به نوشته الجزیره، در حالی که دو کشور درگیر نزاع لفظی بودند، ترکیه کشتی «اوروچ‌رئیس» و یک ناوچه جنگی همراه را به آب‌های مورد مناقشه نزدیک جزیره یونانی «کاستلوریزو» اعزام کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «ترکیه از موضع خود در مدیترانه شرقی عقب‌نشینی نکرده و کشتی اوروچ‌رئیس به شکلی برنامه‌ریزی شده برای تامین مایحتاج، تعمیر و مراقبت، تغییر شیفت کاری کارکنان و تعیین وظایف بعدی به بندر آنتالیا برگشته‌ است.» وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: «کشتی‌های بارباروس و یاووز نیز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.» در کنار نزاع لفظی و پیشدستی ترک‌ها برای اکتشاف، نخست‌وزیر یونان نیز ضمن اعلام سازماندهی مجدد نیروهای مسلح این کشور، از طرح تقویت این نیروها با خرید تجهیزات نظامی خبر داد. کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان گفت کشورش ۱۸ جنگنده فرانسوی «رافائل» و همچنین تعدادی ناوچه و بالگرد خریداری خواهد کرد. او همچنین از استخدام ۱۵ هزار سرباز دیگر و افزایش بودجه صنایع دفاعی کشورش سخن گفت. وی در بخشی از سخنانش ترکیه را متهم کرد که با «تهدید» مرزهای شرقی اروپا امنیت منطقه را خدشه‌دار کرده است.

با این حال، اردوغان با اشاره به بازگشت کشتی اوروچ‌رئیس افزود: «اگر ما این کشتی را برای تعمیر و مراقبت و تعیین وظایف محوله فراخواندیم، این کار یک معنا دارد.» او افزود: «این یعنی بگذارید فرصت دیگری به دیپلماسی بدهیم. بیایید رویکرد مثبتی را نشان دهیم.» وزیر خارجه یونان هم روز جمعه در پراگ اعلام کرد که یونان و ترکیه «باید مذاکرات خود را شروع کنند و نباید از قوانین بین‌المللی عدول شود. البته در این حوزه، هیچ کشوری نباید با زور سعی در غلبه داشته باشد.» نیکوس دندیاس افزود: یونان همیشه «رویش به روی مذاکره با ترکیه باز بوده به ویژه در مورد آب‌های ساحلی و منطقه انحصاری اقتصادی.» او افزود: «اما شرط این است که ترکیه از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری بورزد.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه به همراه ۶ تن دیگر از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنکارا خواست تا به سیاست «رویارویی» در دریای مدیترانه پایان دهد. رهبران هفت کشور جنوب اتحادیه اروپا همچنین در جریان نشست خود در جزیره کرس در جنوب فرانسه تهدید کردند که ترکیه در صورت ادامه سیاست انکار حق یونان و قبرس برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه با تحریم‌های اتحادیه اروپا روبه‌رو خواهد شد. به نوشته الجزیره، این اقدام ترکیه موجب شده برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ناوهای جنگی و جنگنده‌های خود را در حمایت از یونان به منطقه گسیل دارند. قرار است رهبران اروپا در نشست ۲۴ و ۲۵ سپتامبر خود مساله ترکیه و یونان را هم مطرح کنند. یک احتمال مهم که مطرح شده این است که با پررنگ شدن اختلافات ترکیه با آمریکا و اروپا، فرماندهان و قانون‌گذاران آمریکایی اعلام کردند که در حال بررسی گزینه‌ها برای انتقال تجهیزات نظامی در پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه هستند. آنها می‌گویند یکی از این گزینه‌های احتمالی، پایگاه نیروی دریایی در خلیج سودا واقع در جزیره کرت یونان است.