«هلن کوپر» در گزارش ۱۲ اکتبر برای نیویورک تایمز نوشت، اظهارات وی پس از آن صورت می‌گیرد که کاخ سفید در روزهای اخیر از ارائه اطلاعات بیشتر درخصوص مساله تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان سر باز زد. ژنرال میلی قبل از مصاحبه آگاه بود که از وی در مورد اظهارات ترامپ و مشاور امنیت ملی او «رابرت اوبراین» پرسیده خواهد شد. او در این مصاحبه می‌کوشید میان خود با پذیرش هرگونه جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فاصله بگذارد. او می‌کوشید به گونه‌ای سخنانش را سازمان دهد که تناقض مستقیمی با اظهارات ترامپ نداشته باشد. او رابطه کاری خوب و‌چهره‌به‌چهره‌ای با ترامپ دارد.

اوبراین روز چهارشنبه در جمع حاضران در لاس وگاس اعلام کرد که ایالات متحده نیروهای خود را در افغانستان تا اوایل سال آینده به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد. این به نوبه خود موجب شد وزارت دفاع ابرو در هم بکشد ؛چرا که مقام‌های این وزارتخانه در تلاشند تا سطح نیروها را به ۴۵۰۰ نفر کاهش دهند. اما ترامپ با یک توییتر، بیشتر بر میزان تناقضات و ابهامات افزود. او در تناقضی آشکار با اوبرین اعلام کرد که براساس زمان بندی، تا اوایل کریسمس تمام نیروهای آمریکایی به کشور باز می‌گردند. ترامپ در توییتر خود نوشت:«ما باید آن میزان از زنان و مردان باقی مانده و شجاع راکه در افغانستان خدمت می‌کنند  تا اوایل کریسمس به کشور بازگردانیم». به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، مقام‌های وزارت دفاع با این سخنان متناقض غافلگیر شده‌اند و بنابراین، ژنرال میلی در مصاحبه خود به نظر می‌رسید که می‌خواهد هم ناامیدی خود از زمان بندی سریع را اعلام کند و هم این سخنان و پیام‌های متناقض را مطرح و به گوش بالادستی‌ها برساند.

ژنرال میلی گفت: « فکر می‌کنم رابرت اوبراین یا هر کس دیگری می‌تواند هر طور که صلاح می‌داند به حدس و گمان بپردازد. من می‌خواهم بر اساس شرایط و برنامه‌هایی که از آنها آگاه هستم و گفت‌وگوهایم با رئیس‌جمهور، تحلیل دقیقی از اوضاع انجام دهم.» پس از شیوع ویروس کرونا که از دو‌هفته پیش در کاخ‌سفید آغاز شد، ژنرال‌میلی تقریبا به همراه تمام اعضای ستاد مشترک ارتش در خانه قرنطینه شده است. در حالی که ترامپ اعلام کرده که پس از حضور در مرکز پزشکی «والتر رید» دیگر عاری از ویروس است و ناقل نیست؛ اما بیشتر مقام‌های وزارت دفاع پس از حضور در کاخ سفید به میزبانی ترامپ هنوز در قرنطینه هستند. دریاسالار «چارلز ری»، معاون فرمانده گارد ساحلی، پس از حضور در این رویداد به کرونا مبتلا شد.

ترامپ که سابقه‌ای طولانی در استفاده از توییتر برای اعلام یک سیاست یا خط‌مشی مشخص دارد، بارها مقام‌های مختلف را با اعلام آن سیاست‌ها غافلگیر کرده است. ترامپ حتی بدون اعلام به پنتاگون یا بدون هیچ مشورتی با فرماندهان ارشد آن، سخن از کاهش نیروها در افغانستان به میان آورد. چنانکه در سال ۲۰۱۸ در سوریه چنین کرد و باعث شد «جیم متیس» از سمت وزارت دفاع استعفا دهد.

پنتاگون مکانی است که طبق قوانین و مقررات اداره می‌شود و مقام‌های وزارت دفاع یک بار دیگر در روز دوشنبه اظهار کردند ارتش به دستوراتی که از طریق توییتر ارسال می‌شود، وقعی نمی‌نهد. ژنرال‌میلى در مصاحبه با NPR هنگام صحبت در مورد توافق با مقام‌های افغان و طالبان گفت که ارتش آمریکا به شکل مشروط – و بر اساس اوضاع ملموس در روی زمین- مجاز به انجام این کار است تا بدون به خطر افکندن ماموریت، این عمل انجام گیرد. ژنرال میلی گفت: «این تصمیم رئیس‌جمهور در مورد عقب‌نشینی مشروط بود.بنابراین، ما همه شرایط را از نزدیک زیر‌نظر داریم و رصد می‌کنیم و ما به‌عنوان ارتش، در این شرایط بهترین توصیه‌های نظامی خود را ارائه می‌دهیم تا رئیس‌جمهور بتواند تصمیمی آگاهانه، عاقلانه و مسوولانه اتخاذ کند.»

مقام‌های ارشد نظامی همواره اظهار کرده‌اند که خروج سریع از افغانستان، در حقیقت توافق صلح به دست آمده با طالبان در ماه فوریه را به خطر می‌اندازد. در ماه‌های اخیر، ترامپ بارها ابراز تمایل کرده که نیروهای آمریکایی زودتر از جدول زمانی مشخص شده در توافق نامه صلح ۲۹ فوریه - که مقرر می‌داشت اگر نیروهای شورشی به شرایط مشخص عمل کنند، نیروهای آمریکایی ظرف ۱۲ تا ۱۴ ماه عقب‌نشینی خواهند کرد- افغانستان را ترک کنند. پنتاگون سعی کرده تا با یک فرمانده کل قوا که مرتبا ارتش را با تصمیمات خود غافلگیر می‌کند، کار کند. طالبان و مذاکره کنندگان مورد حمایت دولت افغانستان، هم به نوبه خود، هنوز در پیشبرد گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی تلاش می‌کنند.