او به سی‌ان‌ان گفت بر این باور است که اگر مردم صورت خود را بپوشانند شاهد کاهش قابل توجه موارد ابتلا به کووید-۱۹ خواهیم بود. بایدن همچنین تصریح کرد که او دستور به پوشیدن ماسک در کلیه ساختمان‌های دولت فدرال را صادر خواهد کرد. آمار ابتلا به کرونا در آمریکا از آغاز همه‌گیری تاکنون ۱۴ میلیون مورد بوده و افزون بر ۲۷۵ هزار نفر هم در اثر آن فوت کرده‌اند. بایدن در این مصاحبه به تاپر گفت: اولین روز بعد از مراسم سوگند از مردم خواهم خواست برای ۱۰۰ روز ماسک بزنند. فقط برای ۱۰۰ روز، نه همیشه. یک صد روز و فکر می‌کنم در آن صورت شاهد کاهش قابل توجه آمارها خواهیم بود، اگر این اتفاق همزمان با واکسینه‌سازی و زدن ماسک بیفتد آمارها به شدت پایین خواهد رفت. این در حالی است که کارشناسان قانون اساسی می‌گویند رئیس‌جمهوری ایالات متحده اختیار قانونی لازم برای اجباری کردن ماسک را ندارد، اما بایدن در این مصاحبه گفت که او و معاونش، کامالا هریس، با استفاده از ماسک سرمشق دیگران خواهند بود. با این حال فرامین اجرایی رئیس‌جمهور، سازمان‌های دولتی را در بر می‌گیرد و بایدن گفت که قصد اعمال چنین تصمیمی را دارد. او گفت: طی دستوری پوشیدن ماسک در ساختمان‌های فدرال را اجباری خواهیم کرد. از پیش در آمریکا خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و بیشتر سامانه‌های حمل‌و‌نقل ماسک را اجباری کرده‌اند و کارمندان آنها صورت خود را می‌پوشانند. این در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا درخواست مقام‌های بهداشتی این کشور برای اجباری کردن ماسک در شبکه حمل‌و‌نقل را به‌عنوان حرکتی بیش از حد دست و پا گیر رد کرده بود. بایدن در مصاحبه‌اش همچنین گفت که او با رغبت در ملاء عام واکسن خواهد زد تا نگرانی‌ها در مورد ایمنی آن را تخفیف دهد. بایدن گفت که مردم ایمان خود به کارآمدی واکسن را از دست داده‌اند و افزود که مهم است رئیس‌جمهور و معاونش چه می‌کنند. دموکرات‌ها خود یکی از منتقدان سرعت عمل بخشیدن به تولید واکسن بودند و دولت ترامپ را متهم به سیاسی‌کاری در ساخت واکسن می‌کردند. کامالا هریس، که در این مصاحبه به بایدن پیوست، در ماه سپتامبر با انتقاد جمهوری خواهان روبه‌رو شد، چون گفته بود به واکسنی که تحت نظر دولت ترامپ توسط سازمان‌های بهداشتی آمریکا تایید شده باشد، اعتماد نخواهد کرد.

در همین حال آنتونی فائوچی، مشاور ارشد دولت در امور مبارزه با کرونا و مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اوایل روز پنج‌شنبه با مشاوران بایدن در امور پاندمی دیدار کرد. بایدن نیز در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که از فائوچی خواسته به‌عنوان مشاور ارشد بهداشتی در دولت به کار خود ادامه دهد. کامالا هریس، معاون بایدن نیز در این مصاحبه گفت، رئیس‌جمهوری منتخب از کنگره خواسته لایحه ۹۰۸ میلیارد دلاری مطرح شده از سوی میانه‌روهای سنا را تصویب کند اما این را هم گفت که این مساله را باید آغازی بر ارائه کمک‌ها در دوران پاندمی دید. بایدن نیز خود در این مصاحبه تاکید کرد که کمک‌های دوران پاندمی مورد تایید وی است و گفت جمهوری‌خواهانی نیز هستند که در این راه وی را یاری خواهند کرد.

در این مصاحبه همچنین بایدن و هریس مجددا تاکید کردند که از همه گروه‌ها و طیف‌ها حمایت خواهند کرد و به قول و قرارهایی که داده‌اند، وفادار خواهند ماند.

