کار «ترامپ» تمام شد

روند شمارش آرا در چند ایالت باقیمانده در آمریکا بسیار فرسایشی شده است. علت این فرسایش به آرای پستی باز می‌گردد. برای همین بایدن در سخنرانی‌اش، به‌رغم اینکه تلویحی خود را در مسیر پیروزی نشان داد اما از هواداران خود خواست صبوری پیشه کنند. پیش از این هم ترامپ بایدن را برای سخنرانی‌اش تهدید کرده بود که نباید پیروزی قطعی‌اش را اعلام کند و نامزد دموکرات‌ها نیز آشکارا اعلام پیروزی نکرد. این در حالی است که بایدن در ایالت پنسیلوانیا در حال افزایش فاصله‌اش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر است. پیروزی در این ایالت کار ترامپ را تمام می‌کند و دیگر برای باقی ایالت‌ها نیازی به آرای الکترال ندارد و افزودن هر رای الکترال دیگر به معنی شکاف بیشتر در پیروزی بایدن محسوب می‌شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز در حال حاضر فاصله بایدن با ترامپ در ایالت پنسیلوانیا به ۲۸ هزار رای رسیده است. در مراحل اولیه شمارش آرا که عمدتا اختصاص به آرای حضوری داشت، ترامپ با صدها هزار رای فاصله، بایدن را پشت سر گذاشته بود اما نوبت به آرای پستی که رسید، بایدن خود را آرام آرام بالا کشید. با اینکه بایدن در این ایالت در حال کاهش فاصله‌اش با ترامپ است، در سخنرانی شب جمعه خود که انتظار می‌رفت، سخنرانی‌اش برای پیروزی باشد، از مردم خواست که آرام باشند و تا لحظه آخر شمارش آرا صبوری پیشه کنند. با این حال در لحظات پایانی تنظیم این گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی همچون سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی نیوز، فاکس‌نیوز  و همینطور خبرگزاری الجزیره با اضافه کردن ۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا مجموع آرای الکترال بایدن را به رقم ۲۸۴ رای افزایش دادند و به این ترتیب به طور رسمی بایدن را رئیس‌جمهور آینده آمریکا خواندند اما پیش از این و در شب گذشته بایدن که در جورجیا، ایالت سابقا قرمز و چرخشی فعلی از ترامپ عقب بود، حالا با شمارش بیشتر آرا از رئیس‌جمهور مستقر در این ایالت پیشی گرفته است. او در سخنرانی‌اش گفت: «ما در مسیر پیروزی هستیم.»

شمارش کند آرا در سه ایالت، موجب افزایش نقدها شده است. برخی می‌گویند مقامات جمهوری‌خواه در پنسیلوانیا اجازه داده‌اند تا دریافت آرای پستی یک روز پس از انتخابات نیز به دست ستاد انتخاباتی در این ایالت میسر باشد. این برخلاف رویه جمهوری‌‌خواهان است که می‌گویند دریافت آرا فقط تا روز انتخابات مقبول است. به همین دلیل برخی با نظریه بدبینانه به این اقدام جمهوری‌خواهان پنسیلوانیا، مدعی‌اند که این کار آنها فرصت را برای شکایت ترامپ به دیوان عالی و در نهایت ابطال آرا فراهم می‌سازد.

در صورتی که فقط آرای حضوری و آرایی که تا پیش از روز انتخابات دریافت شده باشد، احتمال پیروزی ترامپ در این ایالت وجود دارد. ترامپ مدعی است که آرای قانونی فقط آرایی است که تا روز انتخابات داده شده است. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا نیز گفته است که از نظر وی فقط آرای قانونی باید شمرده شود. منظور رئیس‌جمهوری‌خواه سنا این است که آرای پست شده در روز انتخابات قانونی نیست و باید از فرآیند شمارش آرا جدا نگه داشته و خوانده نشود. با این حال وی گفت: به‌رغم اینکه مطلوب او این است که ترامپ بر سر کار باقی بماند اما در صورت شکست رئیس‌جمهوری در انتخاب مجدد، انتقال قدرت به شکل صلح‌آمیزی صورت خواهد گرفت. در جورجیا، ایالت سابقا قرمز نیز ترامپ قافیه را به بایدن واگذار کرده است اما فاصله این دو زیاد نیست و برای همین احتمالا آرا در این ایالت مجددا مورد شمارش قرار گیرد. افزون بر این نیز روند شمارش آرا در نوادا نیز ادامه دارد و فاصله بایدن و ترامپ در ایالت آریزونا به سود ترامپ کاهش یافته است. آریزونا را آسوشیتدپرس و فاکس‌نیوز در زمره ایالت‌های فتح شده توسط بایدن قرار داده‌اند اما سی‌ان‌ان و رویترز آرای الکترال این ایالت را به حساب نامزد دموکرات‌ها واریز نکرده‌اند.

