در اعلامیه مشترک سه کشور آمده است: «رهبران پذیرفتند که روابط میان دو طرف عادی شود و به خصومت میان دو طرف خاتمه داده شود.» ترامپ در ادامه سخنانش افزود که انتظار دارد فلسطینیان و دیگر کشورها از جمله عربستان سعودی هم بپذیرند که روابط نزدیک با اسرائیل در ماه‌های آینده را برقرار سازند.

به نوشته الجزیره، خارطوم سومین کشور عربی است که در دو ماه گذشته روابط خود با اسرائیل را برقرار کرده است. امارات هم از این توافق استقبال کرد و آن را «گام مهمی برای تقویت امنیت و موفقیت در منطقه» نامید. این اقدام برای سودان «سود و زیانی» دوجانبه داشت. احزاب «الامه»، «کنگره مردمی» و «بعث سودان» ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با اقدام خارطوم در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تشکیل یک جبهه مقاومت در برابر عادی‌سازی را خواستار شدند. «واصل ابو یوسف»، از مقام‌های سازمان آزادی بخش فلسطین (PLO) هم گفت که برقراری رابطه سودان با اسرائیل «خنجری از پشت بر پیکر فلسطین است». این مقام فلسطینی افزود: تصمیم کشورهای آفریقایی برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل و حرکت در مسیر امارات و بحرین باعث نمی‌شود که «ما دست از باور خود به تداوم نبرد» دست برداریم. «فوزی برهوم»، سخنگوی حماس هم گفت این اقدام سودان «حرکت در مسیری اشتباه است». همزمان ده‌ها نفر از فلسطینیان علیه عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی در شهر رفح نوار غزه تظاهرات کردند.اما وزارت امور خارجه آمریکا بعد از توافق عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی، از تخصیص بسته کمک‌های ۸۱ میلیون دلاری برای بحران بشردوستانه سودان خبر داد. براساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، این کمک مالی بیش از ۶۴ میلیون دلار از دفتر کمک‌های بشردوستانه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده و ۱۷ میلیون دلار از دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجرت در وزارت امور خارجه این کشور را شامل می‌شود. در این بیانیه آمده است که این کمک‌ها در راستای کمک بشردوستانه آمریکا به افراد در معرض خطر، از جمله افراد آسیب‌دیده از سیل اخیر و نیز پناهندگان و آوارگان به دلیل درگیری در دارفور و سودان جنوبی و سایر مناطق این منطقه است.

پس از پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت از سوی خارطوم به خانواده‌های قربانیان انفجارهای سفارت آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا و دارالسلام، پایتخت تانزانیا در اوت ۱۹۹۸ و نیز ناو آمریکایی «یو‌اس‌کول» در سواحل یمن در اکتبر ۲۰۰۰، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه طرحی را برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم امضا کرد. بر اساس این گزارش، حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، بارقه امید بزرگی برای اقتصاد سودان است که با بدهی‌های ۶۰ میلیارد دلاری، نرخ تورم ۲۱۲ درصدی، نابسامانی وحشتناک در تمام بخش‌های تولیدی، خدماتی، زیرساخت‌ها، فروپاشی نیمه کامل در بخش بانکی و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی روبه‌رو بوده و از نرخ فقر بالای ۷۰ درصد و بیکاری ۴۰ درصد رنج می‌برد. فارغ از حرف و حدیث‌هایی که میان برخی طرف‌های سودانی در این رابطه وجود دارد اما «ابو هاجه»، مشاور رسانه‌ای رئیس شورای حاکمیتی سودان، در مقاله‌ای نوشت: «آنچه در کشور ما در راستای در پیش گرفتن سیاست درهای باز در روابط خارجه ما و برداشتن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم انجام شد، به منزله ریشه‌کن کردن هویت سودانی یا پایان تاریخ و فروش مساله فلسطین نیست». برخی گزارش‌ها هم از این حکایت دارند که پس از حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم، این کشور در نظر دارد حزب‌الله لبنان را در زمره گروه‌های تروریستی قرار دهد. الجزیره در گزارش خود همچنین افزود نتانیاهو از آنچه «افزایش دایره صلح» و «آغاز عصر جدید» در منطقه است ابراز خرسندی کرد. این گزارش افزود که اندکی قبل از اعلام رابطه اسرائیل و سودان، ترامپ نام سودان را از کشورهای حامی تروریسم خط زد.