عذرخواهی بی‌سابقه «اون» از «این»

در این نامه آمده است که شهروند کره‌جنوبی از معرفی خود خودداری کرده و پا به فرار گذاشته و به همین دلیل سربازان در نقطه صفر مرزی ۱۰گلوله به سوی او شلیک کرده‌اند. با این حال در این نامه ادعا شده است که سربازان نه جسد شهروند، بلکه وسیله‌ای را که همراهش بوده «مطابق مقررات مبارزه با کرونا» به آتش کشیده‌اند و نتوانسته‌اند جسد او را پیدا کنند. به همین مناسبت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در اقدامی بی‌سابقه به خاطر کشته شدن یک مقام وزارتخانه شیلات کره‌جنوبی به دست افرادی از کره‌شمالی شخصا عذرخواهی کرده است. رهبر کره‌شمالی در نامه‌ای به «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی ضمن ابراز تاسف گفته که این حادثه نباید اتفاق می‌افتاد. دفتر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی هم گفته است که رهبر کره‌شمالی در این نامه از «ناامید کردن مون و مردم کره‌جنوبی عمیقا ابراز تاسف کرده است.»

کره‌شمالی تصریح کرده است این فرد در چارچوب اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا توسط خدمه یکی از قایق‌هایی که در حال گشت‌زنی بود، هدف قرار گرفت. اما کره‌جنوبی مدعی شده است که این مرد ۴۷ ساله در حالی که تلاش داشته وارد کره‌شمالی شود، توسط نیروهای گشت در آب‌های کره‌شمالی هدف قرار گرفت و پس از کشته شدن، جسدش سوزانده شده است. مقامات کره‌جنوبی آتش زدن جنازه این فرد را «اقدامی وحشیانه» دانستند، اما کره‌شمالی گفته است که جسد را آتش نزده بلکه فقط اشیای همراه این مرد را سوزانده است. تدابیر امنیتی در مرز بین دو کشور به شدت برقرار است. گفته می‌شود که کره‌شمالی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور سیاست «شلیک به قصد کشتن» را در پیش گرفته است. کره‌شمالی همچنین نتایج تحقیقات خود را درباره این حادثه در اختیار کره‌جنوبی گذاشته است.  سو هون، مدیر امنیت ملی کره‌جنوبی گفته براساس این تحقیقات، به سوی این مرد که وارد آب‌های کره‌شمالی شده بود، پس از این که هویت خود را فاش نکرد و قصد فرار داشت، ۱۰ بار شلیک شد. هون سو همچنین با اشاره به تحقیقات افزوده است: «نیروهای کره‌شمالی نتوانستند متجاوز ناشناس را پس از تیراندازی و در گشت‌زنی پیدا کنند و وسایل او را براساس اقدامات پیشگیری از بیماری‌های اضطراری سوزاندند.» در گزارش کره‌شمالی آمده است که قایق غرق خون بوده اما اثری از جسد نبوده است. کره‌شمالی حدس می‌زند که جسد روی آب شناور است و آنها هنوز نتوانسته‌اند مقتول را پیدا کنند.

پیش از آن مقامات جنوبی گفته بودند که یک شهروند این کشور به دست نیروهای شمالی کشته شده است اما با سکوت مقامات پیونگ‌یانگ روبه‌رو شده بودند. مون جائه این، در یک پیام گفته بود این اقدام شمالی‌ها بسیار تاسف‌برانگیز بوده و قابل تحمل نیست. وزیر دفاع کره‌جنوبی نیز این کشتار را «سبعانه» خوانده و تقاضا کرده است که کره‌شمالی با مسببان این حادثه برخورد و آنها را تنبیه کند.

این برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۸ است که کره‌شمالی یک شهروند کره‌جنوبی را در سرزمین خود می‌کشد. داستان پیش آمده حالا ممکن است رابطه بین دو کشور را بدتر از پیش کند. به گفته کارشناسان، دولت «این» جزو دولت‌هایی بوده که با شعار اصلاح روابط با شمالی‌ها روی کار آمده است و حالا این اتفاق می‌تواند میزان حمایت‌ها را از دولت «این» پایین بیاورد. این حادثه در شرایطی پیش آمده است که رابطه دو دولت از پیش نیز تیره و تمامی ارتباطات بین دو کشور از ماه ژوئن قطع شده بود.

با اعلام گزارش شمالی‌ها از نحوه کشته شدن این شهروند جنوبی، کشتی‌های گارد ساحلی و هواپیماها برای پیدا کردن جسد این شهروند دست به جست‌وجوی وسیعی زدند اما نظر بر این است که این فرد به آتش کشیده شده است. بنابر برخی اظهارات، ماموران کره‌شمالی که ماسک ضدگاز بر چهره داشتند، قایق این فرد را به رگبار بسته و با نفت آن را به آتش کشیده‌اند. روز پنج‌شنبه وزارت دفاع کره‌جنوبی در یک بیانیه اعلام کرد که با همکاری مقامات اطلاعاتی این کشور متوجه شده‌اند نیروهای مرزی کره‌شمالی وقتی متوجه شده‌اند که فردی وارد منطقه آبی آنها شده است، او را هدف قرار داده‌اند. مقامات ساحلی کره‌جنوبی می‌گویند که این فرد اشتباها وارد آب‌های منطقه شمالی نشده و قصد داشته به این منطقه عزیمت کند؛ چرا که در زمان عزیمت جلیقه نجات بر تن داشته است. گفته می‌شود او پیش از عزیمت به همکاران خود گفته بود باید کاری انجام دهد، زیرا مقدار بدهی‌هایش افزایش یافته است.