داده‌ها نشان می‌دهد که حزب راست‌میانه به رهبری ماتئو سالوینی از حزب ضد مهاجرت لیگ و معاون سابق نخست‌وزیر ایتالیا روز دوشنبه توانست در انتخابات منطقه‌ای پیروزی ارزشمندی به دست آورد، اما نتیجه اصلی در منطقه توسکانی رقم خورده است. توسکانی از قدیم‌الایام یکی از مناطق اصلی قدرت چپ‌ها بوده است و شکست راست‌ها در این منطقه قابل پیش‌بینی بود. این منطقه از جنگ جهانی دوم به این سو در دست چپ‌ها است و پیروزی در این منطقه می‌توانست یک هدیه بزرگ برای سالوینی باشد. این انتخابات در هفت منطقه شامل ونتو، واله دائوستا، لیگوریا، توسکانی، مارکه، کامپانیا و پولیا برگزار شد.

با پیروزی حزب راست‌میانه به رهبری سالوینی، ایتالیا کم‌کم به سمت راست‌ها شیفت کرده است و از ۲۰ منطقه، ۱۴ منطقه به دست راست‌ها افتاده است. احتمال دارد پس از شمارش آرا، منطقه پانزدهم نیز به دست نمایندگان راست‌ها بیفتد. بر اساس آخرین اخبار منتشرشده از انتخابات منطقه در ایتالیا، به نظر می‌رسد که ائتلاف راست‌ها توانسته است با هدایت فرانچسکو آکوآرولی از حزب راست افراطی برادران ایتالیا، در منطقه مارکه چپ‌ها را کنار بزند و در دو منطقه دیگر نیز همچنان قدرت را در دستان خود نگه دارند.

سالوینی هنگامی که معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور در دولت ائتلافی با جنبش ۵ ستاره بود، به‌عنوان قدرتمندترین فرد ایتالیا مطرح شده بود. اما هنگامی که او برای تقویت بیشتر جایگاهش خواستار انتخابات زودهنگام شد، با پیوستن شرکای خود به حزب دموکرات که قبلا رقیب سرسختی بود، از حزب کنار گذاشته و از دولت نیز برکنار شد.

او برای انتخابات اخیر، سوسانا چکاردی ۳۳ ساله که ستاره جوانی در عالم سیاست است، انتخاب کرد. او پیش از نقل مکان به پارلمان اروپا، شهردار توسکانی بود. سالوینی برای اینکه تابوی راست‌ها را در این منطقه بشکند، کارزار انتخاباتی سنگینی در این منطقه به سود چکاردی برگزار کرد. او انتظار داشت تا با به دست گرفتن این منطقه بتواند دوباره به قدرت بازگردد و برای رسیدن به این خواسته‌اش، حتی مجبور شد زبان تند و آتشینش را نرم کند. به‌رغم تلاش‌های سالوینی مردم این منطقه یوجینیو جیانی، یک چپ میانه‌رو را انتخاب کردند و به نامزد مورد نظر سالوینی «نه» گفتند. او ریشه‌ توسکانی دارد و توانست در مباحث مربوط به مسائل اجتماعی از رقیب راست خود پیشی بگیرد. جیانی پس از پیروزی در یک برنامه تلویزیونی گفت: این رای توسکانی‌ها به یک توسکانی بود. ما ارتباط خیلی خوبی با شهرداری داریم. توسکان به همین طریق سال‌ها است که ساختار خود را حفظ کرده است. با این رای ۷۰ درصدی مردم در مناطق رای‌گیری به راست‌ها، حکایت از برتری راست‌های میانه در سراسر ایتالیا دارد.