نتایج فعلی اما نشان می‌دهد اگر بایدن در دو ایالت ویسکانسین و میشیگان برتری خود را حفظ کند، او فقط به اندازه یک ایالت موسوم به میدان نبرد با ۲۷۰ رای الکترال فاصله دارد. این مقدار از آرای الکترال یعنی به‌دست آوردن کلید ورودی کاخ سفید و نشان دادن راه خروج به دونالد ترامپ. در این راستا برای کارزار انتخاباتی بایدن، قابل قبول‌ترین حدس‌ها برای آن یک ایالت، پنسیلوانیا یا آریزونا است. با این فرض می‌توان شانس اندکی هم به نبراسکا داد.

آرا اما در آریزونا بسیار دو قطبی شده است و هر چند برتری با بایدن است اما هر دو نامزد شانه به شانه یکدیگر در حال حرکت هستند. بایدن تنها به یک ایالت دیگر نیاز دارد تا وارد «منطقه آسودگی‌خاطر» شود و برتری بایدن در نظرسنجی‌ها در آریزونا می‌تواند نقشه راه آرای الکترال را به سود معاون سابق ریاست‌جمهوری ایالات متحده تغییر دهد.

البته از یک منظر اخبار برتری بایدن در ۵ نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه مانموث، بنیاد خانوادگی قیصر و دانشگاه سافولک به‌ویژه در ایالت آریزونا نمی‌تواند خبر خوبی تلقی شود. در نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه مان‌ماث، او با فاصله اندکی از ترامپ برتر است اما در نظرسنجی بنیاد خانوادگی قیصر فاصله بین او و ترامپ ۵ امتیاز است. به نظرسنجی آخر می‌توان اطمینان بیشتری کرد، زیرا نظر کسانی را پرسیده است که برای انتخابات سوم نوامبر ثبت‌نام کرده‌اند، نه اینکه احتمالا قصد رای دادن داشته باشند.

آریزونا یک ایالت با برتری دموکرات‌ها به‌حساب می‌آید اما این برتری می‌تواند با آرای اقلیت‌هایی مانند لاتین‌تبارها بازگردد. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف ۵/ ۳ درصدی توانست این ایالت را از دست هیلاری کلینتون خارج کند. اما اگر این ایالت همچنان برتری ۳ درصدی را به ترامپ بدهد، ایالت پنسیلوانیا می‌تواند یک جایگزین خوب برای کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها باشد تا برتری ۲۷۰ رای الکترال را به آنها هدیه کند. اما نکته این است که خبر هیجان‌انگیزی که بتواند کارزار انتخاباتی بایدن را در ایالت اخیر به‌وجد آورد، دیده نمی‌شود. البته در ایالت کارولینای شمالی خبرهای عجیب و غریب زیاد دیده می‌شود. در نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه سافولک بایدن از برتری ۴ امتیازی برخوردار است. اما این نظرسنجی نیز از اشکالات عمده‌ای برخوردار است. سهم پاسخ‌دهندگانی که فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودند بیشتر از سایر گروه‌ها بوده است. باید موسسات نظرسنجی اشتباهاتی را که در سال ۲۰۱۶ مرتکب شدند،تکرار نکنند. مساله بسیار ساده است. دانشگاهی‌ها برای حضور در نظرسنجی‌های سیاسی در دسترس‌تر هستند. اما مساله این است که آنها چندان «ترامپ دوست» نیستند. اما اگر نقش گروه‌های دیگر نیز در این نظرسنجی‌ها برجسته شود، آنگاه می‌توان اطمینان بیشتری به آرای نظرسنجی‌ها کرد.

اگر به داده‌های نظرسنجی‌های سافولک توجه شود، نزدیک به ۴۹ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، مدرک لیسانس یا بالاتر داشته‌اند. لحاظ کردن این‌گونه مشکلات در ایالت‌هایی مانند کارولینای شمالی بسیار مهم است. اما نکته مهم این است که بایدن در میان سفیدپوست‌های دانشگاهی از مقبولیت خوبی برخوردار است. این در حالی است که بایدن در میان رای‌دهندگان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی و در میان روستاییان اوانجلیکایی از برتری ۵۰ درصدی برخوردار است. با این حال اگر به داده‌های فعلی نظرسنجی‌ها بدون کم و کاست اطمینان داشته باشیم، تا این لحظه بایدن از ۲۹۱ آرای الکترال بهره‌مند است و این رقم برای ترامپ به ۱۲۵ رای الکترال می‌رسد.