تمرکز کمپین‌ها بر ایالت حساس فلوریدا

فلوریدا همان سدشکن سیاسی قدیمی که ایالتی موسوم به ایالت میدان نبرد یا چرخشی است، میهمان دو مدعی ورود به کاخ سفید بود: جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان. این دو نامزد برای اینکه شکنندگی خود را در این ایالت به حداقل برسانند، دست به یک رقابت برای ربودن آرای مردمش زده‌اند. 

ترامپ در واقع در جایی ظاهر شد که چهار سال پیش رفتار سختگیرانه‌ای با وی داشتند و او در تامپا در رقابت با هیلاری کلینتون، انتخابات را واگذار کرد. حالا رئیس‌جمهوری با حضور در تامپا، با فاسد خواندن دموکرات‌ها به دنبال رای میانه‌روها و مستقل‌ها است. به همین منظور او روز دوشنبه سخت‌ترین حمله خود را علیه جو بایدن انجام داد.

در مقابل بایدن نیز نیاز دارد تا حاشیه امنیت بیشتری را در رای لاتین‌تبارها به دست آورد؛ چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او در بین جمعیت متفرق فلوریدا از این ناحیه آسیب‌پذیر است. وی با فراخوانی صریح آمریکایی‌های کوبایی‌تبار و ونزوئلایی‌تبار، موارد نقض حقوق بشری در هاوانا و کاراکاس را یادآوری کرد. 

اتفاقات روز دوشنبه نشان می‌دهد نه تنها دو نامزد مهم‌ترین گره سیاسی خود را در فلوریدا می‌بینند، بلکه موقعیت خود را در این ایالت بسیار نامطمئن می‌بینند. اگرچه بایدن توانسته است آرای سالخوردگان را که در چهار سال پیش، پایگاه ترامپ بودند‌، برباید، اما هنوز در بخش‌هایی از جمعیت این ایالت مشکلاتی دارد. ترامپ نیز در میان جمعیت محافظه‌کار این ایالت پایگاه خود را حفظ کرده است اما در برخی دیگر از قومیت‌ها با مشکلاتی روبه رو است. همانند ترامپ، مشخص نیست که بایدن توانسته باشد با پیام خود پیروزی‌اش را در این ایالت طنین‌انداز کند. اما بایدن بر این باور است که فلوریدا می‌تواند نقش تعیین‌کننده برای پیروزی در انتخابات داشته باشد. بایدن در کارزار فضای باز خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: «اگر ما فلوریدا را ببریم، کار تمام است؛ ما برده‌ایم.»

بایدن در این کارزار روی ضعف ترامپ در مدیریت ویروس کرونا در ایالات متحده متمرکز شد و گفت رای‌دهندگان از وحشی‌گیری این ویروس به ستوه آمده‌اند. این ایالت توریستی از ناحیه کرونا ضربات فراوانی دیده و بسیاری از مشاغل در حوزه توریسم از بین رفته است. افزون بر این به نظر می‌رسد این بیماری در این ایالت مجددا در حالت اوج قرار گرفته است. تنها در سه روز اخیر 4 هزار مورد جدید در این ایالت گزارش شده است. 

بایدن در آن روز بارانی گفت که تنها در این ایالت 16 هزار نفر جان خود را به دلیل این ویروس از دست داده‌اند. او مقصر وضعیت فعلی در این ایالت را تنها رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند و وی را گسترش‌دهنده بزرگ این حادثه خواند. 

با این حال بایدن یک رقیب جدی در آمریکا دارد: «اقتصاد». گزارش‌ها حکایت از این دارد که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه سوم سال میلادی، رکوردشکن بوده است و انتشار این خبر می‌تواند یک کمک‌کننده موثر برای کارزار انتخاباتی ترامپ باشد. رویترز در این باره در گزارشی نوشت: اقتصاد آمریکا در سه ماه سوم با سرعت تاریخی رشد کرد، زیرا دولت بیش از 3 تریلیون دلار صرف کمک به رهایی از پاندمی کرد که به هزینه‌های مصرف‌کننده دامن زد. با این حال بهبود زخم‌های عمیق ناشی از رکود کووید-19 ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. نرخ رشد سالانه 1/ 33درصد که توسط وزارت بازرگانی در روز پنج‌شنبه گزارش شد، می‌تواند آخرین کارت اقتصادی مهم، تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری باشد که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود. 

 او اما به جای اینکه از بزرگ‌ترین کار اقتصادی خود صحبت کند، تنها 5 دقیقه به آن وقت داد و عمده وقتش را در کارزار انتخاباتی به حمله به بایدن اختصاص داد. 

اخبار خوب برای کارزار انتخاباتی در حالی منتشر می‌شود که هر روز در رای‌گیری زودهنگام رکورد تازه‌ای زده می‌شود. گزارش‌ها حاکی است که تا روز پنج‌شنبه بیش از ۸۰ میلیون آمریکایی زودتر از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند. به گزارش رویترز، «پروژه انتخابات ایالات متحده» در دانشگاه فلوریدا اعلام کرده است، پنج روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر میزان مشارکت کسانی که تا روز پنج‌شنبه رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند، به بیش از ۵۸ درصد کل کسانی رسیده است که در سال ۲۰۱۶ رای داده بودند.

طبق این گزارش، آمار کسانی که تاکنون رای داده‌اند نشان می‌دهد احتمالا رکورد تازه‌ای از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقم خواهد خورد. بخش اعظمی از آرای زودتر از موعد از طریق پست ارسال شده‌اند در همین حال نگرانی‌هایی درخصوص به موقع نرسیدن برخی از آرا از طریق پست مطرح شده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که در آن دونالد ترامپ به پیروزی رسید ۱۳۸ میلیون نفر مشارکت کرده بودند. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، ۴۷ میلیون آمریکایی زودتر از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌ بودند. برخی خبرگزاری‌ها از جمله سی‌ان‌ان می‌‌گویند جمهوری‌خواهان نیز در انتخابات زودهنگام در حال مشارکت هستند و آنها فاصله خود را با دموکرات‌ها کمتر کرده‌اند. این موضوع رقابتی‌تر شدن انتخابات سال جاری را نشان می‌دهد. 

روز پنج‌شنبه نیز دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در ایالت فلوریدا به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دادند تا نشان دهند در حالی که کمتر از چهار روز به انتخابات باقی مانده است، رقابت بین این دو نامزد داغ‌تر شده است.