مجادله «شومن» با سیاستمدار کهنه‌کار

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مناظره روز سه‌شنبه شب به وقت محلی، شاید بهترین فرصت ترامپ برای بازپس گرفتن جایگاه خود از بایدن باشد که تقریبا در بیشتر نظرسنجی‌ها از نامزد دموکرات‌ها عقب افتاده است. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد بایدن در ایالت‌های مهمی همچون پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین از نامزد جمهوری‌خواهان پیش افتاده است. این در حالی است که برای بایدن نیز این مناظره خطراتی در برخواهد داشت.

 

بایدن در دور اول مناظرات درون گروهی، نزد مشاوران خود اعتراف کرده بود وقتی تعداد زیادی نامزد در یک خط قرار می‌گیرند، مناظره کردن تقریبا غیرممکن است. اما به‌نظر می‌رسد بایدن با مناظرات تک‌نفره راحت‌تر است. حالا این شانس به بایدن داده شده است. این در شرایطی است که مشاوران بایدن قصد دارند تا نقش مناظرات را کم‌اهمیت جلوه دهند و به اختلاف بایدن در نظرسنجی‌ها در ایالت‌های چرخشی اشاره می‌کنند. اما حوادث اخیر از جمله تصمیم ترامپ برای پُر کردن جای خالی روث گینزبرگ در دیوان‌عالی این کشور و موضوعات مهمی همچون عدالت و تقسیم ثروت، مناظرات این‌سری از انتخابات ریاست‌جمهوری را بسیار مهم کرده است. پس برای بایدن و ترامپ، مناظره‌ای که بامداد امروز برگزار شد و دو مناظره دیگر حکم حیاتی دارد. تقریبا میلیون‌ها آمریکایی زمان خود را تنظیم می‌کنند تا دست‌کم یکی از این سه مناظره را نظاره‌گر باشند. اکثر مردم انتظار قیاس دو ایده را دارند و منتظر یک مناظره داغ و آتشین هستند.

در حالی که دموکرات‌ها از تسلط ترامپ در مناظرات می‌ترسند و او را یک چالشگر و آشنا با مدیا می‌دانند، در این‌سوی میدان برخی با ابراز خوش‌بینی می‌گویند، جو بایدن شاید نتوانسته باشد در مناظرات درونی دموکرات‌ها موفق ظاهر شود اما او راه مناظره با جمهوری‌خواهان را خوب بلد است. آنها گواه سخنان خود را مناظره وی با سارا پی‌لین، معاون میت‌رامنی در سال ۲۰۱۲ معرفی می‌کنند که توسط جو بایدن تقریبا نابود شد. اما برخی می‌گویند سارا پی‌لین اصلا در قد و قواره یک سیاستمدار حرفه‌ای نبود و تنها به دلیل اعتقادات مذهبی از سوی نامزد جمهوری‌خواهان به‌عنوان معاون اول انتخاب شده بود و او اصلا راه مناظره با بایدن را بلد نبود.

ترامپ در ۱۴‌مناظره ابتدایی و عمومی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در حد یک «شومن قهار» ظاهر شد و دقیقا می‌دانست چگونه لحظه را از آن خود کند و حریف را اغلب با ادعاهای نادرست و واهی به چالش بکشد. با این حال مناظره اول در شرایطی برگزار شد که روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرده است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، به‌رغم درآمدهای فراوان و افزون بر ۴۰۰ میلیون دلاری خود تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده است. این موضوع می‌تواند برای ترامپ یک چالش اساسی ایجاد کند. در مقابل بایدن یک سناتور و سیاستمدار کلاسیک است که اطلاعات و دانش بالایی در سیاست و تاریخ دارد. او یک زندگی غم‌انگیز داشته است که می‌تواند برای مخاطبان یک درام جذاب باشد: «همسر و فرزند خود را در تصادف از دست داده و در زمان معاونت خود در ریاست‌جمهوری دوره باراک اوباما نیز یکی دیگر از فرزندانش سرطان گرفت و فوت کرد.» نقطه تاریک بایدن اما مناظرات ضعیف در انتخابات درون‌گروهی بوده است. منتقدان وی می‌گویند او با ۷۷ سال سن دیگر انرژی سابق را برای یک مناظره پر شور ندارد و این دقیقا همان چیزی است که ترامپ به‌دنبال آن است: نشان دادن جو بایدن به‌عنوان «جوی خوابالو» به مخاطبان خود.