فلسطین علیه خیانت اعراب

روی برخی از پرچم‌هایی که مردم معترض حمل می‌کردند کلمه «خیانت» به شکل بزرگی مشاهده می‌شد. همچنین پلاکاردهایی توسط مردم فلسطین حمل می‌شد که روی آن نوشته شده بود: «هیچ سازشی با اشغالگران ندارند» و «قرارداد ننگین».

عماد عیسی، یکی از معترضان اهل غزه به الجزیره گفت: شما می‌بینید که ده‌ها نفر از مردمی که به پا خاسته‌اند و برای اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند اینجا به دلیل حملات اسرائیلی‌ها پاهایشان را از دست داده و فلج شده‌اند. مردم اینجا به دلیل محاصره غزه از سوی اسرائیلی‌ها زندگی خود را از دست داده‌اند.» عیسی افزود: «در کرانه باختری و بیت‌المقدس بولدوزرهای اسرائیلی همچنان در حال نابود کردن خانه‌های فلسطینی و پاک‌سازی نژادی هستند و فلسطینی‌ها را از شهرها و روستاهایشان بیرون می‌کنند.»

این فرد اهل غزه اضافه می‌کند: «اینها تنها نوک کوه یخ جنایات اسرائیلی‌ها است. با این حال اماراتی‌ها و بحرینی‌ها راهی را انتخاب کردند که به سازش منتهی شده است. این قرارداد ننگین است و این داغ بر پیشانی کسانی است که فلسطینی‌ها را به قیمت بسیار کم فروختند.»

معترضان روز سه‌شنبه تصاویری از نتانیاهو، ترامپ، حمد بن عیسی آل‌خلیفه، شاه بحرین و شاهزاده محمد بن زیاد آل نهیان را در آتش سوزاندند. به گفته برخی ناظران سیاسی این مهمترین قرارداد توافق بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در ربع قرن اخیر است، اما به شدت مورد انتقاد دیگر کشورها قرار گرفته است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در اعتراض به این قرارداد گفت که امضای صلح با آنها تنها در شریطی صورت می‌پذیرد که اسرائیلی‌ها مناطق اشغالی را رها کنند. او تصریح کرد: «صلح، امنیت و ثبات در این منطقه حاصل نخواهد شد، مگر اینکه اسرائیل به اشغالگری خود پایان بخشد.» او همچنین کشورهای بحرین و امارات متحده عربی را خائن خواند چرا که به آرمان‌های فسطینی‌ها خیانت کرده‌اند. وی در نهایت تاکید کرد: «صلح واقعی تا زمانی که آمریکا و اسرائیل حقوق ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس را نپذیرند و مساله آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل حل نشود، ممکن نخواهد شد.»

این نظرات در شرایطی ابراز شد که افزون بر فلسطینی‌ها، تظاهرات‌هایی در آمریکا، لندن و تونس برگزار شد. به گزارش الجزیره، ده‌ها تن از تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین، سه‌شنبه در مقابل کاخ سفید در اعتراض به دو توافق عادی‌سازی بحرین و امارات با اسرائیل، تجمع کردند. در همین حال، مسوول ائتلاف جمعیت‌های حامی فلسطینی‌ها که فراخوان این تظاهرات را داده بود، گفت که این عادی‌سازی‌ها خنجری از پشت به فلسطینی‌ها است. این فعال که در اراضی فلسطین متولد شده و در آمریکا مقیم است، گفت، آنچه را که توافق صلح می‌نامند، در واقع، اشغالگری و تبعیض نژادی را تضمین می‌کند. این مساله‌ جدیدی نیست، اما در حال حاضر علنی این کار را انجام می‌دهند و در شهرک‌سازی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. مارک زیاد، یک فعال دیگر نیز در این تظاهرات گفت: «این توافق بدی است، چراکه سرزمین ما را به اشغالگران تقدیم می‌کند، بدون آنکه ما با آن موافقت کرده باشیم. گمان می‌کنم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خاورمیانه را تخریب می‌کند.» سنان شاق از سازمان شورای آمریکایی فلسطینی گفت: «ما به این تظاهرات آمده‌ایم تا بگوییم که عادی‌سازی روابط باید متوقف شود.» این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از امضای سازش بین دو کشور عربی و رژیم صهیونیستی مدعی شد که عادی شدن روابط بین طرفین نشانگر «افق جدید در خاورمیانه» است اما تحلیل‌گران می‌گویند افق جدید با آنچه ترامپ می‌گوید فاصله بسیار دارد. در این راستا مایکل کراولی، گزارشگر نیویوک تایمز نوشت: اسرائیل و دو کشور عربی روز سه‌شنبه قرارداد عادی‌سازی روابط را امضا کردند و ترامپ آن را گامی در راستای آرایش جدید خاورمیانه خواند، اما این توافق نتوانست به آینده فلسطینیان بپردازد. با این حال ترامپ در لحظه امضای قرارداد سازش دو کشور عربی با اسرائیل آن را یک لحظه تاریخی خواند و مدعی شد که ما یک افق جدید در خاورمیانه رقم زدیم.

