در طول جلسه استماع ۱۲ ساعته که مبتنی بر پرسش و پاسخ بود، قاضی برت از سوی دموکرات‌ها برای اظهارنظر در باب بیمه‌های همگانی و خدمات درمانی، بحث هم‌جنس‌بازها، حق سقط جنین و بحث اختلاف در نتیجه انتخابات تحت فشار قرار گرفت. ایمی کانی برت، یک حقوقدان محافظه‌کار است و گزینش او به‌عنوان یکی از قاضیان حاضر در ترکیب دیوان عالی آمریکا، بر وزن نیروهای محافظه‌کار در این نهاد عالی می‌افزاید. تصمیم‌گیری درباره عضویت در دیوان عالی برعهده مجلس سنا است؛ مجلسی که اکثریت آن در اختیار سناتورهای جمهوری‌خواه قرار دارد. دموکرات‌ها نگران آن هستند که عضویت برت در دیوان عالی، بیمه درمانی آمریکا که به «اوباماکر» شهرت یافته را به خطر بیندازد. افزون بر آن، ایمی برت مخالف سقط جنین و از هواداران حق تملک سلاح برای شهروندان آمریکا است.

همچنین در صورت بروز اختلاف نظر بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، تصمیم در این‌باره نیز از جمله وظایف این نهاد حقوقی است. گرچه ناظران و تحلیلگران بر این باورند که دیوان عالی آمریکا تبدیل به اهرم سیاسی شده و از استقلال حقوقی برخوردار نیست، اما ایمی برت بر استقلال نظر و رای خود به‌عنوان یک حقوقدان تاکید کرد. در این راستا ایمی برت در سخنان خود خطاب به سناتورها گفت: «تصمیم‌های سیاسی در شمار وظایف نمایندگان سیاسی است که از سوی مردم انتخاب می‌شوند و به آنها پاسخگو هستند. حال آنکه مردم نمی‌توانند از دادگاه‌ها انتظار داشته باشند، تصمیم‌های سیاسی اتخاذ کنند و دادگاه‌ها نیز نباید به چنین امری تن بدهند.» این در حالی است که عملا افزایش نقش دیوان عالی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی می‌تواند از اختیارات و وظایف کنگره آمریکا بکاهد.

اعلام نامزدی ایمی برت برای عضویت در دیوان عالی آمریکا به خودی خود، بیش از پیش به نقش این نهاد، جلوه‌ سیاسی بخشیده است. سناتورهای دموکرات جلسه معارفه را در روز اول و دوم عمدتا به «اوباماکر» اختصاص دادند. هر یک از سناتورهای دموکرات، تصویری از خانواده‌ای را به همراه خود آورده بود که از مزایای این بیمه درمانی بهره گرفته‌ است. قاضی برت پیشتر در مورد این قانون منفی سخن گفته بود اما در طول جلسه ۱۲ ساعته روز سه‌شنبه تصریح کرد که نیامده است قوانین خدمات درمانی را نابود کند. او تاکید کرد که آمده است قانون را به کار گیرد و حاکمیت قانون را پیش ببرد. با این حال دموکرات‌ها تضمین‌های قاضی برت در مورد قوانین خدمات درمانی یا اوباماکر را بی‌معنی می‌خوانند. آنها استدلال می‌کنند که ترامپ فعلا در این مرحله نیازی به وی برای تغییر قوانین ندارد، بلکه او به این دلیل قاضی برت را انتخاب کرده است که در انتهای فرآیند از او استفاده کند.

سناتور همنام قاضی برت، ایمی کلوبوچار می‌گوید در این شرایط باید پرونده سوابق قاضی برت را به مردم سپرد تا آنها در این خصوص تصمیم بگیرند. به اعتقاد وی، انتصاب قاضی برت، آسیب‌های جدی به قانون اوباماکر وارد خواهد کرد. ترامپ از روزی که پایش را به کاخ سفید گذاشت، قصد داشته این قانون را از بین ببرد اما هنوز نتوانسته برای آن جایگزینی تعیین کند. گفتنی است  جلسات معارفه به این صورت است که سناتورهای هر دو  حزب فرصت خواهند داشت درباره پیشنهاد عضویت ایمی برت از سوی دونالد ترامپ، به بحث و گفت‌وگو بپردازند. در این شرایط جمهوری‌خواهان روز ۲۳ اکتبر (حدود ۱۰ روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) را به‌عنوان موعد رای‌گیری بر سر ایمی برت تعیین کرده‌اند.