عذرخواهی «اون» از مردم

اما تحقق این وعده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این موشک‌ بالستیک قاره‌پیمای جدید ظاهرا بسیار بزرگ‌تر از موشک «هواسونگ-۱۵» است که پیشتر از آن رونمایی شده بود و بزرگ‌ترین موشک قاره پیما لقب گرفته بود. تحلیلگران کره جنوبی و برخی دیگر از تحلیلگران آشنا به مسائل این منطقه گفتند، اندازه این موشک جدید نشان می‌دهد که می‌تواند پرواز بلندتر، بیشتر و طولانی تری نسبت به دیگر موشک‌های این کشور داشته و کلاهک هسته‌ای قدرتمندتری را حمل کند. این تحلیلگران می‌گویند موشک مذکور تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته است و همین امر، این احتمال را مطرح کرده که شاید این موشک بیشتر یک ماکت بوده و یک نمایش قدرت محسوب می‌شود.

با وجود دیپلماسی گاه و بیگاه ترامپ با «اون» اما کره‌شمالی از بهبود فناوری‌های هسته‌ای و موشکی دست برنداشته است و حتی گفته می‌شود در بحبوحه مذاکرات دو کشور، کره‌شمالی همچنان در حال تحقیق و آزمایش روی تسلیحات جدید بوده است. گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید، رژه نظامی روز شنبه احتمالا تلاشی برای نشان دادن این مساله بود که پیشرفت‌های بیشتری در راه است. این گزارشگر می‌افزاید با وجود اینکه این موشک آزمایش نشده اما معلوم نیست آیا یک موشک واقعی بود یا ماکتی از یک موشک. رهبر کره‌شمالی در سخنرانی خود طی این رژه بدون اشاره به ایالات متحده گفت:«ما به تقویت بازدارندگی جنگی مان ادامه خواهیم داد و این درست‌ترین روش دفاع از خود است». وقتی کره‌شمالی در اواخر سال ۲۰۱۷ موشک «هواسونگ ۱۵» را آزمایش کرد، این ادعا مطرح شد که این موشک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای از توانایی رسیدن به هر نقطه از خاک ایالات متحده برخوردار است. اگرچه کره‌شمالی ۳ آزمایش در رابطه با ICBMsهای خود انجام داده است اما معلوم نیست آیا این کشور از فناوری لازم برای محافظت از کلاهک هسته‌ای در هنگام ورود مجدد به اتمسفر و رسیدن به هدف برخوردار است یا خیر.

به گفته تحلیلگران، این موشک جدید روی یک وسیله نقلیه با ۲۲ چرخ به نمایش گذاشته شد. یک مقام ارشد دولت آمریکا، نمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیمای قبلا دیده نشده از سوی کره‌شمالی را «ناامیدکننده» خواند و از دولت خواست مذاکره را آغاز کند تا به خلع سلاح کامل هسته‌ای دست یابد. این مقام اظهار کرد: «دیدن اینکه کره‌شمالی برنامه ممنوع هسته‌ای و موشک بالستیک خود را نسبت به کار کردن در راستای آینده روشن‌تر برای مردم این کشور در اولویت قرار می‌دهد، ناامیدکننده است. ایالات‌متحده از جمهوری خلق کره می‌خواهد که در مذاکرات پایدار و اساسی برای دستیابی به خلع سلاح کامل هسته‌ای، شرکت کند». همزمان، رهبر کره‌شمالی در جریان رژه نظامی روز شنبه ۱۹ مهر که با نمایش موشک‌های بالستیک دوربرد این کشور برای اولین بار پس از دو سال همراه شد، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس حزب حاکم کارگران این کشور در سخنانی احساسی از مردم کشورش عذرخواهی کرد که نتوانسته زندگی شهروندان کره‌شمالی را ارتقا دهد.

کیم‌جونگ‌اون تحریم‌های بین‌المللی، توفان‌ها و شیوع کرونا را عاملی دانست که اجازه نداد وعده‌های پیشرفت اقتصادی محقق شود. او گفت: «شرمنده‌ام که هرگز نتوانسته‌ام به درستی اعتماد عظیم شما را تلافی کنم. تلاش و از خود گذشتگی من برای بیرون آوردن مردم از وضعیت معیشت دشوار کافی نبود». رهبر کره‌شمالی در ادامه از تلاش‌های ارتش کشورش بابت سخت‌کوشی در واکنش به توفان‌های تابستانی ویرانگر و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد. او همچنین به اینکه حتی یک شهروند کره‌شمالی هم تست مثبت نداشته است، بالید؛ تاکیدی که پیشتر کره‌جنوبی و ایالات‌متحده زیر سوال بردند. رسانه دولتی کره‌شمالی هم گزارش داد، این محدودیت‌ها موجب تاخیر در اجرای پروژه‌های اقتصادی و ساخت‌وسازهای کلیدی شده است. رهبر کره‌شمالی گفت «ما به ساخت توان دفاعی ملی و بازدارندگی جنگی دفاع از خود ادامه خواهیم داد.» او همچنین وعده داد تا از توان نظامی کشورش برای حملات پیش‌دستانه استفاده نکند.