در این قرارداد به این نکته اشاره شده است که سه طرف در چه زمانی و در چه نقاطی سفارتخانه‌های خود را افتتاح کنند. همچنین به روابط سیاسی و اقتصادی بین سه طرف نیز اشاره شده است. رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی از مدتی پیش پروازهای تجاری را با یکدیگر آغاز کرده بودند و بحرین نیز اجازه استفاده از فضای کشور خود را به هواپیماهای اسرائیلی داده بود. اما در این قرارداد آنها تنها اشاره کوتاهی به فلسطینی‌ها داشتند و گفتند که باید یک راه‌حل منصفانه برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پیدا شود. قرارداد سازش یا آن‌گونه که فلسطینی‌ها می‌خوانند؛ «قرارداد ننگین» در بالکن ترومن امضا شد. به همین دلیل روز سه‌شنبه از نوار غزه چندین راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد.

این نخستین قرارداد بین اسرائیل و کشورهای عربی از سال ۱۹۹۴ به این سو است. در آن سال این کشور اردن بود که رابطه خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرد. دنیس راس، مذاکره‌کننده سابق ایالات متحده که نقش مهمی در قرارداد سال ۱۹۹۴ داشت، از قرارداد سازش در روز سه‌شنبه به شدت دفاع کرد و آن را گام مهمی خواند. اما کارشناسان می‌گویند در این قرارداد که نقش جرد کوشنر، داماد ترامپ به صراحت در آن  مشخص است، به قصد پیاده کردن آنچه «صلح قرن» می‌خوانند صورت گرفته است. طرفداران قرارداد سازش بیشتر به جنبه‌های اقتصادی آن بها می‌دهند، به همین جهت منتقدان زیادی دارد. جرمی بن آمی، یکی از منتقدان نتانیاهو می‌گوید: این یک قرارداد صلح نیست، بلکه یک قرارداد تجاری است. به همین دلیل این معاهده موسوم به صلح قرن به سرانجام نخواهد رسید.

به گفته گزارشگر نیویورک تایمز آنچه از این قرارداد می‌توان استنباط کرد این است؛ در حالی که کمتر از ۵۰ روز دیگر به انتخابات ایالات متحده باقی مانده است، ترامپ با استفاده از قرارداد سازش به دنبال کسب منفعت‌های سیاسی است. آنها قصد دارند تا ترامپ را در کارزار انتخاباتی یک فرد میانجی نشان دهند و در تبلیغات انتخاباتی خود نیز مدعی‌اند او شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است. اما به این نکته اشاره نمی‌کنند که نام وی از سوی کسانی برای دریافت صلح نوبل مطرح شده است که همچون وی دارای گرایش‌های راست‌گرایانه هستند. گریس ورمنبول از موسسه خاورمیانه می‌گوید: «دشوار است که حتی یک نقطه پیشرفت در ارتباط با صلح اسرائیل – فلسطین که نتیجه مداخله آمریکا باشد، بیابیم. سیاست غیرطبیعی ترامپ در حمایت از اسرائیل، تشکیلات خودگردان را رویگردان ساخته و توانایی آمریکا به‌عنوان یک میانجی بی‌طرف را به چالش کشیده است. فراتر از یک ارزیابی دوباره دیپلماتیک از مساله فلسطین، عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل بعید است چیز بیشتری به همراه داشته باشد.»