای دهندگان به دست آورد بتواند در ماه نوامبر مجددا روی آرای آنها حساب باز کند. در این داده‌ها مشخص شده است، ۹۲ درصد از کسانی که در سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رای داده‌اند در سال جاری به بایدن رای خواهند داد. بایدن در میان کسانی که به نامزد حزب سوم رای می‌دهند نیز توانسته است جایگاه خوبی به دست آورد. ۶۸ درصد از کسانی که به حزب سوم رای می‌دهند گفته‌اند به بایدن رای می‌دهند و این رقم برای ترامپ به ۱۸ درصد می‌رسد.

میشیگان دیگر ایالت مهم برای انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز در نظرسنجی‌ها برتری را به بایدن داده است. وی در حال حاضر با اختلاف ۲/ ۴ درصدی از ترامپ پیش افتاده است. ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانست رای این ایالت را به سود خود کند، در حالی که با اختلاف ۳/ ۷ درصدی در نظرسنجی‌ها از هیلاری کلینتون عقب تر بود.

روز دوشنبه دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد ترامپ در جمع طرفداران پدرش در کارزار انتخاباتی گفت: «اگر می‌خواهید که مجددا در آمریکای رویایی زندگی کنید نیاز دارید که به ترامپ رای بدهید، برای اینکه چنین چیزی در زمان حکومت دموکرات‌های رادیکال رخ نخواهد داد.» او ادامه داد: «به یاد داشته باشید حزب دموکرات، دیگر آن حزبی نیست که زمانی پدرها و پدربزرگ هایتان به آن باور داشتند. این حزب دیگر نماینده طبقه کارگر ایالات متحده نیست. این حزب دیگر نماینده شأنیت آمریکایی نیست.»

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که در فلوریدا رقابت سخت تر است و بنابر داده‌های سایت «realclearpolitics» اختلاف بایدن و ترامپ یک درصد است و برتری اندک به معاون سابق ریاست‌جمهوری ایالات متحده رسیده است. رئیس‌جمهوری ارزش این اختلاف کم را می‌داند و برتری اندک هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ که ۲/ ۱ درصد بود، در نهایت به شیرینی کسب ۲۹ آرای الکترال این ایالت ختم شد.

در سال ۲۰۱۶، اگرچه هیلاری کلینتون در نزد لاتین تبارها از اختلاف ۲۷ درصدی نسبت به ترامپ برخوردار بود اما در حال حاضر این اختلاف در نزد این گروه اقلیت نژادی به ۴ درصد می‌رسد. البته وضعیت بایدن نسبت به هیلاری کلینتون در نزد سفیدپوست‌های تحصیل کرده در این ایالت بهتر است. ترامپ در سال ۲۰۱۶ با برتری ۲۷ درصدی از هیلاری کلینتون پیش بود اما در نظرسنجی‌های اخیر برتری از آن بایدن است و با اختلاف ۳ درصد پیشتاز است.

کمترین اختلاف در میان ایالت‌های یاد شده اما به کارولینای شمالی می‌رسد که اختلاف این دو نامزد ۳/ ۰ درصد است و برتری اندک از آن بایدن، نامزد دموکرات‌ها است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین رقابت در این ایالت‌های موسوم به میدان نبرد بین این دو نامزد در ایالت کارولینا باشد. با این حال بنابر داده‌های سایت «realclearpolitics» آرای الکترال بایدن تاکنون ۲۲۲ و آرای الکترال ترامپ ۱۲۵ است. هر نامزدی بتواند به آرای الکترال ۲۷۰ برسد، رئیس‌جمهور آمریکا است. تکلیف ۱۹۱ رای الکترال هنوز مشخص نیست.