او گفته بود که جدایی‌طلبی اسلامی تهدیدی برای فرانسه است و می‌کوشد تا کنترل برخی اجتماعات مسلمان در این کشور را به دست بگیرد. مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ضمن اظهارات توهین‌آمیز در مورد دین اسلام گفته بود که دولت این کشور در ماه دسامبر لایحه‌ای را ارائه خواهد داد که «قانون ۱۹۰۵» که رسما دین را از دولت در فرانسه جدا می‌ساخت، تقویت می‌کند. به نوشته الجزیره، اظهارات مکرون افزون بر حمایت‌های او از انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر موجب فراخوانی در فضای مجازی و واقعی برای تحریم کالاهای فرانسوی از سوپرمارکت‌های کشورهای عربی و ترکیه شد. هشتگ‌هایی با عنوان «#BoycottFrenchProducts» و «#NeverTheProphet» به انگلیسی و عربی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی «ترند» شد از جمله در کویت، قطر، فلسطین، مصر، الجزایر، اردن، عربستان و ترکیه.

وزارت خارجه فرانسه در همین ارتباط در بیانیه‌ای اعلام کرد: «درخواست‌ها برای تحریم بیهوده است و باید فورا متوقف شود. همچنین تمام حملاتی که کشورمان در معرض آن قرار دارد و اقلیت تندرو پشت آن هستند، باید متوقف شود.» در این بیانیه آمده است: «درتعدادی از کشورهای خاورمیانه طی روزهای اخیر درخواست‌هایی برای تحریم کالاهای فرانسه به‌ویژه در زمینه کشاورزی و غذایی صورت گرفت. همچنین برخی با عبارت‌هایی که بیشتر ایجاد انزجار و نفرت می‌کند، خواهان تظاهرات شدند. این درخواست‌ها مواضعی را که فرانسه به خاطر آزادی بیان و آزادی مذهب و مخالفت با نفرت‌پراکنی از آن دفاع می‌کند، خدشه‌دار می‌کند.» اظهارات وزارت خارجه فرانسه همزمان با توییت مکرون ایراد شد. وی در توییتی گفت: «هیچ چیزی نمی‌تواند ما را به عقب بازگرداند. ما به تمامی تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم و به هیچ وجه اظهارات کینه‌توزانه را نمی‌پذیریم، بلکه از مذاکره عاقلانه دفاع می‌کنیم. ما همواره از کرامت انسان و ارزش‌های انسانی دفاع می‌کنیم.»

از سوی دیگر، «جبران نایار پشیمام»، در گزارش ۲۵ اکتبر برای رویترز نوشت، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با فرستادن نامه‌ای به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک خواستار جلوگیری از همرسانی محتوای اسلام‌هراسی در این شبکه اجتماعی شد. عمران خان در این نامه گفت که «رشد اسلام‌هراسی» به‌ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، باعث تشویق افراط‌گرایی و خشونت «در سراسر جهان» می‌شود. او هشدار داد که عدم جلوگیری از چنین اقداماتی موجب افزایش تندروی در میان مسلمانان می‌شود. عمران خان، رئیس‌جمهور فرانسه را هم بی‌نصیب نگذاشت و او را به دلیل «حمله به اسلام» سرزنش کرد. به نوشته رویترز، خان در نامه خود نوشت: «از شما می‌خواهم همان ممنوعیتی را که برای مطالب در پیوند با هولوکاست در فیس‌بوک به کار برده‌اید برای مطالب با محتوای اسلام‌هراسی و نفرت علیه اسلام را نیز اعمال کنید.» وی تاکید کرده است: «امروز شاهد برنامه‌هایی علیه مسلمانان در بخش‌های مختلف جهان هستیم. در برخی کشورها مسلمانان از حق شهروندی و انتخاب‌های دموکراتیک شخصی محروم می‌شوند؛ کشورهایی چون فرانسه و هند.» خان همچنین در بخش دیگری از نامه خود نوشت: «در هند قوانین ضد مسلمانی مثل قانون CAA وNRC و کشتارهای هدفمند مسلمانان و مقصر دانستن مسلمانان به دلیل شیوع کرونا ویروس نمایشی از پدیده اسلام هراسی است. در فرانسه اسلام با تروریسم پیوند داده شده و کاریکاتورهای موهن اسلام و پیامبر ما را هدف گرفته است. این منجر به قطبی شدن و به حاشیه راندن هر چه بیشتر مسلمانان در فرانسه شده است. فرانسه چطور می‌تواند میان مسلمانان افراطی و جریان اصلی شهروندی یک مسلمان تمایز بدهد؟ ما شاهدیم که چطور به حاشیه راندن به افراط‌گرایی منجر می‌شود؛ آنچه دنیای امروز نیازی به آن ندارد.» سخنگوی فیس‌بوک هم به رویترز گفت که این شرکت مخالف تمام اشکال نفرت است و اجازه نمی‌دهد حملاتی بر مبنای نژاد، قومیت و منشأ ملی و مذهب صورت گیرد. این سخنگو افزود: «به محض کسب اطلاع از این امر و ثابت شدن صحت آن، آن سخنرانی نفرت پراکن را حذف خواهیم کرد.» آخرین گزارش شفافیت فیس‌بوک برای شش ماه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹، نشان داد که پاکستان منبع دومین درخواست برای محدود کردن چنین محتواهایی پس از روسیه بوده است. سخنگوی فیس‌بوک همچنین به رویترز گفت بیشتر درخواست‌ها در مورد حذف محتواهای مربوط به اسلام از پاکستان می‌آید. این درخواست‌ها از پاکستان بیش از هر کشور دیگری است.