محمود عباس از ملک عبدالله دوم به‌دلیل حمایت از موضع فلسطینی و حقوق ملت فلسطین در آزادی و استقلال تشکر کرد. در این دیدار عضو کمیته مرکزی فتح رئیس هیات‌عمومی، حسین الشیخ و ماجد فرج رئیس سازمان اطلاعات عمومی حضور داشتند. پادشاه اردن در پیامی به هیات حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کرد. محمود عباس همچنین در دیدار ملک عبدالله اظهار امیدواری کرد که بایدن فرآیند صلح خاورمیانه را احیا کند. این دو ابراز امیدواری کردند که راهکار دو کشوری مجددا در دستور کار دولت بایدن قرار بگیرد. بایدن هفته گذشته در میان رهبران عرب با ملک عبدالله گفت‌وگو کرد و گفت که کشورش امیدوار است تا موضوع اختلافات فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هر‌چه زودتر حل شود.

دولت ترامپ چندین دهه دیپلماسی آمریکا درخصوص صلح خاورمیانه را معکوس کرد و شیوه خود را برای پیشبرد این مساله به‌کار گرفت؛ این در حالی است که کشورهای غربی عمدتا حامی راهکار دو‌کشوری هستند.

دیپلمات‌ها می‌گویند این پادشاهی، متحد سرسخت آمریکا است و از نخستین رهبران عرب بود که به بایدن پیروزی‌اش را تبریک گفت. ملک عبدالله در دوران دونالد ترامپ مشاهده کرد که سیاست‌های ترامپ در جهت حمایت کامل از سیاست‌های راست‌گرایانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است و همین مساله نقش محوری پادشاهی را در صلح اعراب و اسرائیل  از بین برده است.

ترامپ با نابودی کشور فلسطین از طریق الحاق بخش‌های زیادی از کرانه باختری، عملا قصد داشت تا اردن را مجبور به پذیرش تعداد بی‌شماری از فلسطینی‌ها کند. این طرح برای اردن عملا یک تهدید به‌حساب می‌آمد. اردن که کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی را طی جنگ اعراب و اسرائیل به این رژیم واگذار کرد، حدود ۷ میلیون فلسطینی‌تبار در کشور خود دارد.

این پادشاهی در اطلاعیه مشترک دیگری با عباس گفتند که اسرائیل با الحاق و تسریع در استقرار در خاک فلسطین اشغالی، سعی در تحمیل واقعیت‌های جدید دارد. دولت ترامپ وقتی اعلام کرد که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را دیگر مغایر با قوانین بین‌المللی نمی‌داند، موجبات خشم اردن و سایر کشورهای عربی را فراهم ساخت.

دولت عباس تقریبا از سه سال پیش ارتباط خود را با آمریکا به این دلیل که دولت ترامپ جانب اسرائیل را گرفته است، قطع کرد اما با باخت دولت ترامپ در انتخابات سوم نوامبر، عباس فعالیت‌های دیپلماتیک خود را افزایش داد و روز یکشنبه نیز به مصر سفر کرد. محمود عباس عصر یکشنبه در سفر رسمی برای دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر وارد قاهره شد. محمود عباس که روز دوشنبه با رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد در گفت‌وگو با سیسی از چارچوب همکاری‌های مشترک بین دو رهبر در راستای مقابله با چالش‌های پیش‌روی ملت فلسطین و تحقق دستاوردهای حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطین در تمامی اراضی فلسطینی سخن گفت.