سورپرایز اکتبر: ترامپ کرونا گرفت

این دو خبر اما مانند بمب در آمریکا و دنیا عمل کرد و جهان را به شوک فرو برد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز قبل از اعلام نتیجه آزمایش کرونای خود گفت: «تست کرونای هوپ هیکس، دستیار ارشد من مثبت شد. او سخت کار می‌کند. او ماسک به‌صورت دارد اما تستش مثبت شده است. من و همسرم نیز تست دادیم و منتظر جواب آزمایش هستیم.» ترامپ بعدا توییت کرد که وی و همسرش تا زمانی که نتایج آزمایش کرونا بیاید در قرنطینه می‌مانند. ترامپ در این توییت نوشت: هوپ هیکس که سخت و بدون استراحت کار می‌کند، تست کرونا داد و تست، مثبت بود. این وحشتناک است! من و بانوی اول نیز منتظر جواب تست هستیم و تا زمان اعلام نتیجه تست، در قرنطینه می‌مانیم. تصاویری که در روزهای اخیر از خانم هوپ هیکس منتشر شده، او را در کنار نزدیک ۲۰ نفر از مقام‌های آمریکایی و نزدیکان ترامپ نشان می‌دهد و دیده شده که او بدون ماسک سفر کرده است. قبل از اعلام این خبر کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، رئیس‌جمهوری برای خودش و تمامی کسانی که از وی و مردم آمریکا به‌صورت جدی حمایت می‌کنند،تدابیر امنیتی و بهداشتی در نظر گرفته است. سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده بود، کاخ سفید تلاش می‌کند تا هم در داخل عمارت و هم هنگام سفر رئیس‌جمهور اوضاع را تحت کنترل داشته باشد و کمترین احتمال ابتلا را در نظر بگیرد. با این حال ترامپ روز جمعه اعلام کرد نتیجه تست کرونای خودش و همسرش مثبت بوده است و آنها وارد قرنطینه شده‌اند. پزشک کاخ سفید اعلام کرده حال ترامپ و همسرش خوب است و بنابر اعلام کاخ سفید، ترامپ در محل کارش قرنطینه می‌شود و به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد. گفته می‌شود احتمالا کووید-۱۹ ترامپ از نوع بدون علامت باشد. در همین حال برخی از منابع خبری در آمریکا این احتمال را مطرح کرده‌اند که مایک‌پنس، معاون دونالد ترامپ، نیز باید به قرنطینه برود؛ چراکه او در دو روز گذشته همراه دونالد ترامپ بوده و احتمال مثبت شدن تست او نیز هست.

همچنین در پی این خبر ارزش سهام در بورس آمریکا به شدت کاهش یافته و سفر انتخاباتی ترامپ به فلوریدا هم لغو شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ترامپ در مناظره اول خود گفته بود که او همچنان برنامه‌های انتخاباتی خود را به شکل حضوری برگزار خواهد کرد و به بایدن نیز طعنه زد که به‌دلیل عدم حمایت مردم کارزارهای خود را حضوری برگزار نمی‌کند.

ترامپ برای ماه‌ها بود که از اهمیت این بیماری کاسته بود و حتی در روزهای اول آن را با سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکی دانسته بود. او پنج‌شنبه شب نیز گفته بود که پایان بیماری پاندمی در چشم‌انداز این کشور دیده شده است.

این خبر بد برای جمهوری‌خواهان در شرایطی اعلام شد که سی و یک روز دیگر به انتخابات باقی مانده است و نیمی از این ایام را ترامپ باید در قرنطینه به سر کند. افزون بر این هنوز تکلیف دو مناظره بعدی نیز مشخص نشده است. به گفته ناظران مثبت شدن تست کرونای ترامپ یک چالش جدی را برای کارزار انتخاباتی ترامپ به‌وجود آورده است. حتی اگر ترامپ همچنان بدون علامت باقی بماند او باز هم بیشتر دوران کارزار انتخاباتی خود را از دست خواهد داد. اما اگر او مریض شود، این سوال پیش می‌آید که آیا او اصلا باید برای رقابت‌ها باقی بماند یا نه؟

کاخ سفید هنوز نگفته است تا چه مدت دوران قرنطینه وی باید طی شود اما اصولا دوران قرنطینه دو هفته است و در صورت منفی شدن تست از قرنطینه خارج می‌شوند. همچنین مناظره دوم که قرار است ۱۵ اکتبر برگزار شود، روی هوا است. مشاوران ترامپ به وی توصیه کرده‌اند که باید یک سخنرانی عمومی برای مردم داشته باشد یا اینکه راهی پیدا کند تا به مردم اطمینان خاطر بدهد. با این حال دکتر شان کانلی، پزشک مخصوص کاخ سفید در اظهاراتی بیان کرد: «حال رئیس‌جمهور و بانوی اول خوب است و باید فعلا آنها در منزل خود بمانند.» او افزود: «در عین حال که رئیس‌جمهوری استراحت می‌کند از کارهای روزمره خود نیز غافل نخواهد شد و من هرگونه تغییر و تحولی را به‌روز رسانی خواهم کرد.»برخی از دستیارانش بدون آنکه بگویند او دارای علائم این بیماری بوده است یا نه، اما افرادی هستند که متوجه شده بودند که صدای ترامپ خش‌دار و مریض‌احوال شده است.

ناظران می‌گویند حتی اگر ترامپ دوران بیماری را همچنان بدون علامت طی کند باز هم این یک خسران بزرگ به کارزار انتخاباتی وی به‌حساب می‌آید؛ چراکه وی همواره این بیماری را دست کم گرفته بود. در واقع این بیماری در آمریکا روزانه جان هزار نفر را می‌گیرد و این کشور را در صدر کشورهایی قرار داده است که تلفات بالایی را تجربه می‌کنند. این در حالی است که او بارها گفته که این بیماری در حال نابودی است و همه چیز تحت کنترل قرار دارد. او بارها سخنان دانشمندان را درباره این بیماری دست کم گرفت و گفت آنها درباره این بیماری اشتباه می‌کنند.

