در پست منتشر شده در صفحه اینستاگرام ناوالنی آمده است: «آزمایشگاهی در آلمان روی یک بطری پلاستیکی معمولی آب اثراتی از نوویچوک پیدا کرده است که یک ماده سمی است. این بطری در اتاق هتلی بوده است که ناوالنی و تمامی گروهش در تومسک اقامت داشته‌اند.» رئیس اطلاعات خارجی روسیه پیش از این اعلام کرده بود این کشور تمام منابع و ذخایر مربوط به عوامل جنگی شامل عامل اعصاب نوویچوک را قبلا بر اساس ضوابط و قوانین موجود از بین برده است. سرگئی ناریشکین، رئیس اطلاعات خارجی روسیه، گفت: «این مواد جنگی بر اساس قوانین سازمان منع تسلیحات شیمیایی از بین رفته‌اند. هرگونه حدس و گمان درباره اینکه روسیه هنوز چنین تسلیحات شیمیایی دارد، نادرست است. ماده سمی در زمان خروج الکسی ناوالنی، منتقد کرملین از روسیه در خون او وجود نداشت.»

روز دوشنبه، آلمان اعلام کرد که لابراتوارهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و سوئد نتیجه‌گیری برلین درباره وجود این ماده سمی در بدن ناوالنی را تایید کرده‌اند. گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید، اگرچه روسیه هیچ نقشی در مسمومیت ناوالنی بر عهده نگرفته اما یافته‌های جدید که روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه در حساب اینستاگرام ناوالنی منتشر شد، نگرانی عمیق تیم همراه او از وضعیت وی و ترس آنها را نشان می‌دهد که او می‌توانست قربانی حملاتی شود که کرملین علیه منتقدان خود سازمان می‌دهد. بر اساس ویدئویی که در صفحه اینستاگرام ناوالنی منتشر شد، تیم او در حال جمع‌آوری وسایل اتاقی بودند که وی در آن بود و بطری آب یافت شده که به دست بازرسان آلمانی افتاده سرانجام به دانشمندان نظامی آلمانی کمک کرد تا تعیین کنند این رهبر مخالفان روسیه با همان عامل اعصاب مسموم شده است.  تلاش تیم همراه ناوالنی برای جمع‌آوری اشیای داخل اتاق او نشان می‌دهد که آنها می‌دانستند احتمالا اقدامی علیه جان وی صورت خواهد گرفت اما چگونگی آن را نمی‌دانستند. با این حال، برخی نظریه‌های توطئه می‌گویند ناوالنی در حقیقت عروسک دست دولت بود و هزینه ایفای نقش اپوزیسیون را پرداخت؛ در حالی که هرگز به دنبال قدرت نبود. با این حال، این نظریه زمانی از میان رفت که او به دست کرملین مسموم شد و نشان داد که اساسا هزینه ایستادگی در برابر کرملین ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود. نویسنده نیویورک تایمز می‌افزاید همراه تیم ناوالنی یک وکیل هم بود تا در حضور او اشیای اتاق ناوالنی جمع‌آوری شود. وقتی در ۲۲ اوت ناوالنی به برلین منتقل شد، شواهد هم با او رفت اما مساله مهم این است که همراهان ناوالنی چگونه توانستند برخی از این اشیا از جمله بطری آب را با خود به خارج از روسیه منتقل کنند. یک نظر این است که ظاهرا روس‌ها علاقه‌ای به تحقیقات واقعی در این زمینه نداشتند.

پارلمان اروپا هم روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو به دلیل اتهام مسموم کردن رهبر اپوزیسیون روسیه با ماده «نوویچوک» شده است. این قطعنامه خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره این پرونده شده که توسط اتحادیه اروپا، شورای اروپا، سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی انجام می‌شود.