در مصاحبه با سی‌ان‌ان مانند کارزار انتخاباتی بایدن، این ویروس کرونا بود که حرف اول را زد. به نظر می‌رسد اقدامات ترامپ در تضاد با خواسته‌های فائوچی بود و با ریاست‌جمهوری بایدن از اقدامات عجیب و غریب کاسته خواهد شد و بین دولت و فائوچی هماهنگی‌های بیشتری صورت خواهد گرفت. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که ترامپ چندان به باورهای علمی توجه نداشت و این امر در بین طرفداران و متحدان ترامپ نیز دیده می‌شد. بایدن اما گفت که برنامه واکسیناسیون در اولویت قرار دارد و به آمریکایی‌ها از ایمن بودن آن خواهد گفت و قصد دارد بدون تعطیل کردن اقتصاد و کسب و کارها، مانع رشد ویروس شود.

دولت پشتیبان بسته محرک اقتصادی است

هریس می‌گوید که دولت وی طرفدار و پشتیبان محرک اقتصادی ۹۰۸ میلیارد دلاری است. بایدن نیز گفت که این بسته تصویب خواهد شد و تصریح کرد کمک‌های بیشتری درخواست خواهد کرد. انتقال قدرت از ترامپ به بایدن تاکنون پیچیده بوده است، چرا که ترامپ نتیجه انتخابات را زیر سوال برده و بیشتر جمهوری‌خواهان نیز در این میان به رئیس‌جمهور مستقر پیوسته‌اند. هر چند که رئیس‌جمهوری و طرفداران وی نتوانسته‌اند برای ادعاهایشان مدرک معتبری ارائه دهند. بایدن که برای مدت طولانی با جمهوری‌خواهان در سنا کار کرده است و تجربه سال‌ها قانون‌گذاری را دارد می‌گوید که بر عکس سکوت آنها در مجامع عمومی، چندین سناتور مستقر در سنا به‌طور خصوصی به وی زنگ زده و تبریک گفته‌اند. او گفت که وی به آن سناتورها اجازه سکوت داده است. بایدن افزود: «درک می‌کنم آنها در چه شرایطی گیر افتاده‌اند. تا زمانی که نتیجه آرای الکترال به‌طور رسمی تایید شود، می‌دانم در چه شرایط سختی به سر می‌برند». بایدن افزود: وقتی کمیته آرای الکترال پیروزی وی را تصدیق کند، بخش قابل توجهی از رهبران جمهوری‌خواه آن پیروزی را تایید خواهند کرد.

بایدن همچنین وقتی با این سوال مواجه شد که آیا ترامپ در برنامه مراسم تحلیف وی حضور پیدا خواهد کرد، خندید و گفت که این به تصمیم ترامپ باز می‌گردد که باشد یا نه اما از نظر نمادین امر مهمی به حساب می‌آید. بایدن تصریح کرد: «از این حیث مهم است که ما قادر به نشان دادن پایان این هرج و مرج باشیم و نشان دهیم که قدرت صلح‌آمیز منتقل می‌شود و رقبایی هستند که به هم احترام می‌گذارند و در پایان با یکدیگر دست می‌دهند. چیزی که مرا نگران می‌کند جیک! تصویری است که از ما در بیرون از مرزهای آمریکا ساخته می‌شود.»

نگرانی در مورد بخشش‌های احتمالی

دونالد ترامپ که روزهای ریاست‌جمهوری‌اش به شماره افتاده است، انتظار می‌رود در این روزهای واپسین عده‌ای را مورد بخشش قرار دهد و در این میان احتمالا نام فرزندانش و رودی جولیانی مطرح شده است. البته بالاتر از اینها نام خود او نیز دیده می‌شود. بایدن می‌گوید بخشش‌های احتمالی به دلیل نوع سابقه‌ و تصویری که در نزد جهانیان از نظر قانون و عدالت ایجاد می‌کند، او را نگران کرده است اما وی به این مساله هم اذعان کرد که دادگستری در مورد پرونده‌ها استقلال دارد و در مورد هر عمل بخشش ترامپ پاسخگو خواهد بود. بایدن تصریح کرد: من به آنها نخواهم گفت چه کنند یا نکنند. من نخواهم گفت که بروید الف یا ب را مورد بازجویی قرار دهید. من به آنها چیزی نخواهم گفت. این نقش من نیست. این کاری نیست که دادگستری من انجام دهد. این دادگستری برقرارکننده عدالت برای مردم است. پس افراد یا فردی که برای این وزارتخانه در نظر می‌گیرم کسی است که استقلال دارد و خود تصمیم خواهد گرفت چه کسی را برای عدالت به محکمه بکشاند.