سخنرانی شامگاهی بایدن

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، شامگاه جمعه در سخنانی خطاب به مردم آمریکا در شهر ولمینگتون در ایالت دله‌ور بار دیگر تاکید کرد که نتیجه شمارش آرا او را پیروز انتخابات اعلام خواهد کرد. به‌رغم اینکه نامزد حزب دموکرات از پیروزی خود ابراز اطمینان کرد، ولی او از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری کرد. جو بایدن با اشاره به اینکه در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا طی ۲۴ ساعت گذشته توانسته پیشتاز شود، گفت که او «دیوار آبی» را دوباره بازسازی کرده است. اشاره نامزد حزب دموکرات به سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین است که در انتخابات ۲۰۱۶ دونالد ترامپ در آنها به پیروزی رسید، اما در این انتخابات جو بایدن آرا بیشتری در آنها کسب کرد. جو بایدن تصریح کرد که اکنون در مسیر کسب ۳۰۰ رای الکترال انتخاباتی است. هر نامزد انتخابات که بتوانند ۲۷۰ رای الکترال انتخاباتی را کسب کنند پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود. نامزد حزب دموکرات در ادامه اظهار کرد که تا کنون بیش از ۷۴ میلیون رای به او داده شده است که در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بی‌سابقه است.

جو بایدن در ادامه گفت که اقدامات خود برای بررسی چالش‌هایی مانند شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن را آغاز کرده است تا در نخستین روز آغاز کارش آماده باشد. او در این زمینه تاکید کرد با برخی کارشناسان نشست‌هایی برگزار کرده است. برخی می‌گویند بایدن پایگاه انتقال قدرت خود را نیز راه انداخته است. بایدن همچنین تصریح کرد در صورت پیروزی، ترامپ باید کاخ سفید را ترک کند. شائبه عدم ترک کاخ سفید در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایالات‌متحده دستمایه طنز شده و بایدن نیز گفته که ترامپ مجبور است کاخ سفید را ترک کند. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه در توییتی تاکید کرده است که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، نباید «به ناحق» مدعی شود که رئیس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ با اشاره به اینکه او نیز می‌تواند چنین ادعایی را مطرح بکند، گفته است، مراحل قانونی تازه شروع شده است. منظور او از مراحل قانونی، شکایت‌هایی است که کرده است. در این راستا پیش‌تر جو بایدن خواستار شمارش تمامی آرا شده و گفته بود که صلاحیت تعیین برنده تنها با رای‌دهندگان است.

در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به پایان رسید و شمارش در چهار ایالت سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا و نوادا همچنان ادامه دارد. رقابت در این چهار ایالت بسیار نزدیک است، ولی جو بایدن در این چهار ایالت با اختلاف اندک از دونالد ترامپ جلو است. دونالد ترامپ شکایت‌هایی درخصوص نحوه برگزاری انتخابات در ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا و آریزونا مطرح کرده است. مضاف بر اینکه ترامپ مدعی است در ایالت جورجیا آرای نظامیان دریافت نشده است. یکی از مقامات انتخاباتی گفته است که آرای نظامیان به تعداد ۱۸۰۰ است و شمارش آنها نیز به زودی آغاز می‌شود. پیروزی بایدن در این ایالت برای جمهوری‌خواهان بسیار شوک‌آمیز بوده و به همین دلیل قصد دارند تا درخواست شمارش مجدد آرا را بدهند. چون فاصله دو نامزد در این ایالت بسیار کم است، به فردی که عقب‌تر است قانون این اجازه را داده است که درخواست شمارش مجدد داشته باشد.