خبری که دنیا را لرزاند

مارک لندلر و مایک ایوز، روز دوم اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند: دونالد ترامپ اولین رهبر دنیا نیست که به این بیماری مبتلا می‌شود. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل نیز پیشتر به این بیماری دچار شده بودند. از این دو نفر حال جانسون بسیار بد شد و حتی احتمال مرگ او نیز وجود داشت اما بولسونارو بیماری را راحت‌تر طی کرد. این بیماری برای ترامپ ۷۴ ساله خطر بیشتری دارد و خبر در مورد اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به یک بیماری بالقوه کشنده مبتلا شده است می‌تواند، بیش از هر رهبر دیگری، پیامد جهانی داشته باشد. از جمله اینکه این خبر موجب سقوط سهام در آسیا شد و شاخص سهام در آمریکا ۴/ ۱ درصد افت کرد و قیمت نفت نیز حدود ۳ درصد کاهش یافت.

در روزهای اخیر با توجه به تداوم پاندمی کرونا که بازار تقاضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همچنین افزایش تولید نفت خام، قیمت نفت پیش از این رخداد هم روند کاهشی را تجربه می‌کرد. در همین حال قیمت دلار آمریکا در برابر برخی ارزها مثل دلار استرالیا یک درصد افزایش یافت.

قیمت یورو و ین ژاپن نیز نسبت به دلار نیم‌درصد کاهش یافت. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بازارهای مهم سهام مانند شانگهای و هنگ‌کنگ تعطیل بودند و بازار سهام استرالیا ۳/ ۱ درصد سقوط کرد. با این حال برخی ناظران این نوسانات در بازارها را «شوک اولیه» و زودگذر توصیف کرده‌اند. اما ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به ویروس کرونا، آن هم تنها ۳۰ روز مانده به انتخابات این کشور، فقط در بازارهای جهانی سروصدا به پا نکرد. ولادیمیر پوتین، همتای روس دونالد ترامپ، صبح جمعه در تلگرامی خطاب به او آرزوی شفای عاجل برای رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش کرده است. بوریس جانسون به ترامپ پیامی داده و آرزو کرده است که زودتر بهبود پیدا کند. از سوی دیگر تدروس آدانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، نیز در واکنش به خبر ابتلای ترامپ و همسرش برای آنها آرزوی بهبودی سریع کرد.

دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به پیروی از سیاست‌های چین، انتقادات زیادی علیه آدانوم و این سازمان مطرح کرده بود. با این حال برخی از رهبران نزدیک به ترامپ نیز برای وی بهبودی سریع آرزو کرده‌اند. نارندا مودی، نخست‌وزیر هند در توییتی آرزوی بهبودی سریع وی و بانوی آول آمریکا را داشته است. اما دفتر کاهش خطرات بلایای طبیعی سازمان ملل نیز در حساب ماربری رسمی خود در توییتر نوشت: این یک یادآوری تلخ است که این بیماری فقر و غنی، ضعیف و قوی نمی‌شناسد و هیچ‌کس در برابر آن مصون نیست.» با این حال هر کدام از رهبران جهان صبح جمعه از خواب برخاستند و خبر مبتلا شدن ترامپ به ویروس کرونا را شنیدند احساس نگرانی نسبت به ناتوانی بالقوه آمریکا در نبود فرمانده کل قوای آمریکا کردند. هر چند که آمریکا از سلسله مراتب مناسبی برای اداره کشور بهره‌مند است، اما نفوذ ویروس به کاخ سفید و ملاقات هیکس با تعداد زیادی از افراد شاغل در آنجا، یک نگرانی بزرگ برای آمریکا به حساب می‌آید.


جانشین بالقوه ترامپ در انتخابات چه کسی است؟

  • پرسش مهم اگر حال ترامپ بر اثر ابتلا به کرونا وخیم شود و قادر به ادامه مبارزات انتخاباتی نباشد یا بر اثر این بیماری فوت کند، نامزد جمهوری‌خواهان چه کسی خواهد بود؟ تا به حال هیچ نامزدی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری درنگذشته است.
  • تنها در سال ۱۹۱۲ جیمز شرمن زوج انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان چند روز قبل از برگزاری انتخابات درگذشت. اما جمهوری‌خواهان تصمیم گرفتند جانشین او را پس از انتخابات یعنی در ۱۲ نوامبر و با برگزاری کنوانسیون ملی حزب و رای اکثریت انتخاب کنند.
  • بنابراین اگر نامزدی قبل از برگزاری انتخابات یا پس از آن و قبل از نشست کالج الکترال در اولین چهارشنبه دسامبر فوت کند، حزب براساس قوانین فدرالی و ایالتی خود جانشین را مشخص خواهد کرد. بنابراین لزوما زوج انتخاباتی جانشین نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد شد. با مشخص شدن فرد جانشین نام وی به کالج الکترال معرفی خواهد شد.

البته تعیین جانشین در حزب دموکرات کمی متفاوت است و این کار توسط کمیته ملی دموکراتیک انجام می‌شود. اما اگر نامزد رئیس‌جمهور آمریکا پس از آرای کالج الکترال و قبل از مراسم سوگند یعنی20 ژانویه فوت کند، طبق تفسیر از متمم20 قانون اساسی (تاریخ سوگند ریاست‌جمهوری را از ماه مارس به ژانویه منتقل کرد) تمام مسوولیت‌های او به معاونش محول می‌شود.