در هر حال، گزارشگر نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، مقام‌های کره‌جنوبی مدت‌ها قبل بر اساس شواهد اطلاعاتی گفته بودند که کره‌شمالی در حال توسعه نسخه جدید از یک موشک قاره پیمای «قدرتمندتر» است. بر اساس آخرین اخبار، مقام‌های آمریکایی هنوز اظهارنظری در این مورد نداشتند که آیا این موشک جدید به راستی قدرتمندتر از موشک‌های قبلی است یا خیر. این گزارشگر با اشاره به همان مقام ارشد دولت ترامپ که نخواست نامش فاش شود گفت اگرچه دولت ترامپ همچنان در تلاش است تا راه دیپلماسی را دنبال کند، اما این نمایش قدرت از سوی پیونگ یانگ نشان می‌دهد که کره‌شمالی «برنامه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک ممنوعه را همچنان در اولویت خود دارد و این بسیار ناامید‌کننده است.» گزارشگر نیویورک تایمز همچنین نوشت که «اون» بخش زیادی از سخنرانی خود را به تشکر از مردم و ارتش کشور اختصاص داد. او از اینکه مردم و ارتش «چالش‌ها و دشواری‌های سختی» را از سر می‌گذرانند- از جمله زندگی زیر سایه تحریم‌ها و بستن موقت مرزهای چین با این کشور به این دلیل که این شریک تجاری می‌خواست مانع از سرایت کرونا به کشور ما شود- پوزش خواست. او همچنین از اینکه نتوانسته بهبود چشمگیری در زندگی مردم به وجود آورد اظهار تاسف و عذرخواهی کرد. رهبر کره‌شمالی در حالی که با چشمانی گریان سخن می‌گفت و با تشویق مکرر حاضران مواجه شده بود، افزود:«به دلیل تمام این کم و کاستی‌ها واقعا متاسفم. تلاش‌های من برای اینکه مردم از دشواری در زندگی خلاص شوند کافی نبود». یک متخصص مسائل کره‌شمالی به نام «ژان. اچ.‌لی» در مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون برای محققان واشنگتن، در ایمیلی به نیویورک تایمز گفت:«تاسف احساسی رهبر کره‌شمالی روشی زیرکانه برای انداختن تقصیر به گردن شرایط خارج از کنترل او و نیز انحراف توجهات از منابع عظیمی بود که به پای تسلیحات هسته‌ای ریخته شده است.» چنین است که برخی تحلیلگران و کارشناسان مسائل این کشور بر این باورند که رهبر کره‌شمالی به جای بازی با احساسات مردم و گریستن پیش چشم حاضران و رسانه‌ها بهتر است منابع عظیم مالی کشور را صرف رفاه و بازسازی اقتصادی کند نه اینکه این منابع را صرف نظامی‌گری و تسلیحات هسته‌ای و موشکی کند.

گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید، سخنرانی رهبر کره‌شمالی از یک جهت دیگر قابل توجه بود: اینکه در سخنرانی اش بر خلاف دفعات قبل از لفاظی علیه آمریکا و کره‌جنوبی خبری نبود. در عوض، «به تمام مردمی که در گوشه و کنار جهان» به خاطر کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده یا آسیبی از آن دیده‌اند «تسلیت» گفت و با آنها «همدردی» کرد. او پیش تر در پیامی به ترامپ خواستار بهبود سریع او شده بود. این رژه - که برخلاف مراسم قبلی در شب برگزار می‌شد – برای بالا بردن روحیه مردم و ارتش پس از یک سال سخت (ازجمله سیل ویرانگر) بود. او در حالی عینک بر چشم داشت که سربازان پیاده با کوبیدن پا بر زمین رژه می‌رفتند و شعار «از کیم‌جونگ‌اون با جانمان دفاع می‌کنیم» سر می‌دادند در حالی که هواپیماهای نظامی هم در هوا به پرواز درآمده و آتش بازی نیز برگزار شد. آسمان تیره شب چنان روشن شد که گویی میانه روز است. اما واقعیت مهم، مجموعه قابل توجهی از ستون‌های توپخانه، تانک، راکت و موشک بود. تحلیلگران از محاسبه سیاسی دقیق «اون» در مورد این مساله می‌گویند که چگونه مراسم سالگرد حزب را برگزار کند. این در حالی است که دیگر چیزی به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آمریکا نمانده است. به نظر می‌رسد رهبر کره‌شمالی قصد داشت با نشان دادن جدیدترین موشک قاره‌پیمای خود این پیام را به جهان و به ویژه کاخ سفید بفرستد که این کشور از توان کافی برای مقابله با تهدیدات نظامی روزافزون برخوردار است و تفاوتی ندارد که ساکن بعدی کاخ سفید چه کسی باشد.