ابهام در برخی از آرای پنسیلوانیا

ساموئل آلیتو، قاضی دیوان عالی پنسیلوانیا شامگاه جمعه به حوزه‌های انتخاباتی در شهرستان‌های ایالت پنسیلوانیا دستور داد از مقررات ایالتی برای جدا کردن آرا پستی که بعد از ساعت هشت شب روز انتخابات به این مراکز رسیده‌اند، پیروی کنند. به گزارش رویترز، این دستور قاضی آلیتو در پاسخ به شکایت برای لغو حکم دادگاه ایالتی درخصوص شمارش آرای پستی است که روز انتخابات (سه‌شنبه گذشته) وارد اداره پست شده و تا روز جمعه به حوزه انتخابیه آرا برسند. با این حال، قاضی آلیتو با درخواست جمهوری‌خواهان برای جداسازی این آرا موافقت کرده است. ان‌بی‌سی‌نیوز می‌گوید که پیش از این مقام‌های ایالتی پنسیلوانیا اعلام کرده بودند که آرایی را که با تاخیر برسند، جداگانه خواهند شمرد. حزب جمهوری‌خواه در پنسیلوانیا در شکایت خود گفته که مشخص نیست آیا همه ۶۷ حوزه انتخابیه این ایالت آرایی را که با تاخیر رسیده‌اند، جدا نگهداری می‌کنند. این در حالی است که معاون فرماندار پنسیلوانیا روز جمعه اعلام کرد که آرایی که با تاخیر رسیده‌اند، زیاد نیست. در این راستا «برد رافنسپرگر»، وزیر ایالتی جورجیا می‌گوید به دلیل اختلاف اندک آرای نامزدهای انتخاباتی، آرای این ایالت احتمالا دوباره شمارش خواهد شد. تاکنون جو بایدن نماینده حزب دموکرات از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه با ۱۵۸۴ رای پیشی گرفته است. ایالات جورجیا ۱۶ رای الکترال دارد و برای کسب پیروزی هر کدام از رقبا بسیار مهم است. رافنسپرگر روز جمعه به خبرنگاران گفت روند بازشماری آرای این ایالت برای ناظران انتخاباتی شفاف خواهد بود. بازشماری در مواردی انجام می‌شود که اختلاف رای نامزدها نیم درصد باشد که در مورد جورجیا این موضوع صادق است. گابریل استرلینگ رئیس امور انتخاباتی این ایالت نیز گفته است تنها ۴۱۶۹ رای شمارش نشده در این ایالت باقی مانده است که روند شمارش به‌صورت شفاف ادامه خواهد یافت. وی همچنین وجود هرگونه تقلب انتخاباتی در این ایالت را رد کرد. قبلا کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ چنین ادعایی کرده بود و توسط دادگاه جورجیا رد شده بود.

نیمچه پیروزی قانونی ترامپ

جمهوری‌خواهان با چمدانی از شکایت در ایالت‌هایی که عقب هستند، دوره افتاده‌اند تا روند پیروزی بایدن در انتخابات را با توسل به دستگاه قضایی معکوس کنند. در حال حاضر جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی مانند جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان از روند شمارش آرا و خود انتخابات شکایت داشته‌اند. آنها سعی دارند با توسل به قانون مانع شمارش بیشتر آرا شوند و بخشی از آرای بایدن را پاک کنند.