بایدن پیش‌بینی کرد که دولت وی همچون دولت ترامپ قرار نیست کسی را به این سر و شکل مورد بخشش قرار دهد. او تاکید کرد که برای این کار رویکرد متفاوتی در نظر خواهد گرفت که به سیستم عدالت نزدیک باشد. بایدن هنوز وزیر دادگستری را انتخاب نکرده است اما افرادی از طیف‌های متفاوتی مطرح شده‌اند، از جمله سالی ییتس، داگ جونز، کسی که سناتور آلاباما بوده است و در نهایت جه جانسون، وزیر امنیت ملی دولت باراک اوباما.

هریس نیز در زمینه دستگاه قضایی آمریکا، سخنان بایدن را تکرار کرد. او گفت: ما به دستگاه قضایی نخواهیم گفت چه باید بکند یا نکند و ما این را خواهیم پذیرفت و به‌عنوان دادستان پیشین منتخب کالیفرنیا می‌گویم که خروجی هر چیزی از دادگستری باید مبتنی بر حقایق و قانون باشد. نباید دستگاه قضایی تحت تاثیر سیاست قرار گیرد. بایدن نیز تصریح می‌کند: «تضمین می‌دهم چنین باشد و این‌گونه (دادگستری) اداره شود.»

بایدن به تنوع نژادی متعهد می‌ماند

طیف متنوعی از گروه‌های مدافع و سازمان‌های دموکراتیک تیم انتقالی بایدن را برای هفته‌ها تحت فشار قرار داده‌اند تا به قول خود مبنی بر انتخاب نام‌های متنوع از وزرا به ویژه برای مشاغل حساس از جمله وزارت دفاع و دادستانی کل وفادار باقی بمانند. در این راستا بایدن و هریس گفته‌اند به وعده خود عمل خواهند کرد و تصریح کردند با انجمن حزبی لاتین‌تبارها هفته بعد دیدار خواهند داشت. بایدن روز پنج‌شنبه گفت باعث افتخار است که به تعهد خود وفادار بماند. او افزود: «من به قول خود وفادار خواهم ماند. هم برای کاخ سفید هم بیرون از آن. و قصد دارم کابینه متنوعی را سر و شکل دهم، آن‌گونه که به تنوع موجود در کشور شبیه شود.»

وقتی بحث فشارها روی هر دو تنوع نژادی و ایدئولوژیک می‌شود، هریس گفت هنوز کارمان تمام نشده است. ما حتی به نیمه راه هم نرسیده‌ایم. بایدن گفت که او گروه‌های حامی تنوع نژادی را به خوبی درک می‌کند و گروه‌هایی مانند انجمن حزبی لاتین‌تبارها وی را برای این کار تحت فشار گذاشته‌اند و تاکید کرد که به قول خود وفادار باقی خواهد ماند.

لحظات خنده‌دار

در این مصاحبه مسائل خنده‌داری هم مطرح شد. از جمله اینکه چرا پای بایدن در حین بازی با سگ پیش از این مصاحبه دچار آسیب شده است. او گفت: سگ کوچک توپ را جلوی پای من انداخت تا بگیرم و توپ را گرفتم و او فرار کرد، من خواستم دمش را بگیرم که پایم به فرش گیر کرد و افتادم. داستان از این قرار بود و داستان هیجان‌‌انگیزی نیست. هریس نیز گفت برخی از دوستان شوهرش در حالی که قرار است وی را «جنتلمن دوم» بخوانند به وی می‌گویند او مرد دوم کاخ سفید شده است. تاپر گفت: اما شما او را حتما مرد دوم جنتلمن صدا خواهید زد. هریس پاسخ داد: نه من او را عزیزم صدا خواهم زد.