در پنسیلوانیا اما جنگ قانونی وسیع‌تر و بزرگ‌تر است و موافقت دستگاه قضایی برای تعلیق آرایی که روز سه‌شنبه سوم نوامبر پست شده است، یک پیروزی خفیف بوده اما تکلیف آنها هنوز مشخص نیست؛ چراکه دستور داده نشده است که این آرا باطل هستند یا نه؟ این در حالی است که در ماه سپتامبر دستگاه قضایی این اجازه را به مقامات انتخاباتی این ایالت داده بود تا آرایی که روز انتخابات پست می‌شود، دریافت کنند. دیوان عالی این کشور از مداخله بیشتر در این موضوع حذر کرده اما مسیر پایانی را مشخص نکرده و پایان بازی در انتظار این نوع آرا است. حالا رای ساموئل آلیتو یک پیروزی خفیف از مسیر دادگاه به حساب می‌آید. قاضی آلیتو، به‌عنوان یک قاضی محافظه‌کار دستور تعلیق شمارش این آرا را داده است و به همین دلیل مسیر پیروزی در این ایالت برای بایدن فعلا با سنگلاخ قانونی مواجه شده است. اما مقامات پنسیلوانیا می‌گویند این آرای شمارش نشده، تاثیر چندانی بر سرنوشت فرد پیروز در این ایالت نخواهد گذاشت. نیویورک‌تایمز می‌نویسد که بایدن بدون آن آرا، پیشتازی‌اش در این ایالت را به‌دست آورده است و شاید این فقط تا حدی درد و التیام جمهوری‌خواهان را برای شکست در این ایالت التیام ببخشد.

سوای شکایت جمهوری‌خواهان در پنسیلوانیا، شکایت‌های مشابهی هم در میشیگان و نوادا صورت گرفته است اما در نوادا قاضی این ایالت به‌دلیل فقدان ادله، اعتراض آنها را نپذیرفته است. در آریزونا اما شکایت دیگری در راه است. جمهوری‌خواهان مدعی‌اند در این ایالت خودکارهایی به رای‌دهندگان داده شده است که دستگاه‌های شمارش آرا در آمریکا قادر به خواندن آنها نیست. هنوز در این زمینه مدرکی ارائه نشده است و به‌نظر می‌رسد ادعایی با در نظر گرفتن نظریه توطئه که ترامپ به شدت طرفدار آن است، صورت گرفته باشد. مقام‌های برگزاری انتخابات در آریزونا تایید کردند که از خودکارهای شارپی برای رای‌ دادن استفاده شده است؛ اما آنها تاکید کردند که این موضوع باعث ابطال آرا نمی‌شود و اگر هم مشکلی پیش بیاید، فرآیندی وجود دارد که از باطل شدن این آرا جلوگیری می‌کند. اداره انتخابات شهر ماریکوپا در آریزونا روز انتخابات در توییتی گفتند که مراکز رای‌دهی از خودکارهای شارپی استفاده می‌کنند تا هنگام شمارش آرا جوهر پخش نشود. با این حال ویدئویی یک روز پس از انتخابات آمریکا منتشر شد که بیش از ۸۲۱ هزار بار دیده شده و در آن زنی را نشان می‌دهد که می‌پرسد چطور در چهار حوزه مختلف رای‌گیری از شارپی استفاده می‌شود و در این هنگام مردی به او پاسخ می‌دهد: «این آرا شمارش نخواهند شد» و «غیرمعتبر» هستند. این مرد اضافه می‌کند: «آنها آرا را باطل می‌کنند.» این ویدئو چنان بازتابی داشت که باعث شد کتی هابز، وزیر ایالتی آریزونا به آن واکنش نشان دهد و بگوید که آرا بدون توجه به نوع قلمی که استفاده شده است حتی شارپی، شمارش می‌شوند.

با این حال به این شایعه چنان دامن زده شد که برخی از رای‌دهندگان در اعتراض به این موضوع تجمعی را راه انداختند. وزیر ایالتی آریزونا در این باره گفت که هدف این معترضان را نمی‌فهمد. وی افزود: «مطمئنا می‌خواهیم همه آرا را بشماریم. از نظر قانونی موظف به چنین کاری هستیم.» ماجرا به اینجا ختم نشد و حتی دو رای‌دهنده به‌دلیل استفاده از ماژیک‌های شارپی برای پر کردن برگه‌های رای علیه آدرین فونتس از مقام‌های برگزاری انتخابات در شهرستان ماریکوپا و هیات نظارت ماریکوپا، پرجمعیت‌ترین شهرستان در ایالت آریزونا شکایت کردند. با این حال شب پنج‌شنبه مارک برنوویچ، دادستان کل آریزونا در توییتی نوشت که شواهدی مبنی‌بر اینکه پرکردن برگه‌های رای با خودکارهای شارپی مشکلی را ایجاد کند، پیدا نکرده است.